Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv typu vztahu proměnných na úspěšnost řešení slovních úloh
Název práce v češtině: Vliv typu vztahu proměnných na úspěšnost řešení slovních úloh
Název v anglickém jazyce: Influence of variables´ relation type on success in solving word problems
Klíčová slova: Slovní úloha v matematice, legenda (zápis), řešení, aditivní uvažování, proporční uvažování, motivace, analýza učebnic
Klíčová slova anglicky: Word problem in mathematics, notation, solving, additive reasoning, proportional reasoning, motivation, textbook’s analysis
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Tůmová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 22.06.2018
Datum zadání: 22.06.2018
Datum a čas obhajoby: 12.09.2018 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je sledovat úspěšnost a strategie řešení žáků u slovních úloh, kde je vztah mezi proměnnými buď proporční (např. 2x rychleji) nebo aditivní (např. stejně rychle, ale u jedné proměnné je určitý "náskok").

Teoretická část se bude zabývat slovními úlohami se speciálním zřetelem na uvedené typy úloh a dále pak analýzou učebnic (zmapování četnosti výskytu obou typů úloh).

V praktické části se studentka zaměří na analýzu žákovských řešení u dvou vybraných slovních úloh (každá s jedním typem vztahu proměnných) a porovná úspěšnost žáků v obou typech úloh, dále pak bude analyzovat a srovnávat strategie řešení a nejčastější chyby u jednotlivých typů úloh.
Seznam odborné literatury
Zejména:
Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky
Učebnice a sbírky pro 2.stupeň ZŠ a SŠ
Odvárko, O. a kol.: Metody řešení matematických úloh
Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh
Hejný, M.; Novotná, J.; Stehlíková, N.: 25 kapitol z DM
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh
Czutlek, P.: Slovní úlohy řešené rovnicemi
Buřil, Z.: Metodické postupy při řešení slovních úloh o pohybu
Trávníček, S.: Slovní úlohy o pohybu

Další zdroje:
České zdroje pro didaktiku matematiky

Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm)
Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky)
Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39)
Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy)
Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz)
Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz)
Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/)
Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/)

Zahraniční zdroje

Databáze Eric
www.books.google.com
www.scholar.google.com
Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge.
Sborníky z některých důležitých konferencí (CERME, PME atd.). Řada z nich se najde pomocí databáze ukaz.cuni.cz.
Předběžná náplň práce
1. Studentka provede rešerši odborné literatury se zaměřením na slovní úlohy a specificky na úlohy, kde je vztah mezi proměnnými buď proporční nebo aditivní. Dále zmapuje výskyt obou typů úloh v učebnicích pro relevantní ročníky ZŠ.
2. V praktické části bude analyzovat žákovská řešení vybrané dvojice úloh (jedna od každého typu) napříč několika ročníky. Zaměří se na úspěšnost v úlohách ale také na řešitelské strategie a nejčastější chyby žáků.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK