Vnímání času dětmi předškolního a mladšího školního věku
Název práce v češtině: | Vnímání času dětmi předškolního a mladšího školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perception of Time in Pre-school and Primary School Children |
Klíčová slova: | Vnímání času, vývoj dítěte, předškolní věk, mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | Perception of Time, Child’s Development, Pre-school Age, Primary School Children |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.04.2018 |
Datum zadání: | 24.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.06.2019 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.06.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci bych se chtěla zaměřit na to, jak se u dětí v předškolním a mladším školním věku vyvíjí chápání, vnímání a orientace v čase. V teoretické části bych porovnala různá teoretická východiska, která toto téma již zpracovala a v praktické části bych pak dělala kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru a krátkého experimentu s dětmi od tří do devíti let. |
Seznam odborné literatury |
ATKINSON, Rita C., et al. Psychologie. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 862 s. ISBN 80-85605-35-X.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let: kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo. Brno: Edika, 2012. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0022-0. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDA, Richard. Orientace v čase – 1. díl. Praha: DYS-centrum, 2010. DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Možnosti rozvoje dílčích funkcí v předškolním a mladším školním věku [online]. 2015 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/133698. Vedoucí práce Lenka Felcmanová. ERIKSON, Erik H. Osm věků člověka. Praha: Portál, 1996. GIBBON, John, ALLAN, Lorraine. Timing and Time Perception. New York Academy of Science, 1984. Annals of the N.Y. Academy of Sciences. MAREŠ, Jiří. Člověk a subjektivní čas. Studia paedagogica. Roč. 15, č. 1, rok 2010. Dostupné také z: www.phil.muni.cz/wupv/casopis. PIAGET, Jean. The child’s conception of time. 1. vyd. London: Routledge, 2006. Routledge library editions. Piaget. ISBN 978-0-415-40223-1. RODEMEYER, Lanei M. Intersubjective temporality: it’s about time. Dordrecht: Springer, 2006. Phaenomenologica. ISBN 1-4020-4213-2. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0610/2006296306.html. SCHÜCKOVÁ, Denisa. Vnímání času z pohledu psychoanalýzy [online]. 2008 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/62133. Vedoucí práce Jiří Šípek. VOGLER, Pia, MORROW, Virginia, WOODHEAD, Martin. Conceptualising and measuring children’s time use: A technical review for YL. Young lives. An International Study of Childhood Poverty. 2009. ZLATOŠ, Michal. K problematice času [online]. 2016. Vedoucí práce Anna Hogenová. |
Předběžná náplň práce |
Ve své práci bych se chtěla zaměřit na to, jak se u dětí v předškolním a mladším školním věku vyvíjí chápání, vnímání a orientace v čase. V teoretické části bych porovnala různá teoretická východiska, která toto téma již zpracovala a v praktické části bych pak dělala kvalitativní výzkum pomocí rozhovoru a krátkého experimentu s dětmi od tří do deseti let. |