Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztah spisovných a nespisovných jazykových prostředků v dramatech Františka Langera
Název práce v češtině: Vztah spisovných a nespisovných jazykových prostředků v dramatech Františka Langera
Název v anglickém jazyce: The Relation of Standard and Non-standard Language Devices in Theatre Plays by František Langer
Klíčová slova: nespisovný jazyk|dialog styl divadelní hra
Klíčová slova anglicky: Non-standard language dialogue style theatre play
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.03.2018
Datum zadání: 11.04.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.04.2018
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:15.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu věnovanou uměleckému stylu, vývoji jazyka české umělecké literatury (speciálně jazyka meziválečného dramatu) a literárnímu dílu Františka Langera (zejména jazyku a stylu jeho dramat).
2. Sestavit soubor Langerových dramatických textů, které budou předmětem analýzy; předběžně lze počítat se skupinou dramat „o vině a trestu“ (Periferie, Andělé mezi námi, Dvaasedmdesátka), skupinou veseloher (Velbloud uchem jehly, Grandhotel Nevada, Obrácení Ferdyše Pištory) a legionářskou hrou Jízdní hlídka.
3. Popsat způsoby užívání jazykových prostředků ve vybraných textech; soustředit se především na verbální výstavbu dialogů a relace mezi vyjadřováním spisovným, resp. formálním, a (někdy náznakovou) stylizací spontánní mluvené řeči (projevující se mj. výskytem nespisovných jazykových prostředků); povšimnout si případných rozdílů ve způsobu utváření promluv jednotlivých postav, rozdílů podložených žánrovým zařazením her a rozdílů souvisejících s vývojem autorova jazykového úzu.
4. Porovnat jazyk her s podobou jazyka ve vybraných filmových adaptacích těchto her; popsat a interpretovat vzájemné diference.
5. Na základě analýz formulovat závěry týkající se způsobů užívání jazykových prostředků v Langerových hrách a relací mezi jazykem dialogů v meziválečném dramatu a dialogů ve filmech z téhož období.
Seznam odborné literatury
Cindlerová, Jana et al.: Slovo a obraz na scéně. Praha: Kant 2010 (též: Cindlerová, Jana: Periferie: Langerova hra o slovu a o slovo. Disk, 2009, č. 27, s. 39–52.
Čechová, Marie – Krčmová, Marie – Minářová, Eva: Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2008.
Černý, František: České utopické drama mezi dvěma světovými válkami. In: Přednášky z 26. běhu Letní školy slovanských studií. Praha: SPN 1983, s. 117–133.
Daneš, František: Nespisovné prvky v dílech J. Haška, F. Langra a E. Vachka. In: Eva Minářová – Karla Ondrášková (eds.), Spisovnost a nespisovnost. Zdroje, proměny a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita 2004, s. 28–33.
Gilk, Erik: Světový dramatik z periferie František Langer. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 1, s. 1–4.
Hausenblas, Karel: Čeština v dílech slovesného umění. In: Kultura českého jazyka. Liberec: Severočeské nakladatelství 1969, s. 89–101.
Hoffmannová, Jana a kol.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016.
Janoušek, Pavel: Rozměry dramatu. Praha: Panorama 1989.
Justl, Vladimír: Prozaik, dramatik – svědek. In: František Langer, Město každý den. Praha: Odeon 1988, s. 9–45.
Justl, Vladimír – Vojtková, Milena (eds.): František Langer na prahu nového tisíciletí. Praha: Praha – evropské město kultury, Nadační fond Františka Langera 2000.
Macurová, Alena: Využití jazyka ve Vančurově uměleckém textu. Funkce nespisovných prostředků, zvláště v Josefině. In: Alena Macurová: Komunikace v textu a s textem. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2016, s. 129–134.
Obst, Milan: Mezi idylismem a svědomím. Divadlo, 1966, č. 3.
Píša, Antonín Matěj: Stopami dramatu a divadla. Praha: Československý spisovatel 1967.
Všetička, František: Celistvost celku. O kompoziční poetice českého dramatu. Olomouc: Fontána 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK