Vizuální paměť při vnímání prototypických scén
Název práce v češtině: | Vizuální paměť při vnímání prototypických scén |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual Memory in the perception of prototypical scenes |
Klíčová slova: | vizuální paměť|scény|prototypy|konvoluční neuronové sítě |
Klíčová slova anglicky: | visual memory|scenes|prototypes|convolutional neural networks |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.01.2018 |
Datum zadání: | 02.01.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.01.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Denně nás obklopuje velké množství vizuálních podnětů. Ačkoli jsme schopni si zapamatovat velké množství zrakových podnětů (scén), není jasné, jak přesně si tyto stimuly ukládáme do paměti a zda si do paměti ukládáme jednotlivé scény nebo prototypy jednotlivých kategorií. Cílem práce tak bude v teoretické části shrnout poznatky z bádání na poli vizuální paměti s ohledem na vnímání scén a jejich proto-typičnost. V praktické části bude navržen a zrealizován experiment, který bude využívat obdoby Deese–Roediger–McDermott paradigmatu pro vizuální scény. Scény budou vybírány s ohledem na jejich blízkost prototypu z hlediska vizuální podobnosti a bude měřeno, zda vyšší výskyt scén v okolí daného prototypu bude vést k vyššímu výskytu falešných vzpomínek. Tato práce přispěje k rozšíření znalostí o vizuální paměti na scény. |
Seznam odborné literatury |
Brady, T. F., Konkle, T., & Alvarez, G. a. (2011). A review of visual memory capacity: Beyond individual items and toward structured representations. Journal of Vision, 11, 4. https://doi.org/10.1167/11.5.4 Brady, T. F., Konkle, T., Alvarez, G. A., & Oliva, A. (2008). Visual long-term memory has a massive storage capacity for object details. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(38), 14325–14329. https://doi.org/10.1073/pnas.0803390105 Deese, J. (1959). On the prediction of occurrence of particular verbal intrusions in immediate recall. Journal of Experimental Psychology, 58(1), 17. Konkle, T., Brady, T. F., Alvarez, G. A., & Oliva, A. (2010). Scene Memory Is More Detailed Than You Think: The Role of Categories in Visual Long-Term Memory. Psychological Science, 21(11), 1551–1556. https://doi.org/10.1177/0956797610385359 Rosch, E. (1999). Principles of categorization. Concepts: core readings, 189. Suchow, J. W., Fougnie, D., Brady, T. F., & Alvarez, G. A. (2014). Terms of the debate on the format and structure of visual memory. Attention,Perception & Psychophysics. https://doi.org/10.3758/s13414-014-0690-7 |