Místo, kde žijeme
| Název práce v češtině: | Místo, kde žijeme |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Place Where We Live |
| Klíčová slova: | Místo, prožívání, město, periferie, výtvarná výchova,současné umění, empirický výzkum |
| Klíčová slova anglicky: | Place, experience, city, periphery, art education, contemporary art, empirical research |
| Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 15.12.2017 |
| Datum zadání: | 15.12.2017 |
| Datum a čas obhajoby: | 21.05.2019 14:30 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.04.2019 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2019 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Prozkoumejte modality percepce a prožívání místa jako průsečíku historických, sociálních a osobních vztahů. Prozkoumejte přístupy současného umění k fenoménu "místa" a
zpracujte jejich pedagogické transformace: konkrétně navrhněte a v praxi ověřte pedagogickou nosnost navržených edukačních modelů pro děti. Jako výzkoumnou metodu a metodologii použijte typ empirického, participačního výzkumu přímo v terénu školy, kde vyučujete. Teoretická část práce se bude zabývat fenoménem místa z těchto pozic: 1) Místo, kde žijeme jako důležitá součást naší identity (historický pohled, vývoj, současnost, subjektivita vnímání místa, genius loci místa, krajina přírodní a „průmyslová“, město a jeho periferie, problematika vnímání svého okolí, odcizování se, izolace) 2) Odraz místa a jeho genia loci ve výtvarném umění s důrazem na české umění Didaktická část práce: 1) Výzkumné otázky Jaký je náš vztah k místu, kde žijeme a co všechno ho může ovlivnit? Skrze co nebo koho se tento vztah utváří? Kde jsou naše kořeny? (A máme je vůbec?) Jak děti vnímají své bezprostřední okolí? Jaká je moje úloha (jako učitelky) v procesu tvorby a poznávání? Do jaké míry a v jakých modalitách učitelské práce mohu na děti působit? 2) Návrh cyklu výtvarných projektů realizovaných s dětmi 1. stupně ZŠ, které se budou tematicky vztahovat k teoretickým východiskům práce, součástí může být také varianta galerijní či muzejní edukace vztahující se k danému tématu 3) Pedagogická reflexe realizovaných výtvarných úkolů bude slopužit jako východisko k podrobnějším analýzám pedagogické práce, vedoucím k určitým závěrům, eventuelně doporučením. |
| Seznam odborné literatury |
| Bregantová Polana: Dějiny českého výtvarného umění (Academia, 2005)
Cílek Václav: Krajiny vnitřní a vnější (Dokořán, 2005) Day Christopher: Duch a místo (Era, 2004) Fulková Marie: Diskurz umění a vzdělávání (H+H, 2008) Fulková Marie: Galerijní a muzejní edukace (Univerzita Karlova, 2014) Jirkalová Karolína a kol. – Město mezi domy (Oftis, 2009) Kroutvor Josef: Praha mizerná (Pulchra 2016) Norberg – Schulz Christian: Genius loci: krajina, místo, architektura (Dokořán 2010) Ruhberg a kol.: Umění 20. století (Slovart, 2004) Šárka Lachnitová: Diplomová práce Domov jako vizitka (Univerzita Karlova 2005) Hendl, Jan: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolínum, 1997 Hendl, Jan: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. |
| Předběžná náplň práce |
| Předběžná výzkumná sonda:
Účastníci výzkumu ve věku 4.- 5. třídy 1. stupně ZŠ Otestujte možnosti sběru terénních dat, možnosti variant archivace vizuálních i verbálních dat, (výtvarných prací dětí, jejich komentářů, dialogu ve třídě, svých vlastních příprav a reflexivních bilancí) Sonda bude prováděna v 2. pololetí školního roku 2018. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Preliminary research:
Participants: primary school pupils, grades 4 and 5. Piloting possibilities of ways of collecting empirical data, possibilities of visual and verbal archives (such as children´s artworks, verbatims, clasroom dialogues, lesson plans and reflective journals). The pilot will be conducted during the second half of school year 2018. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem