Biologická exkurzní výuka v oblasti Podbořanska
Název práce v češtině: | Biologická exkurzní výuka v oblasti Podbořanska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Out of School Biology Instruction in Podpořany Region |
Klíčová slova: | Exkurze, lokalita, biologie, ochrana přírody, Podbořansko |
Klíčová slova anglicky: | Excursion, location, biology, nature conservation, Podbořansko |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.03.2018 |
Datum zadání: | 26.03.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Charakterizovat přírodovědnou exkurzi jako formu výuky
2) Popsat základní typy přírodovědných exkurzí 3) Provést dotazníkové šetření, jehož cílem je zjistit postoj vyučujících z okolních škol k přírodovědným exkurzím jako formě výuky 4) Popsat zajímavé lokality na Podbořansku z hlediska pořádání přírodovědných exkurzí 5) Zpracovat návrhy exkurzí na vybrané lokality s výstupy v podobě pracovních listů 6) Ověřit vybrané exkurze 7) V rámci ověření exkurze, zjistit dotazníkem před a po exkurzi, zda se vlivem praktické činnosti, změnil zájem žáků o vzdělávání v přírodních vědách a zájem o členství v kroužku biologie. |
Seznam odborné literatury |
ALTMANN, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. Učebnice pro vysoké školy.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, dotisk 6., 2019 ISBN 978-80-247-3450-7. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno 2000 ISBN 80-85931-79-6 PAVLASOVÁ,L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7. PAVLASOVÁ, L. et al. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3. PETTY, G. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367- 427-4. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá biologickou exkurzní výukou na Podbořansku. V tomto regionu se vyskytuje cel řadu míst, která jsou atraktivní z hlediska přírodovědného vzdělávání. Exkurzní trasy zde mohu být vhodné pro žáky základních škol i středních škol a zaměřené různými směry biologie. Zejména se jedná o botaniku, geologii zoologii a ekologii. Práce má část teoretickou, jejímž cílem je charakterizovat přírodovědnou exkurzi jako formu výuky, popsat základní charakteristiky přírodovědných exkurzí a vytvořit seznam regionálních lokalit, které jsou vhodné k pořádání přírodovědných exkurzí. Praktická část se zabývá vytvořením návrhů exkurzí na vybrané lokality s výstupy v podobě pracovních listů a ověřením těchto návrhů exkurzí v praxi. Tyto návrhy obsahují kromě konkrétních plánů exkurzí také podklady pro vyučující, což by mohlo být využitelné při plánování exkurzí pro učitele z lokálních i vzdálenějších škol. Součástí práce je také výzkum, který byl proveden formou dotazníkového šetření s učiteli a žáky. První šetření se zaměřuje na postoj pedagogů v regionu k exkurzní výuce. Cílem druhého dotazníku, který byl distribuován žákům, bylo zjistit, zda je absolvovaná exkurze, motivovala k většímu zájmu o přírodní vědy, či přímo k členství v biologickém kroužku. K ověření a zhodnocení vytvořených exkurzních námětů došlo v květnu a červnu 2022 s žáky nižšího stupně Gymnázia a SOŠ v Podbořanech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis deals with biological excursion of teaching in Podbořany region. This region is able to provide variety of places that are attractive in terms of science education. Excursion routes here can be suitable for pupils of primary and secondary schools and focused on different directions of biology. Particularly, it concerns botany, geology, zoology and ecology. The thesis has a theoretical part, the aim of which is to characterize the natural science excursion as a form of teaching and to describe the basic characteristics of natural science excursions. The practical part deals with the list of regional localities in terms of organizing natural science excursions, processing of proposals for excursions to selected locations with outputs in the form of worksheets and verification of these proposals for excursions in practice. Except of the selected locations characteristics the ideas also contain materials for teachers, which is useful when planning excursions for teachers from nearby schools. Part of the thesis is also a double questionnaire survey. The first focuses on the attitude of teachers in the region to excursion teaching. The aim of the second questionnaire, which was distributed to pupils, was to find out whether the excursion motivated them to a greater interest in natural sciences or directly to membership in a biology club. The excursion ideas were verified and evaluated in May and June 2022 with pupils of the lower grade of the Grammar School and Secondary Agricultural School in Podbořany. |