Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informální učení při výkonu dobrovolnické činnosti
Název práce v češtině: Informální učení při výkonu dobrovolnické činnosti
Název v anglickém jazyce: Informal Learning within Volunteering Activities
Klíčová slova: celoživotní učení|informální učení|dobrovolnictví|dobrovolná činnost|motivace k dobrovolnictví|reciproční motivace|funkce dobrovolnictví|sebe-řízené učení|sebevzdělávání
Klíčová slova anglicky: lifelong learning|informal learning|volunteering|volunteering activity|motivation for volunteering|reciprocal motivation|functions of volunteering|self-directed learning|self-education
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.04.2018
Datum zadání: 26.04.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.04.2018
Datum a čas obhajoby: 30.01.2019 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2019
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozpracovávat problematiku informálního učení při výkonu dobrovolnické činnosti jako jednoho ze zdrojů rozvoje dospělého člověka. Cílem diplomové práce bude analýza podob sebevzdělávání dobrovolníků v rámci jejich dobrovolnické činnosti. Teoretickými východisky budou koncept celoživotního učení se zaměřením na oblast informálního učení, současný stav poznání o funkcích dobrovolnictví, a to s důrazem na funkci vzdělávací. Kvantitativní empirické šetření se zaměří na dobrovolníky působící v dobrovolnických organizacích v České republice. Sběr dat bude probíhat metodou dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 80 respondentů z řad osob aktivně vykonávajících dobrovolnickou činnost ve vybraných organizacích působících v České republice. Cílem šetření bude zjistit, jaké podoby informálního učení dobrovolníci při své činnosti využívají. Šetření bude zaměřeno na aktivity, jejichž vzdělávací přínos je dobrovolníky uvědomován a reflektován.

Předběžná struktura práce:
1 Koncept celoživotního učení
2 Dobrovolnictví
3 Možnosti informálního učení v dobrovolnické činnosti
4 Empirické šetření: Podoby sebevzdělávání při výkonu dobrovolnické činnosti
Seznam odborné literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
BOEKAERTS, Monique a Alexander MINNAERT. Self-regulation with respect to informal learning. International Journal of Educational Research [online]. 1999, 31(6). 533–544. ISSN 0883-0355. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035599000208?via%3Dihub
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0139-7.
FRIČ, Pavol a Tereza POSPÍŠILOVÁ. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9.
KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. Boston: Elsevier, 2011. ISBN 978-185-6178-112.
MLČÁK, Zdeněk a Helena ZÁŠKODNÁ. Prosociální charakteristiky osobnosti dobrovolníků. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica, 2013. ISBN 987-80-7464-462-7.
MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2.
NOVOTNÝ, Jiří a Martin LUKEŠ. Success factors and volunteerism in non-profit organizations in the Czech Republic. Praha: Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1474-1.
SCHUGURENSKY, Daniel. The forms of informal learning: Towards a conceptualization of the field. New Approaches to Lifelong Learning – NALL Working paper [online]. Toronto: Centre for the Study of Education and Work. 2000,19. Dostupné z:https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf
ŠORMOVÁ, Lucie a Alžběta KLÉGROVÁ. Dobrovolnictví. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-869-9168-7. Dostupné z:http://www.viod.cz/editor/assets/download/publikace/dobrovolnictvi.pdf
ŘÁDOVÁ, Hana. Sborník souhrnných pozic v nestátních neziskových organizacích: kompetenční profily pro neformální vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-37-0.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7178-6.
TOUGH, Allen. The iceberg of informal adult learning. New Approaches to Lifelong Learning - NALL Working paper [online]. Toronto: Centre for the Study of Education and Work. 2002,49. Dostupné z: nall.oise.utoronto.ca/res/49AllenTough.pdf
TRANTINA, Pavel a Daniela HAVLÍČKOVÁ. Sebeevaluační nástroje, aneb, Zhodnoť své kompetence získané při práci s dětmi a mládeží. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-16-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK