Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proces a výsledek vyjednávání různých aktérů o podobě mediální výchovy: případová studie Gymnázia v Třinci
Název práce v češtině: Proces a výsledek vyjednávání různých aktérů o podobě mediální výchovy: případová studie Gymnázia v Třinci
Název v anglickém jazyce: The process and result of negotiation of various actors over the form of media education: case study of Grammar School in Třinec
Klíčová slova: mediální výchova, mediální gramotnost, média, rámcový vzdělávací program, gymnázium, průřezové téma
Klíčová slova anglicky: media education, media literacy, curriculum framework, grammar school, cross-cutting topic
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.07.2018
Datum zadání: 11.07.2018
Datum a čas obhajoby: 26.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:05.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2019
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BUCKINGHAM, David. Media education: literacy, learning, and contemporary culture. Cambridge: Polity Press, 2003, xii, 219 s. ISBN 0-7456-2830-3.
FRASER, Pete a Jonathan WARDLE. Current perspectives in media education: beyond the manifesto. Houndmills, Basingstoke, Hampshire [England]: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-1137300201.
FRAU-MEIGS, Divina, Irma VELEZ a Julieta Flores MICHEL. Public policies in media and information literacy in Europe: cross-country comparisons. London and New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-64436-6.
JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007, 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
PASTOROVÁ, Markéta a Jan JIRÁK. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
SLOBODA, Zdeněk. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-28-0.
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce s názvem „Proces a výsledek vyjednávání různých aktérů o podobě mediální výchovy: případová studie Gymnázia v Třinci“ se zabývá mediální výchovou a její realizací na Gymnáziu v Třinci. Teoretická část popisuje různé definice mediální gramotnosti jako cíle mediální výchovy, prozkoumává vývoj mediální výchovy v Evropě a v českém prostředí a rozebírá různé přístupy k realizaci mediální výchovy. Práce dále zmiňuje některé výzkumy zabývající se mediální výchovou nebo mediální gramotností, které byly v posledních letech realizovány v České republice. Na teoretickou část navazuje část praktická, která se zabývá realizací mediální výchovy na Gymnáziu v Třinci. Nejde však jen o popis stavu mediální výchovy na škole. Cílem je zaměřit se na faktory, které vstupují do procesu vyjednávání o podobě mediální výchovy. Výzkum se bude snažit zjistit, jak spolu jednotliví aktéři komunikují a jaký mají zájem o mediální výchovu. Díky kvalitativnímu výzkumu a kombinací různých technik sběru dat bude autorka usilovat o rozkrytí souvislostí a pochopit tak problematiku mediální výchovy na daném gymnáziu v celku. Ve výzkumu bude použit polostrukturovaný rozhovor a skupinový rozhovor. Do výzkumu budou zapojeni různí aktéři mediální výchovy na škole – vedení školy, učitelé i studenti. V závěru autorka porovnává svůj výzkum s výzkumy zmíněnými v teoretické části a doplňuje je o svá zjištění a možná vysvětlení daných jevů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis with the name “The process and result of negotiation of various actors over the form of media education: case study of Grammar School in Trinec” is dealing with media education and its realization at Grammar School in Trinec. The theoretical part will describe various definitions of media literacy as a result of media education. It will explore the development of media education in Europe and in the Czech Republic and it will analyze various approaches to the realization of media education. The thesis will also mention some researches made in last years in the Czech Republic that dealt with media education or media literacy. The practical part will continue after the theoretical part and it will deal with the realization of media education at Grammar School in Trinec. It will not just be about simple description of the condition of media education at that school. The goal is to focus on factors that come into the process of negotiation over the form of media education. The author will try to find out how individual actors communicate with each other and what is their interest in media education. Thanks to qualitative research and a combination of various techniques of data collection the author will seek to uncover connections and as a result she hopes to understand the whole problematics of media education at that grammar school. Semi-structured interviews and focus groups will be used in the research. Various actors will be engaged in the research – school management, teachers and students. At the end the author will compare her research with other researches mentioned in the theoretical part and she will add her findings and possible explanations of those phenomenon.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK