Analýza procesu schvalování kariérního řádu učitelů
Název práce v češtině: | Analýza procesu schvalování kariérního řádu učitelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of the policy process of adoption of the career code of teachers |
Klíčová slova: | Kariérní řád, učitelé, teorie tří proudů, veřejně politický proces |
Klíčová slova anglicky: | Career order, teachers, multi stream theory, public policy process |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.06.2018 |
Datum zadání: | 09.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J4019, Jinonice - místn. č. 4019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2019 |
Oponenti: | PhDr. Vilém Novotný, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1. COLEBATCH, H. K. Úvod do policy. 2005. Brno: Barrister & Principal, ISBN 80-86598-79-9.
2. ČESKÁ ŠKOLA. Stanovisko Asociace děkanů Pedagogických fakult ČR ke kvalifikačnímu vzdělávání učitelů [online]. Praha: Česká škola, 2014. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2014/03/stanovisko-asociacedekanu.html. 3. DRHOVÁ, Zuzana, VESELÝ, Arnošt a Martin NEKOLA, ed. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-86429-75-5. 4. HOWLETT, Michael, M. RAMESH a Anthony PERL, 2009. Studying public policy: policy cycles. 3rd ed. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-542802-5. 5. Kariérní řád – Profesní rozvoj pedagogických pracovníků, MŠMT ČR., 2017 [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad 6. Klíčové údaje o učitelích a ředitelích škol v Evropě [online]. In: . Eurydice, 2011, s. 1-8. ISBN 978-92-9201-457-5. 7. KOHNOVÁ, Jana. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. 1. Vyd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. 364 s. ISBN 978-80-7290-625-3. 8. Petice za nepřijetí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, s kariérním systémem učitelů (tzv. kariérní řád). In: Pedagogická komora [online]. 2017. Dostupné z: http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-k-zamitnuti-karierniho.html 9. POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. V Praze: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-591-6. 10. Profesní rozvoj pedagogických pracovníků: Zpráva z 2. mezinárodní konference [online]. In: . Národní institut pro další vzdělávání, 2016, s. 1-24. Dostupné z: http://www.nidv.cz/cs/download/konference/Profesni_rozvoj_pedagogu_Zprava_z_konference_NIDV_2016.pdf 11. TRUNDA Michal. Nový kariérní systém v České republice. In KOHNOVÁ, Jana. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. 1. Vyd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. 364 s. ISBN 978-80-7290-625-3. 12. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. |
Předběžná náplň práce |
Práce se bude primárně zabývat analýzou veřejně politického procesu, který provázel tvorbu a pokus o přijetí kariérního řádu učitelů v České republice Sobotkovou vládou.
Hlavním cílem práce je zmapovat proces tvorby a pokusu o přijetí kariérního řádu učitelů jako veřejně politického opatření z hlediska teoretických modelů politického procesu veřejné politiky. Při své analýze budu vycházet z teorií politického procesu v rámci policy analysis, především pak z cyklického modelu politického procesu, jak jej popisuje Colebatch ve své knize Úvod do policy a Howlett, Ramesh a Perl v jejich „Studying public policy“. U své práce chci využít sekundární analýzu relevantních veřejně politických dokumentů, jako jsou jednotlivé verze návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících, strategické dokumenty ministerstva školství, petice pedagogické komory, záznamy z jednání komor parlamentu, dokumenty z mezirezortního řízení a také oficiální veřejná vyjádření zapojených aktérů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis will primarily deal with the analysis of the public policy process that accompanied the creation and attempt to adopt the career code of teachers in the Czech Republic by the Sobotka's government.
The main aim of the thesis is to map the process of creation and attempt to adopt the career code of teachers as a public policy provision in terms of the theoretical models of the political process of public policy. In my analysis, I will build on the theory of the political process in the policy analysis, especially the cycle model of the policy process described by Colebatch in his book "Introduction to Policy" and by Howlett, Ramesh and Perl in their "Studying Public Policy". In my thesis, I would like to use secondary analysis of relevant public policy documents, such as the individual versions of the draft amendment to the Act on Educational Workers, the strategic documents of the Ministry of Education, the petition of the Chamber of Education, the records of the Chambers of Parliament, the inter-ministerial proceedings, and the official public statements of the involved actors. |