Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
| Název práce v češtině: | Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Attitudes to Society and School of Students in Secondary Vocational Schools |
| Klíčová slova: | střední odborné učiliště, občanské postoje, občanská výchova, rodina, vrstevníci, média, klima školy |
| Klíčová slova anglicky: | Vocational school, civic attitudes, civic education, family, peers, media, school climate |
| Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
| Vedoucí / školitel: | RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 26.02.2018 |
| Datum zadání: | 26.02.2018 |
| Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 10:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M204, seminární místnost |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Autor se seznámí se základy tvorby kvalitativních případových studií v pedagogice a se základními primárními a sekundárními studiemi k dané problematice v českém nebo anglickém jazyce. Vybere 5-7 případů rizikových žáků v učňovském vzdělání a získá informovaný souhlas žáků (zákonných zástupců) a popíše případy v jejich kontextu. Prostřednictvím kvalitativních rozhovorů popíše jejich občanské postoje a vztah ke škole. Provede mezipřípadovou analýzu. |
| Seznam odborné literatury |
| Dvořák, D.. Vyhnálek, J., & Starý, K. (2015). Tranzice a transfer ve vzdělávací dráze: longitudinální studie rizikového žáka. Studia paedagogica, 21(3), 9-39.
Švaříček, R., Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Vyhnálek, J. (2016). Meziškolní mobilita: přehledová studie výzkumných témat. Orbis scholae, 10(1), 63-96. Katrňák, Tomáš: Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon 2004. Matějů, P., Straková, J (Eds). (Ne) rovné šance ve vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Slon: Praha, 2010. ISBN:978-80-7419-032-2. Straková, J. Simonová, J. (2013). Vliv navštěvované střední školy na občanské postoje středoškoláků v ČR, roč.7, č.3, pp 27-47. |
| Předběžná náplň práce |
| Vícepřípadová studie popíše 5-7 případů žáků středních odborných škol. Vybraní žáci budou vykazovat jednu nebo více z následujících charakteristik: vysoká míra absence, změna školy nebo oboru studia, opakování ročníků, kázeňské problémy, žáci podílející se na finančních nákladech domácnosti formou částečného úvazku, příslušník etnické menšiny apod. Za využití kvalitativních metod budou dokumentovány občanské postoje žáka a jeho postoje k navštěvované škole, bude provedena mezipřípadová analýza. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Multiple case study will describe the 5-7 cases of students in secondary VET schools. The students will be identified by one or more of the following factors: high absenteeism, school switching, grade repetition, the record of behavioural issues, part-time working students who bear the family living costs, minority populations etc. Using the qualitative methods, the students' attitudes to school and their civic attitudes will be described and compared. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem