Spolupráce učitele s rodiči žáka v 1. a 2. ročníku ZŠ
Název práce v češtině: | Spolupráce učitele s rodiči žáka v 1. a 2. ročníku ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cooperation between teacher and parents in 1st and 2nd grade of elementary school |
Klíčová slova: | spolupráce, komunikace, škola, rodiče, partnerství |
Klíčová slova anglicky: | cooperation, communication, school, parents, partneship |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.01.2018 |
Datum zadání: | 24.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2019 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce si klade za cíl v první části zformulovat a zhodnotit teoretické aspekty spolupráce školy a zákonných zástupců dětí. Podá informace o možných formách spolupráce a komunikace vyvozené z psychologie, sociologie i pedagogiky. Podrobněji se bude zabývat také možnými ICT řešeními, kterých je v současnosti velké množství a umožňují spolupráci odkudkoliv a kdykoliv. Tyto teoretické aspekty jsou pak základem pro praktickou část práce, která pomocí akčního učitelského výzkumu hledá a hodnotí vhodné metody spolupráce a jejich využití ve vlastní učitelské praxi v 1. a 2. ročníku ZŠ. |
Seznam odborné literatury |
Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, první vydání, 2005, ISBN 80-7315-104-9, 165 s.
Grecmanová, H.: Klima školy. Olomouc: Hanex, první vydání, 2008, ISBN 978- 80-7409-010-3, 209 s. Hart, S.; Kindle Hodson, V.: Respectful parents respectful kids. Puddle Dance press, 2006 Hart, S.; Kindle Hodson, V.: The compassionate classroom. Puddle Dance press, 2004 Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, a.s., první vydání, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3, 288 s. Kraus, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, s. r. o., druhé vydání, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3, 216 s. Kreislová, Z.: Krok za krokem 1. třídou. Praha: Grada Publishing, a.s., první vydání, 2008, ISBN 978-80-247-2038-8, 168 s. Krejčová, V.; Kargerová, J.: Začít spolu. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 2003, ISBN 80-7178-695-0, 232 s. Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 1996, ISBN 80-7178-085-5, 144 s. Rosenberg Marshall, B. PhD: Nonviolent Communication: A Language of Life. Puddle Dance press, 2015, ISBN: 9781892005281, 280 s. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 2000, ISBN 80-7178-308-0, 528 s. https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/humanitarni-a-rozvojova-pomoc/vzdelavani-a-prakticke-dovednosti/skola-jako-spolecny-projekt-aneb-rodice-mluvi-do-vzdelani-1655gp Rodiče – nečekaní spojenci Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf https://www.pridesurveys.com/index.php/blog/parent-teacher-cooperation-communication/ |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce mezi rodinou a školou v prvních letech školní docházky. V teoretické části jsou představeny obavy a očekávání, se kterými vstupují rodiče i učitelé do 1. třídy, a dále různé druhy a formy spolupráce. Teoretická část této práce čerpá poznatky z české literatury, ale opírá se také o zahraniční odborné publikace. V některých případech jsou oba prameny porovnávány.
V návaznosti na teoretickou část je vystavěna část praktická, která formou akčního učitelského výzkumu vychází z vlastní praxe autorky. Kromě samotného výzkumu jsou zde představeny různé formy spolupráce školy a rodiny, které jsou zároveň doplněny o zpětnou vazbu rodičů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis focuses on cooperation between the school and the family in the beginning of elementary school. In the theoretical part of this thesis are introduced concerns and expectations that the teachers and the parents may have at the begining of school attendance, as well as various types and forms of cooperation. The theoretical part uses expertise from Czech literature, but relies on foreign literature too. In some occasions these two resources are compared.
The theoretical part is followed by the practical part that is built by teacher´s research. This research comes from the teaching practise of the author. Except for the reaserch itself, it introduces some forms of the cooperation between school and the families that are followed by feedback from the parents. |