Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konstruování reality ve zpravodajství a vztah k mimomediální skutečnosti
Název práce v češtině: Konstruování reality ve zpravodajství a vztah k mimomediální skutečnosti
Název v anglickém jazyce: Construction of Reality in News and Relation with Non-media Reality
Klíčová slova: realita, zpravodajství, konstrukce, reprezentace, mimomediální skutečnost, vnímání, informace, mediocentrismus
Klíčová slova anglicky: Reality, News, Construction, Representation, Non-media Reality, Reception, Information, Mediocentrism
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.08.2018
Datum zadání: 08.08.2018
Datum a čas obhajoby: 20.06.2019 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2019
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ADONI, Hanna, MANE, Sherrill. Media and the Social Construction of Reality: Toward an Integration of Theory and Research. In Communication Research, 1984, roč. 11, č. 3, 323-340 s. ISSN 0093-6502.
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001, 184 s. ISBN 80-902-8367-5.
BELL, Allan. The language of news media. Cambridge, MA: Blackwell, 1991, 277 s. ISBN 978-063-1164-340.
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 202 s. ISBN 80-859-5946-1.
BERKELEY, George. Esej o nové teorii vidění: Pojednání o principech lidského poznání. Praha: Oikoymenh, 2004, 176 s. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-729-8112-9.
BISSELL, K. L. A Return to `Mr. Gates`: Photography and objectivity. Newspaper Research Journal. Summer 2000, 21, 3, 81-93 s.
BLUMER, Herbert. Symbolic interactionism: perspective and method. New Jersey: Prentice Hall, 1969, 208 s. ISBN 01-387-9924-5.
BOORSTIN, Daniel J. The image: a guide to pseudo-events in America. 50th anniversary edition. New York: Vintage Books, a division of Random House, 2012, 319 s. ISBN 978-0-679-74180-0.
BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno, 2001, 392 s. ISBN 80-859-4767-6.
ČAPEK, Karel. Jak se co dělá. V Olympii 1. vyd. Praha: Olympia, 2010, 126 s. ISBN 978-80-7376-215-5.
DAVIS, Helen. Understanding Stuart Hall. London: SAGE Publications, 2004, 222 s. ISBN 07-619-4715-9.
DEFLEUR, Melvin L., BALL-ROKEACH, Sandra J. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996, 364 s. ISBN 80-718-4420-9.
DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 267 s. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8.
DOLEŽEL, Lubomír. Heterocosmica: fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003, 312 s. ISBN 80-246-0735-2.
DYER, Richard. Only entertainment. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, 187 s. ISBN 04-152-5497-3.
ECO, Umberto. Travels in hyperreality: essays. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1986, 289 s. ISBN 01-519-1079-0.
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 256 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012, 200 s. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018, 320 s. ISBN 978-80-262-1342-0.
HALL, Stuart. Representation: cultural representations and signifying practices. Thousand Oaks, Calif.: Sage in association with the Open University, 1997, 408 s. ISBN 07-619-5432-5.
HARTLEY, John. Understanding news. London: Routledge, 1990, 220 s. Studies in culture and communication. ISBN 04-150-3933-9.
HEIDEGGER, Martin, PETŘÍČEK, Miroslav. Bytí a čas. Třetí vydání. Praha: Oikoymenh, 2018, 488 s. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-244-8.
HORYNA, Břetislav, ed. Filosofický slovník. 2. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 463 s. ISBN 80-718-2064-4.
HUBÍK, Stanislav. Sociologie vědění: základní koncepce a paradigmata. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 224 s. Základy sociologie. ISBN 80-858-5058-3.
IGGERS, Jeremy. Good news, bad news: journalism ethics and the public interest. Boulder: Westview Press, 1999, 192 s. Critical studies in communication and in the cultural industries. ISBN 08-133-2952-3.
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů: 610 hesel. Praha: Grada, 2012, 300 s. ISBN 978-80-247-3679-2.
JANDOUREK, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2003, 232 s. ISBN 80-717-8749-3.
JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015, 390 s. ISBN 978-80-262-0743-6.
KABELE, Jiří. Přerody: principy sociálního konstruování. Praha: Karolinum, 1998, 396 s. ISBN 80-718-4359-8.
KOTEN, Jiří. Jak se fikce dělá slovy: pragmatické aspekty vyprávění. Brno: Host, 2013. Teoretická knihovna, 160 s. ISBN 978-80-7294-846-8.
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 80-718-4134-X.
LÁBOVÁ, Alena, LÁB, Filip. Soumrak fotožurnalismu?: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 978-802-4616-476.
LÁBOVÁ, Alena, OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 80-246-0248-2.
LÉVY, Pierre. Kyberkultura: zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 80-246-0109-5.
LIPPMANN, Walter. Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015, 336 s. ISBN 978-80-262-0939-3.
MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7367-591-2.
MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. Všeň: Grimmus, 2009, 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011, 400 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016, 254 s. ISBN 978-80-246-3093-9.
MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 276 s. Most (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-70-0.
ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012, 213 s. ISBN 978-80-7331-246-6.
PEIRCE, Charles S. Philosophical writings of Peirce. New York: Dover Publications, 1955, 416 s. ISBN 978-0486202174.
POSTMAN, Neil, POWERS, Steve. How to watch TV news. New York, N.Y., U.S.A.: Penguin Books, 1992, 178 s. ISBN 01-401-3231-7.
POTTER, W. James. Media literacy. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998, 438 s. ISBN 978-076-1909-262.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, 327 s. ISBN 80-717-8926-7.
SHOEMAKER, Pamela J., VOS, Tim P. Gatekeeping theory. New York: Routledge, 2009, 173 s. ISBN 02-039-3165-3.
SCHMIDT, Siegfried J. Přesahování literatury: od literární vědy k mediální kulturní vědě. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008, 127 s. ISBN 978-80-85778-59-5.
THOMAS, William Isaac. The unadjusted girl: with cases and standpoint for behavior analysis. Montclair, N.J.: Patterson Smith, 1923, 284 s. ISBN 08-758-5026-X.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006, 192 s. ISBN 80-736-7096-8.
TUCHMAN, Gaye. Making news: a study in the construction of reality. New York: Free Press, 1978, 244 s. ISBN 00-293-2930-2.
TUCHMAN, Gaye. Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity. In TUMBER, Howard. News: a reader. New York: Oxford University Press, 1999, 432 s. ISBN 978-019-8742-319.
VLASTNÍK, Jiří. Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava. V Olomouci: Votobia, 2005, 248 s. ISBN 80-722-0245-6.
WATZLAWICK, Paul. Jak skutečná je skutečnost?: mylné představy, klamání, porozumění. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 236 s. ISBN 80-860-8800-6.
WEIMANN, Gabriel. Communicating Unreality: Modern Media and the Reconstruction of Reality. SAGE Publications, 1999, 439 s. ISBN 0-7619-1986-4.
Předběžná náplň práce
Práce se primárně zaměří na kvalitativní analýzu vztahu mezi zpravodajským mediálním obsahem a skutečností. Téma textu vychází z úvahy, která přisuzuje masovým médiím zásadní až definující roli ve vytváření a interpretování reality v každodenním životě člověka. Text se bude zaměřovat na rozbor mediální zpravodajského reality a mimomediální skutečnosti na jehož základě bude v závěru provedena komparativní analýza jejich charakterů. A bude tak možné pojmenovat vztah mezi danými realitami.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The master thesis is concerned with a qualitative analysis of the relation between the news media content and the reality. The thesis topic is based on idea, that attaches great importance to mass media concerning creating and constructing the reality in our everyday life. The work focuses on the analysis of the news media reality on the one hand and of the non-media reality on the other hand. The consequent comparative analysis leads to the definition of the relation between these two realities.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK