Příčiny a psychosociální důsledky feminizace českého školství
Název práce v češtině: | Příčiny a psychosociální důsledky feminizace českého školství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Causes and psychosocial consequences of feminisation of Czech schools |
Klíčová slova: | feministická pedagogika|feminizace školství|vzdělávání žen|učitelské povolání|ženské hnutí |
Klíčová slova anglicky: | feminist pedagogy|feminisation of education|education of women|teaching profession|women's movement |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.09.2018 |
Datum zadání: | 14.09.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.09.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce Feministická pedagogika – vývoj a současný stav se soustředí na zmapování základní bodů v přechodu učitelského povolání z mužů na ženy v posledních sto padesáti letech. První část je věnována stručnému nástinu emancipačních procesů 19. století a vývoji vzdělávání žen s ohledem na učitelské povolání. Pozornost je více věnována současné situaci, která je charakterizována vysokou feminizací školství. Proto se ve druhé části práce zabývá psychosociálními důsledky feminizace školství, problematikou genderu ve vzdělávání a konečně feministickou pedagogikou. Cílem práce je nalézt ve feministické pedagogice momenty, které mohou mít vliv na dosud především negativní vnímání feminizace školství. |
Seznam odborné literatury |
ACCARDI, Maria. Feminist Pedagogy for Library Instruction [online]. Library Juice Press, 2010 [cit. 2018-09-23]. Dostupné z: http://ebookcentralproquest.com/lib/cuni/detail.action?cocID=3328244 BENDL, Stanislav. Feminizace školství a její pedagogické konsekvence. Pedagogická orientace. 2002,2002(4), 19-35. ISSN 1211-4669. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2. GOBYOVÁ, Jitka. Feminizace ve školství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1994. ISBN 80-211-0205-5. HAŠKOVÁ, Hana. Rovné příležitosti mužů a žen při slaďování práce a rodiny?. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-733-0048-6. HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0. SMETÁČKOVÁ, Irena, ed. Stínová zpráva o stavu genderové rovnosti v České republice v roce 2015. Praha: Česká ženská lobby, 2015. ISBN 978-80-260-9160-8. SMETÁČKOVÁ, Irena a Klára VLKOVÁ. Gender ve škole: příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, 2005. ISBN 80-903-3312-5. |