Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje učitelů středních škol ke státním maturitám
Název práce v češtině: Postoje učitelů středních škol ke státním maturitám
Název v anglickém jazyce: The Attitudes of Secondary School Teachers to State Exams
Klíčová slova: Maturita|státní maturita|zkouška dospělosti|středoškolská politika|model maturitní zkoušky|postoje učitelů|absolventi středních škol|kvalita školství
Klíčová slova anglicky: Graduation|State Graduation|Adult Exam|Graduation Exam Model|Teacher Attitudes|Secondary School Graduates|Quality of educatuion
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.09.2018
Datum zadání: 14.09.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.05.2019
Datum a čas obhajoby: 17.06.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce na téma „Postoje učitelů středních škol ke státním maturitám“ je zjistit názory vybrané skupiny učitelů českého a anglického jazyka na maturitní zkoušky v České republice.
Teoretická část bude obsahovat historickou pasáž zaměřenou na vznik maturitní zkoušky - její vývoj a proměny. Malou exkurzí do historie si představíme modely maturitních zkoušek a nejvýznamnější osobnosti, jež přispěly k jejich rozvoji. Díky popisu z minulosti si můžeme vytvořit celistvý obraz o zkoušce, jenž se promítá do současného a tolik diskutovaného spektra kvalit dané zkoušky.
Zde je důležité uvést, že se zaměříme pouze na ty nejvýznamnější, a pro nás klíčové proměny modelů. Důvodem je široké spektrum změn, které by svým výčtem jistě přesáhly rámec bakalářské práce.
Empirická část interpretuje názory středoškolských učitelů na státní maturity, upozorňuje na problematická místa státní maturitní zkoušky a v neposlední řadě naznačuje možné trendy státní maturitní zkoušky v České republice.
Použitou metodou bylo kvalitativní šetření na základě hlubinných rozhovorů, jejichž osnovu tvoří otevřené otázky, na něž respondenti odpovídali a tyto odpovědi podrobněji rozváděli.
Seznam odborné literatury
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN isbn80-211-0372-8.

Hrubá Jana: Co také prozradila sonda „Maturant 1997“. Učitelské listy. Praha: Agentura STROM, roč. 5, 1997/1998, listopad 1997, č. 3, ISSN 1210-6313

Hrubá Jana: Co všechno ukázala sonda „Maturant 99“? Učitelské listy. Praha: Agentura STROM, roč. 7, 1999/2000, září 1999, č. 1, ISSN 1210-6313).

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.

CHLUP, Otokar. Středoškolská didaktika. Brno: Společnost nových škol, 1935. Knihovna nových škol.

MORKES, František. Historický přehled postavení maturitní zkoušky a analýza jejích funkcí. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství TAURIS, 2003. ISBN 80-211-0438-4.

KOMPOLT, P.: Poznámky k histórii maturitnej skúšky. In: Pedagogické spektrum 3/4, marec
- apríl 2004, roč. XIII.

Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. – Praha: Portál, 2009 ISBN 978-80-7367-
546-2

PŘÍHODA, V. Školská reforma. Polemické stati. Praha: Orbis, 1931

Pedagogická encyklopedie. D. 3. Edited by J. Kubálek - Otokar Chlup - Jan Uher. V Praze: Novina, tiskařské a vydavatelské podniky, 1940

BARTOŠOVÁ, Jana a Jindřich FRYČ. Vysvědčení jako součást dějin školství: od 18. století po současnost. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A. Komenského, 2011. ISBN 978-80-86935-18-8.

VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: (příhodovská reforma) : [Studia paedagogica 10]. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. Studia paedagogica, 10,. ISBN (Brož.). Příručky.

Pavlásek, V., Úvodník 5-6/1952, Č. Pedagogika – Vybudujeme socialistickou školu radostnou, vlasteneckou a bojovnou!, str. 264 – 289

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál, 2007

STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu. Přeložil Stanislav JEŽEK. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK