Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti)
Název práce v češtině: | Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Diagnostic use of drawings by children aged 5-6 in kindergarten (comparing drawings in terms of right-handedness and left-handedness). |
Klíčová slova: | Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, lateralita, pravorukost a levorukost, pedagogická diagnostika, analýza dětské kresby, učitel mateřské školy, školní připravenost, školní zralost, mateřská škola, spolupráce mateřské školy s rodinou |
Klíčová slova anglicky: | Preschool child, pre-school education, laterality, right-handedness and left-handedness, pedagogical diagnostics, children's drawings analysis, nursery school teacher, school readiness and school maturity, kindergarten, cooperation between kindergarten and family |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.02.2018 |
Datum zadání: | 28.02.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude věnovat problematice významu a vývoji kresby v předškolním období se zaměřením na děti před vstupem do ZŠ (pěti a šestileté děti). V teoretické části se autorka zaměří především na využití dětské kresby v rámci pedagogické diagnostiky v mateřské škole a výsledky dosavadních výzkumů v oblasti pedagogického využití dětské kresby. Provede rešerše dostupných knih k tématu laterality a analýzu výzkumů i s využitím závěrečných kvalifikačních prací se zaměřením na kresebný projev levorukých dětí v mateřské škole. Výzkumná část bude zaměřena na analýzu kreseb dětí předškolního věku v jedné mateřské škole a bude doplněna kazuistikami levorukých dětí. Cílem bakalářské práce bude specifikovat případné rozdíly a shody v kresbě levorukých a pravorukých dětí a jejich využitelnost v rámci pedagogické diagnostiky a plánování vzdělávacího procesu se zaměřením na školní připravenost. |
Seznam odborné literatury |
Bednářová, J a Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, 2007.
Horská, P. Kučera, M. a kol. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama 1990. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 Healey, J. M. Leváci s jejich výchova; nakladatelství Portál, 2002 Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada 2007. Křišťanová, Ladislava: Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou; Gaudeamus, 1995 Kotenová, N.: Různé psychologické aspekty dětské kresby. Filosofická fakulta UK, Praha, 2015. Looseová, A.C., Piekertová, C., Dienerová, G.: Grafomotorika předškolního věku. Praha, Portál, 2001 Matějček, Z.: Psychologická diagnostika: In Výbor z díla. Praha, Karolinum, 2005. Novák, T.: Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc, Rubico, 2004. Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha, Grada 2016. Petrová, E.: Co o sobě děti říkají dětskou kresbou. Právo a rodina, 4, 21-22, 2009. Sovák, Miloš: Výchova leváků v rodině; Státní pedagogická nakladatelství Praha, 1971 Sovák, Miloš: Lateralita jako pedagogická problém; SPN, Praha, 1962 Synek, František: Záhady levorukosti; nakladatelství Horizont, 1991 Šašinková, E., Uždil, J. Výtvarná výchova v předškolním věku Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1983. Vágnerová, M. Kropáčková, J., Janošová, P. Vývoj dětské kresby v předškolním věku a její hodnocení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2017, 51 (1) ISSN: 055-5574 Vágnerová, M. Kropáčková, J., Janošová, P. Nejdřív pán a potom pes – vývoj dětské kresby v předškolním věku a její hodnocení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2016 50 (4), ISSN: 055-5574. Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2015. Vágnerová, M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha : Nakladatelství Dr. Josefa Raabe, 2017. Vodička, Ivo: Nechte leváky drápat; nakladatelství Portál, 2008 |