Environmentální tematika v nation brandingu: příklad Slovinska
Název práce v češtině: | Environmentální tematika v nation brandingu: příklad Slovinska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Environmental topics in nation branding: the case of Slovenia |
Klíčová slova: | Nation branding, veřejná diplomacie, měkká moc, Slovinsko, environmentální politika |
Klíčová slova anglicky: | Nation branding, public diplomacy, soft power, Slovenia, environmental policy |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra evropských studií (23-KZS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eliška Tomalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2018 |
Datum zadání: | 10.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2019 09:30 |
Místo konání obhajoby: | Staroměstského náměstí 4/1, STAN317, 317, místnost pro nepravidelnou výuku |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2019 |
Oponenti: | Mgr. Jan Váška, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Anholt, Simon. 2007. Competitive Identity: The Brand Management For Nations, Cities And Regions / Simon Anholt. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Aronczyk, Melissa. 2013. Branding The Nation: The Global Business Of National Identity. Oxford: Oxford University Press. Bátora, Jozef. 2005. Public diplomacy in small and medium-sized states: Norway and Canada. Discussion papers in Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations Clingendael. https://www.peacepalacelibrary.nl/ebooks/files/Clingendael_20050300_cli_paper_dip_issue97.pdf. (zobrazeno 27. června 2019) Bučar, Bojko a Irena Brinar. 1994: “Slovenian foreign policy”. V Adolf Bibič in Gigi Graziano (ur.), Civil Society, political society, democracy, 425–447. Ljubljana: Slovenian Political Science Association. Curry Jansen, Sue. 2008. “Designer nations: Neo-liberal nation branding – Brand Estonia”. Social Identities,14:1, 121-142, DOI: 10.1080/13504630701848721 http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=5352b5e5-5fa4-484f-940f-48f3f81c4a91%40sessionmgr4006 (zobrazeno 26. června 2018) Dinnie, Keith. 2016. Nation Branding: Concepts, Issues, Practice. Second edition. New York: Routledge. Fan, Ying. 2006. “Branding The Nation: What Is Being Branded?”. Online. Journal Of Vacation Marketing 12 (1): 5-14. doi:10.1177/1356766706056633. Fearnside, Philip M. 2005. „Do Hydroelectric Dams Mitigate Global Warming? The Case of Brazil’s CuruÁ-Una Dam". Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change 10 (4): 675–91. doi:10.1007/s11027-005-7303-7. Hall, Derek. 2002. Brand development, tourism and national identity: The re-imaging of former Yugoslavia. Journal of Brand Management 9 (April): 323-334. Ham, Peter van. 2001. „The Rise of the Brand State": Global Policy Forum. https://www.globalpolicy.org/component/content/article/162/27557.html. (zobrazeno 20. ledna 2019) Hey, Jeanne A. K. 2003. “Introducing Small State Foreign Policy”. In Small States In World Politics: Explaining Foreign Policy Behavior, 13-30. Boulder: Lynne Rienner publishers. Keohane, Robert O. 1969. “Lilliputians' Dilemmas: Small States In International Politics”. Online. International Organization 23 (2): 291-310. http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=43558b23-a5ab-47d6-a9f2-a4596682d3b6%40sdc-v-sessmgr05. (zobrazeno 20. ledna 2019) Konecnik Ruzzier, Maja, a Leslie de Chernatony. 2013. „Developing and Applying a Place Brand Identity Model: The Case of Slovenia". Journal of Business Research 66 (1): 45–52. doi:10.1016/j.jbusres.2012.05.023. Leonard, Mark, Catherina Stead, a Conrad Smewing. 2002. Public Diplomacy. London: Foreign Policy Centre. Nye, Joseph S. 2004. Soft power: the means to success in world politics. 1st ed. New York: Public Affairs. Peterková, Jana. 2008. “Veřejná Diplomacie Malých Států A Realita České Republiky”. Online. Mezinárodní Vztahy 43 (2): 5-24. https://mv.iir.cz/article/view/296/301. (zobrazeno 20. ledna 2019) Prešeren, Polona. 2016. „From the linden leaf to „I feel Slovenia““. Sinfo [online]. 1-2/2016, 7(1 http://www.ukom.gov.si/fileadmin/ukom.gov.si/pageuploads/dokumenti/IFS/znamka_Slovenije_ang.pdf (zobrazeno 27. června 2019) Saunders, Robert. 2016. Popular Geopolitics And Nation Branding In The Post-Soviet Realm. New York: Rouledge. Szondi, György. 2007. „The Role and Challenges of Country Branding in Transition Countries: The Central and Eastern European Experience". Place Branding and Public Diplomacy 3 (1): 8–20. doi:10.1057/palgrave.pb.6000044. Szondi, György. 2008. Public Diplomacy And Nation Branding: Conceptual Similarities. Online. Netherlands Institute of International Relations "Clingendael".https://www.researchgate.net/profile/Gyorgy_Szondi/publication/253744488_Public_Diplomacy_and_Nation_Branding_Conceptual_Similarities_and_Differences/links/575ac77008aec91374a618bd/Public-Diplomacy-and-Nation-Branding-Conceptual-Similarities-and-Differences.pdf. (zobrazeno 27. června 2018) Tomalová, Eliška. 2008. Kulturní diplomacie: francouzská zkušenost. Praha: Ústav mezinárodních vztahů. Volcic, Zala a Mark Andrejevic. 2011.Nation Branding in the Era of Commercial Nationalism. International Journal of Communication (19328036). 5, 598-618. ISSN 19328036. Zemanová, Štěpánka, Druláková, Radka, Peterková, Jana, and Přikryl, Pavel. 2015. “Zahraničněpolitické Strategie Malých Států V Současném Mezinárodním Prostředí”. Online. Mezinarodni Vztahy 50 (3): 5-23. https://mv.iir.cz/article/view/1318. (zobrazeno 20. ledna 2019) |
Předběžná náplň práce |
Předkládaná práce se zaměřuje na přístup Slovinska k propagaci státu v zahraničí. Jde o malou zemi s dvěma miliony obyvatel, která trpěla nízkou viditelností a kterou část světové veřejnosti zaměňovala se Slovenskem. To se Slovinsko rozhodlo změnit pomocí národní značky. Pozitivní vnímání země přispívá k ekonomickému rozvoji státu. Je také ideálním prostředkem, kterým mohou malé státy prosadit svůj vliv na mezinárodním poli Práce popisuje postupný vývoj vytváření národní značky a její implementaci. Práce popisuje i institucionální zakotvení, práce koordinuje Vládní úřad pro komunikaci. Slovinsku se podařilo vytvořit značku zelené země, s kvalitou života pro všechny.
Aby byla národní značka úspěšná, musí být založena na reálných prioritách státu. V případě Slovinska je ekologie přítomna i v jeho prioritách domácí a zahraniční politiky. Sledované indikátory ukazují, že výkon Slovinska v ochraně životního prostředí se v různých oblastech liší. V některých oblastech je Slovinsko lídrem v rámci EU, v jiných, například v dopravě, je jeho výkon podprůměrný. Práce dochází k závěru, že značka je založena na reálných základech, neboť určitá část environmentální politiky je efektivní. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis focuses on the approach of Slovenia to the promotion of the state abroad. It is a small country with two million inhabitants, suffering from poor visibility and being confused with Slovakia. Slovenia has decided to change this by creating a national brand. Positive perception of a country contributes to economic development of the state. It is also an ideal means by which small states can maximise their influence in the international arena. The thesis describes the gradual development of the national brand and its implementation. The thesis also describes the institutional background, the work being coordinated by the Government Office for Communication. Slovenia has succeeded in creating the brand of a green country with a quality of life for all.
For a national brand to be successful, it must be based on real national priorities. In the case of Slovenia, ecology is also part of its domestic and foreign policy priorities. The monitored indicators show that Slovenia's environmental performance varies in different areas. In some areas Slovenia is a leader in the EU, in others, for example in transport, its performance is below average. The work concludes that the label is based on real foundations because some part of environmental policy is effective. |