Podnětná výuka procent ve dvou třídách s odlišnou zkušeností s výukou matematiky
Název práce v češtině: | Podnětná výuka procent ve dvou třídách s odlišnou zkušeností s výukou matematiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Constructivist teaching of percentage in two classes with a different background in teaching mathematics |
Klíčová slova: | procenta, konstruktivismus, teorie generických modelů, podnětné vyučování, poznávací proces, objevování |
Klíčová slova anglicky: | percentage, constructivism, theory of generic models, inspiring teaching, learning process, discovering |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Řešitel: | Mgr. Kateřina Pechmanová - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 03.04.2018 |
Datum zadání: | 03.04.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.01.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.01.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je koncipovat podnětnou výuku tematického celku Procenta a formou výukových experimentů ji realizovat ve dvou třídách 7. ročníku s odlišnou předchozí zkušeností s výukou matematiky u dvou různých učitelů.
Studentka na základě studia odborné literatury (vědecké i metodické) provede didaktický rozbor pojmu Procento a následně vytvoří plán série vyučovacích hodin vedoucích k podnětné výuce daného tématu. Součástí teoretické části práce bude také rozbor řad učebnic. Výukové experimenty realizuje ve dvou třídách 7. ročníku. Bude je zaznamenávat na audiozáznam a následně je bude analyzovat. Před vlastní výukou zadá žákům pretest s cílem zjistit jejich vstupní znalosti a po výuce posttest. Oba testy vyhodnotí. Výsledky analýzy výukových experimentů a testů budou využity pro aktualizaci výukových plánů. Výsledkem bude také popis řešitelských strategií žáků a chyb, kterých se dopouštějí v oblasti Procenta. |
Seznam odborné literatury |
České zdroje pro didaktiku matematiky
Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) www.theses.cz Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje: EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME. |
Předběžná náplň práce |
1. Úvod
2. Teoretická část (didaktická analýza pojmu Procento, obtíže žáků v této oblasti) 3. Analýza učebnic, ukotvení v kurikulárních dokumentech 4. Praktická část (plán výuky, realizace výuky a její analýza, pretest a posttest, aktualizovaný plán výuky, kvalitativní a kvantitativní hodnocení výuky) 5. Závěr 6. Seznam použité literatury 7. Přílohy |