Sebeprezentace reality na sociální síti Instagram
Název práce v češtině: | Sebeprezentace reality na sociální síti Instagram |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Self-presentation of Young Adults on the Instagram |
Klíčová slova: | Sebeprezentace, sociální síť, Instagram, Goffman, photo elicitation |
Klíčová slova anglicky: | Self-presentation, social network, Instagram, Goffman, photo elicitation |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Ludmila Maria Dobrovolná Wladyniak, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.05.2018 |
Datum zadání: | 25.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2019 |
Oponenti: | Mgr. David Mitrenga |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
Pro svůj výzkum bych ráda využila dvojí sběr dat. Nejprve dotazník, který by mi pomohl zjistit, jak se jedinci prezentují na sociální síti, tak jak prezentují, proč sdílí své fotky a na koho své příspěvky cílí. Výzkumným vzorkem by byli mladí lidé ve věkovém rozmezí 18 až 30 let. Pokusím se zaměřit na skupiny z různých České republiky, abych neměla výzkum zaměřený jen na Prahu. Po získání výsledků z tohoto dotazníku bych chtěla stanovit různé typy instagramových uživatelů a podle této typologie udělat polostrukturované rozhovory s některými respondenty, abych lépe odhalila jejich sebeprezentaci.
Předpokládaná struktura bakalářské práce • Úvod – charakteristika problematiky • Rozbor a definování základních pojmů • Popis metod, cílů a postupů mého výzkumu • Analýza – zjištění a interpretace výsledků • Závěr – shrnutí poznatků |
Seznam odborné literatury |
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: Identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. 2016. ISBN 9788024633060.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. Mediální studia. ISBN 80-246-0905-3. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0. MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1180-8. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace / Jan Hendl. 2016. ISBN 9788026209829. VESELÁ, Martina a David ŠMAHEL. 2009. Online komunity v České republice: Analýza členů a jejich sociálního kontextu. Sociální studia [online][cit. 2016-05-14]. Dostupné z: http://www.socstudia.fss.muni.cz/dokumenty/091012101208.pdf LISTER, Martin. New media: a critical introduction [online]. 2nd ed. London: Routledge, 2009 [cit. 2018-05-21]. ISBN 978-0-415-43161-3. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10267110 LURY, Celia. Prosthetic culture: photography, memory and identity. 1998. ISBN 04151029360415102944. ROBINSON, Laura. Sebe-utváření online: O symbolické interakci v digitální éře. Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. 2009, č. 50. ISSN 1211- 5770. Hiram a kol. Beliefs about the Use of Instagram: An Exploratory Study. International Journal of Business and Innovation. Vol. 2, Issue 2, 2015. Dostupné z: http://www.academia.edu/10659490/Beliefs_about_the_Use_of_Instagram_An_Expl oratory_Study. TUŠKA, Jan. Motivy a způsoby užívání Instagramu. Olomouc, 2015. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Filozofická fakulta CASTELLS, Manuel. 2010. The rise of the network society. Oxford: Wiley-Blackwell. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. PECHAR, Jiří. Být sám sebou: pojem identity a jeho meze. Praha: Hynek, 1995. Krov. ISBN 80-85906-13-9. KAISEROVÁ, Ida. Sociální konstruktivismus Petera Bergera a Thomase Luckmana: (v zrcadle české sociologie). Soudobá sociologie 2. s.102-119, , 102-119. ISBN 978-80-246-1413-7. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se bude zaměřovat na jednání mladistvých (18–30) na sociální síti Instagram. Hlavním problémem, kterým se chci zabývat, je sebeprezentace uživatelů zmiňované sociální sítě a jakým stylem toto prezentování ovlivňuje realitu. Sociální sítě hrají klíčovou roli v utváření osobnosti a identity jedince. Ráda bych se zaměřila na to, jak uživatelé vnímají svůj profil, jak moc se jejich „instagramová osobnost“ liší od té skutečné, za jakým účelem sdílejí své fotografie a podobně. Zaměřuji se na mladistvé, protože si myslím, že tato skupina využívá danou sociální síť nejvíce. Vše bych chtěla podložit teorií sociálního konstruktivismu, protože mi přijde, že sociální sítě a vnímání reality skrze ně je vhodným případem této teorie. Dále bych ráda využila knihu Ervinga Goffmana: Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě, jelikož hezky dokresluje toto téma.
Cílem této práce je zjistit, proč mladí lidé přidávají své fotografie na sociální síť Instagram a čeho se tím snaží docílit. Chtěla bych prokázat hypotézu, že se mladí lidé snaží prezentovat své zkreslené já na základě svých ideálů a snaží tak být vnímání ostatními lidmi v reálném životě. Chtěla bych také definovat typy instagramových uživatelů, jestli vůbec nějaké jsou a na základě této typologie shrnout způsoby sebeprezentování se na sociální síti. Hlavním cílem práce je tedy dokázat, jestli se lidé na sociálních sítí prezentují na základě nějakých ideálů a jakým způsobem utvářejí svoji virtuální identitu. |