Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Asymetrie obličeje dítěte a její změny od 3 do 15 let: transverzální studie
Název práce v češtině: Asymetrie obličeje dítěte a její změny od 3 do 15 let: transverzální studie
Název v anglickém jazyce: Facial asymmetry and its changes from 3 to 15 years of age:tranversal study
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra antropologie a genetiky člověka (31-110)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Jana Velemínská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.11.2017
Datum zadání: 22.11.2017
Datum odevzdání elektronické podoby:26.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2019
Oponenti: RNDr. Daniela Zemková, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Eva Hoffmannová
Předběžná náplň práce
Obličej člověka není dokonale symetrický a jeho bilaterální asymetrie se liší individuálně od malých odchylek až po výrazné patologické rozdíly. Průměrná odchylka od dokonalé symetrie nebývá u jedinců bez patologií příliš velká. Hranici, kdy se „normální“ asymetrie stává „abnormální“ nelze jednoznačně definovat. Způsoby jejího hodnocení mohou být velmi různorodé o ovlivněné jak metodologickým přístupem, tak stanovením roviny symetrie. Symetrie je obecně ukazatelem genetické kvality potenciálního partnera, souvisí s atraktivitou a tudíž pohlavním výběrem. Její studium není samoúčelné. Výzkumy v oblasti asymetrie obličeje jsou přínosem pro plastickou a dentofaciální chirurgii, ortodoncii (např. plánování a hodnocení operací), pro forenzní vědy (identifikace osob), bioarcheologii (sledování vlivu stresu a funkce na vývoj bilaterálních znaků) a sociokulturní antropologii (studium atraktivity). Asymetrie vznikají již v prenatálním období, následně se během života vyvíjí a mění díky působení mnoha faktorů vnějšího i vnitřního prostředí.
Diplomová práce je zaměřena na sledování asymetrie obličeje dětí školního věku s ohledem na pohlavní dimorfismus. Bude se jednat o transverzální výzkum asymetrie, kdy v ročních věkových intervalech budeme hledat jakési věkové rozdíly/shody v asymetrii, které budeme porovnávat s asymetrií dětí, které sledujeme longitudinálně (6-12 a 12-15 let). Metodologie bude založena na principech virtuální antropologie.

Doporučená úvodní literatura
Akhil G, Senthil Kumar KP, Raja S, Janardhanan K. Three-dimensional assessment of facial asymmetry: A systematic review. Journal of Pharmacy & Bioallied Sciences. 2015;7(Suppl 2):S433-S437. doi:10.4103/0975-7406.163491.
J. Djordjevic, A.M. Toma, A.I. Zhurov, S. RichmondThree-dimensional quantification of facial symmetry in adolescents using laser surface scanning. Eur J Orthod, 36 (2014), pp. 125-132

H.O. Taylor, C.S. Morrison, O. Linden, B. Phillips, J. Chang, M.E. Byrne, et al.Quantitative facial asymmetry: using three-dimensional photogrammetry to measure baseline facial surface symmetry. J Craniofac Surg, 25 (2014), pp. 124-128

G. Thiesen, B.F. Gribel, P.M. Freitas. Facial asymmetry: a current review. Dental Press J. Orthod. 20 (2015), pp. 110-125.

T. Verhoeven, T. Xi, R. Schreurs, S. Bergé, T. MaalQuantification of facial asymmetry: a comparative study of landmark-based and surface-based registrations. J Craniomaxillofac Surg, 44 (2016), pp. 1131-1136
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK