Začleňování dětí vietnamské menšiny do mateřských škol v Kladně
Název práce v češtině: | Začleňování dětí vietnamské menšiny do mateřských škol v Kladně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration of vietnamese minority children in the kindergarden in Kladno |
Klíčová slova: | vietnamská kultura, začleňování dětí do mateřské školy, předškolní vzdělávání, odlišný mateřský jazyk, interkulturní výchova, podpůrná opatření ve vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | vietnamese culture, children´s inclusion at the kindergarten, pre-school education, different mother tongue, intercultural education, support measures in education |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 23.01.2018 |
Datum zadání: | 01.02.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Petra Horská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude ve své praktické části orientovaná na konkrétní situaci předškolních dětí vietnamské minority, což odpovídá aktuálním snahám proniknout do stavu i podstaty v přijetí předškolního vzdělávání jak ve vietnamských rodinách, tak v mateřských školách ve vybraném městě středočeského kraje. V teoretické části se studentka zaměří na historii imigrace Vietnamců do Československa a následně do ČR. Na určité rysy vietnamské výchovy dětí předškolního věku v tradičním pojetí Vietnamu. Zaměří se na zpracování přijetí dětí z jiných sociokulturních oblastí a dětí s odlišným mateřským jazykem v základním dokumentu o vzdělávání předškolních dětí (RVP PV), což bude také ověřováno ve vybraných MŠ v Kladně. Získá informace k uspořádání životních podmínek pro vietnamské rodiny v daném městě.
Pro praktickou část si zvolí výzkumné cíle zaměřené na zjištění, jakou výchovu upřednostňují vietnamské rodiny a proč (jakou mají rodiče osobní zkušenost s vlastní předškolní výchovou, případně s MŠ, jaký má podle jejich názoru MŠ přínos pro děti apod.). Dále na rozvrstvení vietnamských dětí v kladenských mateřských školách a na postoje ředitelek k jejich přijímání. Zaměří pozornost na konkrétní práci s vietnamskými dětmi ve vybraných MŠ (rozvoj jazyka, úskalí v inkluzi a v naplňování vzdělávacího obsahu s dětmi a rodinami s odlišným mateřským jazykem). K jednotlivým cílům se budou vztahovat výzkumné otázky, které budou směřovat k jejich konkrétnímu naplnění. Výzkumné metody budou mít charakter rozhovoru (s vietnamskými rodiči), dotazování u ředitelek a učitelek MŠ a zde i pozorování či analýza programu. Výsledky budou shrnuty ve vztahu ke znění výzkumných otázek. Kapitola Diskuze se může věnovat dalším otevřeným úvahám o této problematice a závěr bude syntetizovat výsledky ve vztahu k vytčeným cílům. |
Seznam odborné literatury |
HLAVATÁ, Lucie. Dějiny Vietnamu. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. Dějiny států. ISBN 978-80-7106-965-2.
HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-98-6. KOCOUREK, Jiří. Poznáváme svět dětí z Vietnamu: hledání společné řeči- : stručná příručka pro pedagogické pracovníky o podmínkách života dětí "nečeských" národností příjíždějících do ČR a o jejich vlasti. Plzeň: Foto & Tisk Znamenaný, 2002. ISBN 80-902017-9-2. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. MERTIN, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa: na co se často ptáte. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9. MÜLLEROVÁ, Petra. Vietnam. Praha: Libri, 2004. Stručná historie států. ISBN 80-7277-255-4. NGUYỄN-KHẮC-VIỆN. Dejiny Vietnamu. Bratislava, 1978. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8. PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0. RVP PV, MŠMT, 2017. |
Předběžná náplň práce |
Práce pojednává o začleňování dětí vietnamského etnika do mateřských škol v regionu Kladno. Jejím cílem je zjistit úroveň a schopnost práce mateřských škol v Kladně s tématem začleňování a následné výchovy dětí vietnamského původu a úroveň státní podpory v této problematice a její čerpání.
Teoretická část je věnována historickým a kulturním specifikům vietnamského národa, dále problematice adaptace dětí s odlišným mateřským jazykem a kulturou do mateřských škol, jejichž znalost může přispět k pochopení chování vietnamských dětí a usnadnit tak jejich začlenění do mateřské školy. V praktické části je vypracovaný dotazníkový výzkum, který byl uskutečněn mezi mateřskými školami v Kladně a jehož prostřednictvím mají být prokázány výše uvedené cíle. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with integration of the Vietnamese children into the kindergartens in Kladno region. Its aim is to find out the level and the ability of kindergarten work in Kladno with the topic of inclusion and subsequent education of the children of the Vietnamese origin and the levelof a state support in this issue and its utilization.
The theoretical part is devoted to the historical and cultural specifics of the Vietnamese nation, the issue of an adaptation of the children with different mother tongue and culture to the kindergartens. Their knowledge can contribute to understand the behaviour of the Vietnamese children and thus facilitate their integration into the kindergarten. In the practical part there is a questionnaire research, witch was carried out between the nursery schools in Kladno and through which the above-mentioned aims should be proven. |