Vliv typu vztahu proměnných na úspěšnost řešení slovních úloh
Název práce v češtině: | Vliv typu vztahu proměnných na úspěšnost řešení slovních úloh |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of variables´ relation type on success in solving word problems |
Klíčová slova: | Slovní úloha v matematice, legenda (zápis), řešení, aditivní uvažování, proporční uvažování, motivace, analýza učebnic |
Klíčová slova anglicky: | Word problem in mathematics, notation, solving, additive reasoning, proportional reasoning, motivation, textbook’s analysis |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Tůmová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.06.2018 |
Datum zadání: | 22.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.09.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je sledovat úspěšnost a strategie řešení žáků u slovních úloh, kde je vztah mezi proměnnými buď proporční (např. 2x rychleji) nebo aditivní (např. stejně rychle, ale u jedné proměnné je určitý "náskok").
Teoretická část se bude zabývat slovními úlohami se speciálním zřetelem na uvedené typy úloh a dále pak analýzou učebnic (zmapování četnosti výskytu obou typů úloh). V praktické části se studentka zaměří na analýzu žákovských řešení u dvou vybraných slovních úloh (každá s jedním typem vztahu proměnných) a porovná úspěšnost žáků v obou typech úloh, dále pak bude analyzovat a srovnávat strategie řešení a nejčastější chyby u jednotlivých typů úloh. |
Seznam odborné literatury |
Zejména:
Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky Učebnice a sbírky pro 2.stupeň ZŠ a SŠ Odvárko, O. a kol.: Metody řešení matematických úloh Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh Hejný, M.; Novotná, J.; Stehlíková, N.: 25 kapitol z DM Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh Czutlek, P.: Slovní úlohy řešené rovnicemi Buřil, Z.: Metodické postupy při řešení slovních úloh o pohybu Trávníček, S.: Slovní úlohy o pohybu Další zdroje: České zdroje pro didaktiku matematiky Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležitých konferencí (CERME, PME atd.). Řada z nich se najde pomocí databáze ukaz.cuni.cz. |
Předběžná náplň práce |
1. Studentka provede rešerši odborné literatury se zaměřením na slovní úlohy a specificky na úlohy, kde je vztah mezi proměnnými buď proporční nebo aditivní. Dále zmapuje výskyt obou typů úloh v učebnicích pro relevantní ročníky ZŠ.
2. V praktické části bude analyzovat žákovská řešení vybrané dvojice úloh (jedna od každého typu) napříč několika ročníky. Zaměří se na úspěšnost v úlohách ale také na řešitelské strategie a nejčastější chyby žáků. |