Smysl akademického debatování pro rozvoj kritického myšlení u dospívajících
Název práce v češtině: | Smysl akademického debatování pro rozvoj kritického myšlení u dospívajících |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Impact of Academic Debate on Critical Thinking Development of Adolescents |
Klíčová slova: | Adolescence|Debatování|Kognitivní vývoj|Kritické myšlení |
Klíčová slova anglicky: | Adolescence|Debating|Cognitive development|Critical thinking |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.03.2018 |
Datum zadání: | 07.03.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2018 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.08.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat významem akademického debatování pro vzdělávání adolescentů, specificky se zaměřením na rozvoj kritického myšlení. Debatování se v současné době věnuje stále vyšší počet studentů středních škol. Při této aktivitě se nenásilnou formou snoubí využívání kognitivních schopností i sociálních dovedností. Teoretická část ukáže, v kterých oblastech kognitivního a sociálního vývoje adolescentů lze shledávat dopady debatování na proces učení i začleňování do společnosti, což jsou dva významné vývojové úkoly adolescence. Představí širší i užší rámec významu debatování na osobnostní rozvoj dospívajících. Připomene specifické charakteristiky a potřeby dospívajících (přijetí vrstevnickou skupinou, potřeba vzoru, utváření identity…) a ukáže, kde dochází k jejich naplňování prostřednictvím debatování. Empirická část bude vycházet především z datového šetření mezinárodního výzkumu Debate Impact Evaluation, jehož je součástí. Cílem výzkumu, za použití kvalitativních a kvantitativních metod, bude komparace úrovně rozvoje kritického myšlení debatérů se srovnávací skupinou v určeném časovém období. Jedním z výstupů šetření bude případný návrh na zkvalitnění postupů využívání metody debatování v kontextu podpory rozvoje dospívajících, zejména těch složek poznávání a sociálních dovedností, které se jeví v souvislosti s metodou jako klíčové. Práce by měla mj. sloužit též jako podklad pro inovace a zvyšování efektivity v českém systému vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
Bickenbach, J. E., & Davies, J. M. (1996). Good reasons for better arguments: An introduction to the basic skills and values of critical thinking (1st ed.). Ontario: Broadview Press. Hensley, D., & Carlin, D. B. (c1994). Mastering competitive debate (4th ed.). Topeka, KS: Clark Pub. Kouba, P. (2011). Debatování napříč osnovami: metodická příručka pro pedagogy (1st ed.). Praha: Asociace debatních klubů České republiky. Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících (1st ed.). Praha: Grada. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie moudrosti a dobrého života (1st ed.). Praha: Grada. Richards, J. A., & Rickett, C. S. (c1995). Debating by doing: developing effective debating skills (1st ed.). Lincolnwood, Ill.: National Textbook Co. Trapp, R., & Driscoll, W. J. (2005). Discovering the world through debate: a practical guide to educational debate for debaters, coaches and judges (3rd ed.). New York: International Debate Education Association. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (revised and updated 2nd ed.). Praha: Karolinum. Van den Brink-Budgen, R. (2000). Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument (revised and updated 3rd ed.). Oxford: How to books. |