Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Název práce v češtině: Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Attitudes to Society and School of Students in Secondary Vocational Schools
Klíčová slova: střední odborné učiliště, občanské postoje, občanská výchova, rodina, vrstevníci, média, klima školy
Klíčová slova anglicky: Vocational school, civic attitudes, civic education, family, peers, media, school climate
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 26.02.2018
Datum zadání: 26.02.2018
Datum a čas obhajoby: 10.09.2018 10:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M204, seminární místnost
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Autor se seznámí se základy tvorby kvalitativních případových studií v pedagogice a se základními primárními a sekundárními studiemi k dané problematice v českém nebo anglickém jazyce. Vybere 5-7 případů rizikových žáků v učňovském vzdělání a získá informovaný souhlas žáků (zákonných zástupců) a popíše případy v jejich kontextu. Prostřednictvím kvalitativních rozhovorů popíše jejich občanské postoje a vztah ke škole. Provede mezipřípadovou analýzu.
Seznam odborné literatury
Dvořák, D.. Vyhnálek, J., & Starý, K. (2015). Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie rizikového žáka. Studia paedagogica, 21(3), 9-39.
Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vyhnálek, J. (2016). Meziškolní mobilita: přehledová studie výzkumných témat. Orbis scholae, 10(1), 63-96.
Katrňák, Tomáš: Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon 2004.
Matějů, P., Straková, J (Eds). (Ne) rovné šance ve vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Slon: Praha, 2010. ISBN:978-80-7419-032-2.
Straková, J. Simonová, J. (2013). Vliv navštěvované střední školy na občanské postoje středoškoláků v ČR, roč.7, č.3, pp 27-47.
Předběžná náplň práce
Vícepřípadová studie popíše 5-7 případů žáků středních odborných škol. Vybraní žáci budou vykazovat jednu nebo více z následujících charakteristik: vysoká míra absence, změna školy nebo oboru studia, opakování ročníků, kázeňské problémy, žáci podílející se na finančních nákladech domácnosti formou částečného úvazku, příslušník etnické menšiny apod. Za využití kvalitativních metod budou dokumentovány občanské postoje žáka a jeho postoje k navštěvované škole, bude provedena mezipřípadová analýza.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Multiple case study will describe the 5-7 cases of students in secondary VET schools. The students will be identified by one or more of the following factors: high absenteeism, school switching, grade repetition, the record of behavioural issues, part-time working students who bear the family living costs, minority populations etc. Using the qualitative methods, the students' attitudes to school and their civic attitudes will be described and compared.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK