Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti)
Název práce v češtině: Diagnostické využití kresby v mateřské škole u dětí ve věku 5-6 let (porovnání kresby z hlediska pravorukosti a levorukosti)
Název v anglickém jazyce: Diagnostic use of drawings by children aged 5-6 in kindergarten (comparing drawings in terms of right-handedness and left-handedness).
Klíčová slova: Dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání, lateralita, pravorukost a levorukost, pedagogická diagnostika, analýza dětské kresby, učitel mateřské školy, školní připravenost, školní zralost, mateřská škola, spolupráce mateřské školy s rodinou
Klíčová slova anglicky: Preschool child, pre-school education, laterality, right-handedness and left-handedness, pedagogical diagnostics, children's drawings analysis, nursery school teacher, school readiness and school maturity, kindergarten, cooperation between kindergarten and family
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 15.02.2018
Datum zadání: 28.02.2018
Datum a čas obhajoby: 18.09.2018 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2018
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice významu a vývoji kresby v předškolním období se zaměřením na děti před vstupem do ZŠ (pěti a šestileté děti). V teoretické části se autorka zaměří především na využití dětské kresby v rámci pedagogické diagnostiky v mateřské škole a výsledky dosavadních výzkumů v oblasti pedagogického využití dětské kresby. Provede rešerše dostupných knih k tématu laterality a analýzu výzkumů i s využitím závěrečných kvalifikačních prací se zaměřením na kresebný projev levorukých dětí v mateřské škole. Výzkumná část bude zaměřena na analýzu kreseb dětí předškolního věku v jedné mateřské škole a bude doplněna kazuistikami levorukých dětí. Cílem bakalářské práce bude specifikovat případné rozdíly a shody v kresbě levorukých a pravorukých dětí a jejich využitelnost v rámci pedagogické diagnostiky a plánování vzdělávacího procesu se zaměřením na školní připravenost.
Seznam odborné literatury
Bednářová, J a Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, 2007.
Horská, P. Kučera, M. a kol. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama 1990.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009
Healey, J. M. Leváci s jejich výchova; nakladatelství Portál, 2002
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada 2007.
Křišťanová, Ladislava: Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou; Gaudeamus, 1995
Kotenová, N.: Různé psychologické aspekty dětské kresby. Filosofická fakulta UK, Praha, 2015.
Looseová, A.C., Piekertová, C., Dienerová, G.: Grafomotorika předškolního věku. Praha, Portál, 2001
Matějček, Z.: Psychologická diagnostika: In Výbor z díla. Praha, Karolinum, 2005.
Novák, T.: Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc, Rubico, 2004.
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha, Grada 2016.
Petrová, E.: Co o sobě děti říkají dětskou kresbou. Právo a rodina, 4, 21-22, 2009.
Sovák, Miloš: Výchova leváků v rodině; Státní pedagogická nakladatelství Praha, 1971
Sovák, Miloš: Lateralita jako pedagogická problém; SPN, Praha, 1962
Synek, František: Záhady levorukosti; nakladatelství Horizont, 1991
Šašinková, E., Uždil, J. Výtvarná výchova v předškolním věku Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n. p., 1983.
Vágnerová, M. Kropáčková, J., Janošová, P. Vývoj dětské kresby v předškolním věku a její hodnocení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2017, 51 (1) ISSN: 055-5574
Vágnerová, M. Kropáčková, J., Janošová, P. Nejdřív pán a potom pes – vývoj dětské kresby v předškolním věku a její hodnocení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2016 50 (4), ISSN: 055-5574.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2015.
Vágnerová, M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha : Nakladatelství Dr. Josefa Raabe, 2017.
Vodička, Ivo: Nechte leváky drápat; nakladatelství Portál, 2008


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK