Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální exkluze ve školní třídě
Název práce v češtině: Sociální exkluze ve školní třídě
Název v anglickém jazyce: Social exclusion in school classrooms
Klíčová slova: Sociální vyčlenění, inkluze, školní psycholog, šikana, primární prevence.
Klíčová slova anglicky: Social exclusion, inclusion, school psycholog, bullying, primary prevention.
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2018
Datum zadání: 22.05.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.05.2018
Datum a čas obhajoby: 24.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 24.09.2019
Oponenti: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce zahrnuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části zabývá třemi hlavními tématy. Zaprvé sociálním vyčleněním, zadruhé inkluze a zatřetí prevencí. V praktické části se věnuje polostrukturovaným rozhovorům se školními psychology v Čechách na děti a téma sociálního vyloučení dětí primárního a nižšího sekundárního stupně vzdělávání. Jako výzkumná metoda byla použita tematická analýza.
Seznam odborné literatury
Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018. Vzdělávání 2020 [online]. [cit. 2019-04-07]. Dostupné z:http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf.
ATLAS, Rona S. a Debra J. PEPLER. Observations of Bullying in the Classroom. The Journal of Educational Research. 1998,92(2), 86-99. DOI: 10.1080/00220679809597580. ISSN 0022-0671. Dostupné také z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220679809597580.
AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION. Prevention of Bullying in Schools, Colleges, and Universities. Washington, DC: www.aera.net, 2013. ISBN 978-0-935302-37-0.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9.
BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie: základy, teorie, praxe : učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
BOOTH, Tony a Mel AINSCOW. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Rytmus o. s., 2007. ISBN 80-903598-5-X.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X.
Členění činností a poskytovaných školských poradenských služeb mezi PPP a SPC. Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2019-05-14]. Dostupné z:http://www.nuv.cz/t/cleneni-cinnosti-a-poskytovanych-skolskych-poradenskych.
DEWALL, C. Nathan, Jean M. TWENGE, Seth A. GITTER a kol. It's the thought that counts: The role of hostile cognition in shaping aggressive responses to social exclusion. Journal of Personality and Social Psychology. 2009,96(1), 45-59. DOI: 10.1037/a0013196. ISSN 1939-1315. Dostupné také z:http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/a0013196.
ESPELAGE, Dorothy L., Harold D. GREEN a Stanley WASSERMAN. Statistical analysis of friendship patterns and bullying behaviors among youth. New Directions for Child and Adolescent Development. 2007,2007(118), 61-75. DOI: 10.1002/cd.201. ISSN 15203247. Dostupné také z:http://doi.wiley.com/10.1002/cd.201.
FANDREM, Hildegunn, Sigrun K. ERTESVÅG, Dagmar STROHMEIER a Erling ROLAND. Bullying and affiliation: A study of peer groups in native and immigrant adolescents in Norway. European Journal of Developmental Psychology. 2010,7(4), 401-418. DOI: 10.1080/17405620802335075. ISSN 1740-5629. Dostupné také z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17405620802335075.
HÁJKOVÁ, Vanda. Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
HÁJKOVÁ, Vanda, Lea KVĚTOŇOVÁ a Iva STRNADOVÁ. Otázka připravenosti českých pedagogů na inkluzivní vzdělávání z pohledu hlavních aktérů vzdělávacího procesu na středních školách. In: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV.. Brno: Paido, 2010, s. 65-72. ISBN 978-80-7315-201-7.
HANÁKOVÁ, Adéla a Kateřina STEJSKALOVÁ. Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Rovný přístup ke vzdělávání jedinců v současné mateřské a základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
HAVLÍKOVÁ, Miluše a Michal KOLÁŘ. Sociální klima v prostředí základních škol ČR: Výzkumná studie MŠMT ČR. Praha, 2001.
HAWKINS, D. Lynn, Debra J. PEPLER a Wendy M. CRAIG. Naturalistic Observations of Peer Interventions in Bullying. Social Development. 2001,10(4), 512-527. DOI: 10.1111/1467-9507.00178. ISSN 0961205X. Dostupné také z:http://doi.wiley.com/10.1111/1467-9507.00178
HORÁKOVÁ, Hana, Eva ČADOVÁ a Petr HANÁK, a kol. Speciálněpedagogické centrum: Informační brožura o činnosti speciálně pedagogických center. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.
HUBERTOVÁ, Lucie. Školní psycholog: jaký má význam pro školu?: kazuistiky z praxe. Psychologie pro praxi. Praha: Karolinum 2009-, 2014,49(1-2), 123-129. ISSN 1803-8670.
CHIFFRILLER, Sheila H., Kelsey A. KANGOS a Lisa MILONE. What Elementary Students Experience outside of the Classroom: Children's Responses to Social Exclusion. Journal of School Counseling [online]. 2015,13(1), 25 [cit. 2019-01-22]. Dostupné z:https://eric.ed.gov/?id=EJ1051101.
JANOŠOVÁ, Pavlína a Anna POSPÍŠILOVÁ. Zastánci šikanovaných žáku pomáhají zastavovat šikanu a zmírňovat její následky. Prevence. 2019,7(1), 13-16.
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2992-3.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Šikanovaný žák a jeho zvládání šikany. In: Psychologie školní šikany. Pardubice: Grada, 2016, s. 195-249. ISBN 978-80-247-2992-3.
KOLLEROVÁ, Lenka. Skupina a šikana. In: Psychologie školní šikany. Pardubice: Grada, 2016, s. 295-306. ISBN 978-80-247-2992-3.
Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017 [online]. , 533 [cit. 2018-10-24]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-soust/VZ_CSI_2017_web_new.pdf.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ, Lenka FELCMANOVÁ, a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ a Lenka ČABLOVÁ. Minimální preventivní program školy. In: Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. České Budějovice: Tiskárna Protisk, 2012, s. 83-88. ISBN 978-80-87258-89-7.
MIOVSKÝ, Michal, Lenka SKÁCELOVÁ, Jana ZAPLETALOVÁ a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010, s. 13-28. ISBN 978-80-87258-47-7.
MIOVSKÝ, Michal. Historie a současné pojetí primární prevence rizikového chování v České republice. In: Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010, s. 13-28. ISBN 978-80-87258-47-7.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
NEŠPOR, Karel, Ladislav CSÉMY a Hana PERNICOVÁ. Zásady efektivní primární prevence. Praha: Sportpropag, 1999.
Věstník: ministerstva skolství, mládeže a tělovýchovy České Republiky. Praha: Sprint Servis, 2007,LXIII(11).
OLWEUS, Dan. Bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge, USA: Blackwell, c1993. ISBN 06-311-9241-7.
PARK, Ji-Yeon. Negative emotion and purchase behavior following social exclusion. Journal of Global Scholars of Marketing Science. 2017,27(2), 111-122. DOI: 10.1080/21639159.2016.1265319.
PASTIERIKOVÁ, Lucia a Vojtěch REGEC. Determinanty inkluze v primárním vzdělávání. In: Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, s. 23-33. ISBN 978-80-244-4911-1.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Příloha č. 2.
RYAN, Anne a Mandy MORGAN. Bullying in secondary schools: through a discursive lens. Kotuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online. 2011,6(1-2), 1-14. DOI: 10.1080/1177083X.2011.562905. ISSN 1177-083X. Dostupné také z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1177083X.2011.562905.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
SALMIVALLI, Christina. a kol. Bullying as a Group Process: Participant Roles and Their Relations to Social Status Within the Group.Aggressive Behavior, [online]. 1996,22(1), 1–15, [cit. 2019-4-25]. Dostupné z: <http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=asn&AN=11977383&lang=cs&site=ehost-live>.
SALMIVALLI, Christina. Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior. 2010,15(2), 112-120.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8545-8.
ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Vzdělávání 2020 [online]. , 52 [cit. 2018-10-24]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf.
Školská poradenská zařízení (ŠPZ). Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2019-04-07]. Dostupné z:http://www.nuv.cz/t/pedagogicko-psychologicke-poradenstvi/skolska-poradenska-zarizeni.
THORNBERG, Robert. She’s Weird!’- The Social Construction of Bullying in School: A Review of Qualitative Research. 2011,25(4), 258-267. DOI: 10.1111/j.1099-0860.2011.00374.x. ISSN 09510605. Dostupné také z:http://doi.wiley.com/10.1111/j.1099-0860.2011.00374.x.
THORNBERG, Robert. School Bullying as a Collective Action: Stigma Processes and Identity Struggling. 2015,29(4), 310-320. DOI: 10.1111/chso.12058. ISSN 09510605. Dostupné také z:http://doi.wiley.com/10.1111/chso.12058.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, Marie. Poradenství v rámci školy. In: Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe : učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce“. Vyd. 2. Brno: MSD, 2004, s. 176-183. ISBN 80-86633-23-3.
VÍTKOVÁ, Marie. Žáci se specifickou poruchou učení v poradenském systému. In: Otázky speciálně pedagogického poradenství: Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 183-190. ISBN 80-86633-23-3.
Vyhláška č.72/2005 Sb., Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
ZÁBRODSKÁ, Kateřina. Sociokulturní přístup ke školní šikaně. In: Psychologie školní šikany. Pardubice: Grada, 2016, s. 41-58. ISBN 978-80-247-2992-3.
Zákon č. 563/2004 Sb., Zákon o pedagogických pracovnících.
Zákon č. 561/2004 Sb., O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. MŠMT [online]. [cit. 2019-04-07]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/44243_1_1/.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK