Informální učení při výkonu dobrovolnické činnosti
Název práce v češtině: | Informální učení při výkonu dobrovolnické činnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Informal Learning within Volunteering Activities |
Klíčová slova: | celoživotní učení|informální učení|dobrovolnictví|dobrovolná činnost|motivace k dobrovolnictví|reciproční motivace|funkce dobrovolnictví|sebe-řízené učení|sebevzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | lifelong learning|informal learning|volunteering|volunteering activity|motivation for volunteering|reciprocal motivation|functions of volunteering|self-directed learning|self-education |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.04.2018 |
Datum zadání: | 26.04.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude rozpracovávat problematiku informálního učení při výkonu dobrovolnické činnosti jako jednoho ze zdrojů rozvoje dospělého člověka. Cílem diplomové práce bude analýza podob sebevzdělávání dobrovolníků v rámci jejich dobrovolnické činnosti. Teoretickými východisky budou koncept celoživotního učení se zaměřením na oblast informálního učení, současný stav poznání o funkcích dobrovolnictví, a to s důrazem na funkci vzdělávací. Kvantitativní empirické šetření se zaměří na dobrovolníky působící v dobrovolnických organizacích v České republice. Sběr dat bude probíhat metodou dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 80 respondentů z řad osob aktivně vykonávajících dobrovolnickou činnost ve vybraných organizacích působících v České republice. Cílem šetření bude zjistit, jaké podoby informálního učení dobrovolníci při své činnosti využívají. Šetření bude zaměřeno na aktivity, jejichž vzdělávací přínos je dobrovolníky uvědomován a reflektován. Předběžná struktura práce: 1 Koncept celoživotního učení 2 Dobrovolnictví 3 Možnosti informálního učení v dobrovolnické činnosti 4 Empirické šetření: Podoby sebevzdělávání při výkonu dobrovolnické činnosti |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5. BOEKAERTS, Monique a Alexander MINNAERT. Self-regulation with respect to informal learning. International Journal of Educational Research [online]. 1999, 31(6). 533–544. ISSN 0883-0355. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035599000208?via%3Dihub DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0139-7. FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9. KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. Boston: Elsevier, 2011. ISBN 978-185-6178-112. MLČÁK, Zdeněk a Helena ZÁŠKODNÁ. Prosociální charakteristiky osobnosti dobrovolníků. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica, 2013. ISBN 987-80-7464-462-7. MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2. NOVOTNÝ, Jiří a Martin LUKEŠ. Success factors and volunteerism in non-profit organizations in the Czech Republic. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1474-1. SCHUGURENSKY, Daniel. The forms of informal learning: Towards a conceptualization of the field. New Approaches to Lifelong Learning – NALL Working paper [online]. Toronto: Centre for the Study of Education and Work. 2000,19. Dostupné z:https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf ŠORMOVÁ, Lucie a Alžběta KLÉGROVÁ. Dobrovolnictví. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-869-9168-7. Dostupné z:http://www.viod.cz/editor/assets/download/publikace/dobrovolnictvi.pdf ŘÁDOVÁ, Hana. Sborník souhrnných pozic v nestátních neziskových organizacích: kompetenční profily pro neformální vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-37-0. TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7178-6. TOUGH, Allen. The iceberg of informal adult learning. New Approaches to Lifelong Learning - NALL Working paper [online]. Toronto: Centre for the Study of Education and Work. 2002,49. Dostupné z: nall.oise.utoronto.ca/res/49AllenTough.pdf TRANTINA, Pavel a Daniela HAVLÍČKOVÁ. Sebeevaluační nástroje, aneb, Zhodnoť své kompetence získané při práci s dětmi a mládeží. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-16-5. |