Dítě v předškolním věku a příběh
Název práce v češtině: | Dítě v předškolním věku a příběh |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Child in pre-school age and story |
Klíčová slova: | vytváření příběhu, řečové dovednosti, dítě předškolního věku, komunikace |
Klíčová slova anglicky: | storytelling, language skills, preschool children, communication |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.01.2018 |
Datum zadání: | 09.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 28.05.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.05.2019 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka se ve své práci zaměří na rozvoj předčtenářských dovedností, zejména dovednosti vyprávět příběh.
Autorka navrhne konkrétní metody práce, které budou u dětí rozvíjet předčtenářské a řečové dovednosti, sestaví konkrétní lekce, které bude realizovat s dětmi předškolního věku, s cílem zlepšit jak jejich řečové dovednosti, výtvarné vyjadřování, tak jejich dovednost vyprávět příběh. Tyto lekce bude realizovat s dětmi v MŠ, reflektovat je a posuzovat změny v předčtenářských a komunikačních dovednostech sledovaných dětí. Zásady pro vypracování: 1. Studium odborné literatury k tématům: charakteristiky dětí předškolního věku, dětská fantazie a představivost, předškolní dítě a příběh, předčtenářské dovednosti (vyprávění příběhů jako výchovný prostředek; vyprávění jako zdroj informací a znalostí; pohádky jako silný emocionální prvek), dětská kresba, výtvarné práce s příběhy, dramatizace 2. Na základě studia odborné literatury autorka navrhne možnosti, jakým způsobem lze děti předškolního věku dovést k tvorbě vlastní knihy. Autorka připraví konkrétní lekce, které bude realizovat s heterogenní skupinou dětí předškolního věku v mateřské škole, reflektovat je a posuzovat změny v předčtenářských a komunikačních dovednostech dětí (ve vyjadřování, výtvarné tvorbě, ve schopnosti tvořit příběh a následně celou knihu) v dlouhodobém horizontu. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006.
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložil Lucie LUCKÁ. Praha: Portál, 2017. ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001 Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. Herman, M. Najděte si svého marťana. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-023-3. Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. Chaloupka, O. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ, ed. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. Krüger, K., Unzeitigová, V. ( 2007). Další strategie k rozvíjení kritického myšlení: Příručka III. Praha: Kritické myšlení. Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a. s., 2005. ISBN 978-80-247-0870-6. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. (2004). Agentura STROM: Praha. Shapiro, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Hana Kašparovská. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-648-3. Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In: Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19. Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. |
Předběžná náplň práce |
Abstrakt
Tato práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti a práci s příběhem u dětí v předškolním věku. V teoretické části se věnuje pojmům jako je předškolní věk, kde popisuje jednotlivé oblasti vývoje a jeho zákonitostí, dále objasňuje pojem gramotnost a pregramotnost, přičemž se zaměřuje na oblast čtenářskou. Další pojem, kterému se práce věnuje, je příběh a hra, oba pojmy definuje a vymezuje vzhledem k předškolnímu vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části se zabývá výukovými metodami pro rozvoj předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku. Cílem praktické části bylo a) zjištění aktuální úrovně předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku ve vybrané třídě – výzkumný vzorek a experimentální vzorek; b) sestavení vhodné metodiky pro rozvoj předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku; c) využití této metodiky v praxi s následnou diagnostikou úrovně předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku ve vybrané třídě (výzkumný vzorek); d) vyhodnocení získaných výsledků metodou dotazování u obou skupin; e) tvorba vlastní knihy, tvořené z příběhů dětí v předškolním věku, které samy vymyslely a ilustrovaly. Z výzkumu vyplývá, že k výraznějšímu zlepšení v oblasti čtenářské pregramotnosti došlo u výzkumného vzorku, přičemž jejich významný rozdíl ve výsledcích byl zejména v oblasti lexikálně sémantické. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Abstract
This documents deals with a development of reader literacy as well as working with the story with preschoolers. In theoretical part we discuss concepts like preschool age, where we explain each segment of children development and its lawfulness. Next we discuss topics like literacy and pre-literacy and we´ll also concentrate on a reader segment. Next up we will take a look on games and stories in general and how each of these concepts influence preschool education. Last part of theoretical part focuses on educational methods for development of children of preschool age. Goal of a practical part is: a) research focused on pre-reading abilities of preschool children in certain classes- research pattern and experimental pattern b) to create a suitable methodology for development of pre-reading abilities of preschool children c) to use these methods in practice with a follow-up diagnostic of ability level of preschool children d) evaluation of information from acquired results e) creation of a book containing stories created and illustrated by preschool children. My research indicates, that my methods led to an increase in pre-literacy abilities of children which participated in testing. Difference between children that were educated with my newly developed methods and those who were not are considerable, especially in lexically semantic segment. |