Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora čtenářství žáků s dyslexií
Název práce v češtině: Podpora čtenářství žáků s dyslexií
Název v anglickém jazyce: Encouraging students with dyslexia to read
Klíčová slova: žáci se specifickou poruchou učení, žáci s dyslexií, čtenářské dovednosti, čtenářská gramotnost, porozumění čtenému, podpora čtenářství, sebehodnocení
Klíčová slova anglicky: students with specific learning difficulty, students with Dyslexia, reading skills, reading literacy, reading comprehension, support of the reading, self-esteem
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Marja Annemiek Volemanová, DiS., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.04.2018
Datum zadání: 24.04.2018
Datum a čas obhajoby: 23.05.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměřuje na oblast čtenářství a čtenářské gramotnosti u žáků se specifickou poruchou čtení - dyslexií. Cílovou skupinou jsou zejména žáci na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce se zabývá rámcovým ukotvením specifických poruch učení, blíže se soustředí na oblast dyslexie. Sleduje nejen obecné vymezení problematiky a její etiologickou rovinu, ale zaměřuje se i na oblast diagnostiky s přesahem do školské praxe. Centrem zájmu je především podpora této skupiny žáků v rámci vzdělávání. Text práce dále přibližuje jednotlivosti čtení s porozuměním, čtenářských dovedností a čtenářské gramotnosti, které se významně podílejí na školní úspěšnosti. V neposlední řadě se práce soustředí na čtenářství a na možnosti podpory dětí a žáků právě v této oblasti. Empirická část práce zahrnuje kvantitativní výzkum, ten je založen na analýze dat z dotazníkového šetření se zaměřením na pojetí čtenářství a četby, které je zaměřené na žáky druhého stupně základních škol, přičemž vlastní analýza sleduje případné nuance v sebehodnotící složce u žáků představujících normu a u žáků s dyslexií. Cílem výzkumného šetření je zachycení aktuálního vztahu žáků ke čtení s ohledem na charakter poskytované podpory. Výsledky šetření korespondují s teoretickými poznatky z odborných zdrojů – žáci s dyslexií se mnohdy považují za slabší čtenáře než žáci bez dyslexie a čtení vnímají v menší míře za prostředek trávení volného času. Výzkum je pro ilustraci dané problematiky doplněn o stručnou analýzu rozhovoru s jedincem s dyslexií. Na konkrétním příkladu je demonstrována oblast podpory této skupiny žáků ze strany školy a důležitost optimálního nastavování podpůrných opatření, která pro svou efektivitu musí být plně individualizovaná. Práce upozorňuje na důležitost sledované problematiky a může posloužit k prohlubování společenské diskuse na obdobná témata.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The master thesis is focused on the reading and reading literacy of studentes with specific reading difficulty - with Dyslexia. The target group are students of the second level of primary school. The theoretical part focuses on the definition of the specific learning difficulty, expecially on Dyslexia. It follows not only a general definition and an etiology but also diagnostics in school practice. The center of interest is mainly the support of this group of pupils at school. This text presents the charakteristics of the reading skills and reading and reading literacy that contribute to school success. The thesis is to investigace the support of the reading at primary school. The empirical part is based on the analysis of the quantitative research data. The research focuses on the concept of reading, which is aimed at students of the second level of primary school, while the actual analysis follows possible nuances in the self-assessment component of the students representing the norm and students with Dyslexia. The aim of the research is to capture the current relationship of students to reading with regard to the nature of the support provided. The results of the survey correspond to theoretical findings from professional sources - pupils with dyslexia often consider themselves as weaker readers than pupils without dyslexia and read to a lesser extent to spend their free time. The research is complemented by an analysis of interview with Dyslexia individual to illustrate the issue. The concrete example demonstrates the school's support for this group of students and the importance of optimizing the setting of individualized support. The thesis highlights the importance of the given issue and can serve to deepen social discussion on similar topics.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK