Deutschförderung in Polen und Tschechien: Zwei Fallstudien
Název práce v jazyce práce (němčina): | Deutschförderung in Polen und Tschechien: Zwei Fallstudien |
---|---|
Název práce v češtině: | Podpora němčiny v Polsku a Česku: Dvě případové studie |
Název v anglickém jazyce: | German Language Support in Poland and the Czech Republic: Two Case Studies |
Klíčová slova: | Podpora němčiny, státní iniciativy na podporu výuky němčiny, školní reformy, vývojové trendy ve výuce němčiny, základní a střední vzdělávání, žáci učící se německy, Polsko a Česko |
Klíčová slova anglicky: | German language support, state initiatives for the fostering of German classes, school reforms, development trends in German language classes, primary and secondary education, pupils learning German, Poland and the Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.03.2018 |
Datum zadání: | 27.03.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2018 10:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J2083, Jinonice - místn. č. 2083 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2018 |
Oponenti: | PhDr. Václav Šmidrkal, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
• Ulrich Ammon, Die Stellung der deutschen Sprache in der Welt (Berlin: Walter de Gruyter GmbH, 2015).
• Vít Dovalil, Kateřina Šichová, Sprach(en)politik, Sprachplanung und Sprachmanagement, Literaturhinweise zur Linguistik, Bd. 6 (Heidelberg: Universitätsverlag WINTER, 2017). • Jiří Friedl et al., Dějiny Polska (Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2017). • Nina Janich, „Sprachplanung“, in: Angewandte Linguistik: Ein Lehrbuch, hrsg. v. Karlfried Knapp et al. (Tübingen: A. Francke Verlag, 2004). • Eagle Glassheim, „National Mythologies and Ethnic Cleansing: the Expulsion of Czechoslovak Germans in 1945“ Central European History, vol. 33, no. 4 (November 2000): 463-486, https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/S0008938900004003 (letzter Zugriff: 25.4.2018). • Gerhard Stickel, „Das Europa der Sprachen – Motive und Erfahrungen der Europäischen Sprachenföderation EFNIL“, in: Sprachenpolitik und Sprachkultur, Bd. 57, hrsg. v. Detlev Blanke und Jürgen Scharnhorst (Frankfurt am Main: Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2007). • Radana Novotná, „Výuka cizích jazyků od 90. let po současnost – z pohledu vzdělávací politiky“ (Master Dissertation, Masarykova univerzita, 2007). • „Deutsch als Fremdsprache weltweit“, Datenerhebung 2015, Auswärtiges Amt, https://www.auswaertiges-amt.de/blob/201002/b60a04e7861a84b32bee9d84f7d38d86/publstatistik-data.pdf (10. 2. 2018). • „Education Policy Outlook: Poland“, OECD, European Commission, November 2015, http://www.oecd.org/education/POL-country-profile.pdf (letzter Zugriff: 1. 3. 2018). • „Language Education Policy Profile: Poland“, Österreichsisches Sprachenkompetenzzenrum, 2005-2007, http://www.oesz.at/download/wilma/Poland_Profilel_EN.pdf (letzter Zugriff: 1. 3. 2018). • „Förderung der deutschen Sprache“, Auswärtiges Amt, https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/themen/kulturdialog/deutschesprache-node (letzter Zugriff: 11. 1. 2018). • „Die Förderung von Deutsch als Fremdsprache im Ausland: Wer macht was im Rahmen der AKBP?“, Auswärtiges Amt, https://www.auswaertiges-amt.de/blob/201000/c2ae80566423376fc01849e6861ea8d6/deutschfoerderung-data.pdf (letzter Zugriff 1. 3. 2018). • „Foreign language learning statistics“, eurostat, modified on 29 November 2017, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Foreign_language_learning_statistics (letzter Zugriff: 10.1.2018). • „Národnostní struktura obyvatel“, Český statistický úřad, 30.6.2014, https://www.czso.cz/documents/10180/20551765/170223-14.pdf (letzter Zugriff: 27.4.2018). • „Schüler nach Bildungsbereich und erlernter moderner Fremdsprache – Anzahl und % der Schüler nach studierter Sprache“, Eurostat, Letzte Aktualisierung 19.12.2017, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do (letzter Zugriff: 10.1.2018). • „Deutsch lernen“, Deutsche Botschaft Prag, http://www.prag.diplo.de/Vertretung/prag/de/06-kultur/Deutsch__lernen/__Deutsch__lernen.html (letzter Zugriff: 11.1.2018). • „Deutschunterricht in Polen – Fakten und Mythen“, iMOVE: Training – Made in Germany, 9.3.2015, https://www.imove-germany.de/cps/rde/xchg/imove_projekt_de/hs.xsl/alle_news.htm? content-url=/cps/rde/xchg/imove_projekt_de/hs.xsl/23077.htm (letzter Zugriff: 10.1.2018). |
Předběžná náplň práce |
Výsledkem práce by mělo být porovnání zájmu o školní výuku němčiny ze strany žáků v Polsku a Česku a ze strany vzdělávacích politik Německa, Polska a Česka. Z toho by mohlo být patrné, který stát má o výuku němčiny větší zájem, jestli Polsko, nebo Česko, případně ve kterém státě Německo výuku němčiny více podporuje. Nebo do jaké míry jsou vzdělávací politiky a další informační kampaně o výhodách znalostí němčiny úspěšné. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The outcome of the thesis should be a comparison of interests for German language lessons by pupils in Poland and the Czech Republic and by education policies of Germany, Poland and the Czech Republic. This could demonstrate which state is more interested in German language lessons, if Poland or the Czech Republic, alternatively in which state Germany supports German language lessons more. Or in what extent the education policies and other information campaigns about advantages of German language knowledge are successful. |