Asymetrie obličeje dítěte a její změny od 3 do 15 let: transverzální studie
Název práce v češtině: | Asymetrie obličeje dítěte a její změny od 3 do 15 let: transverzální studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Facial asymmetry and its changes from 3 to 15 years of age:tranversal study |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra antropologie a genetiky člověka (31-110) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Jana Velemínská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.11.2017 |
Datum zadání: | 22.11.2017 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2019 |
Oponenti: | RNDr. Daniela Zemková, CSc. |
Konzultanti: | Mgr. Eva Hoffmannová |
Předběžná náplň práce |
Obličej člověka není dokonale symetrický a jeho bilaterální asymetrie se liší individuálně od malých odchylek až po výrazné patologické rozdíly. Průměrná odchylka od dokonalé symetrie nebývá u jedinců bez patologií příliš velká. Hranici, kdy se „normální“ asymetrie stává „abnormální“ nelze jednoznačně definovat. Způsoby jejího hodnocení mohou být velmi různorodé o ovlivněné jak metodologickým přístupem, tak stanovením roviny symetrie. Symetrie je obecně ukazatelem genetické kvality potenciálního partnera, souvisí s atraktivitou a tudíž pohlavním výběrem. Její studium není samoúčelné. Výzkumy v oblasti asymetrie obličeje jsou přínosem pro plastickou a dentofaciální chirurgii, ortodoncii (např. plánování a hodnocení operací), pro forenzní vědy (identifikace osob), bioarcheologii (sledování vlivu stresu a funkce na vývoj bilaterálních znaků) a sociokulturní antropologii (studium atraktivity). Asymetrie vznikají již v prenatálním období, následně se během života vyvíjí a mění díky působení mnoha faktorů vnějšího i vnitřního prostředí. Diplomová práce je zaměřena na sledování asymetrie obličeje dětí školního věku s ohledem na pohlavní dimorfismus. Bude se jednat o transverzální výzkum asymetrie, kdy v ročních věkových intervalech budeme hledat jakési věkové rozdíly/shody v asymetrii, které budeme porovnávat s asymetrií dětí, které sledujeme longitudinálně (6-12 a 12-15 let). Metodologie bude založena na principech virtuální antropologie. Doporučená úvodní literatura Akhil G, Senthil Kumar KP, Raja S, Janardhanan K. Three-dimensional assessment of facial asymmetry: A systematic review. Journal of Pharmacy & Bioallied Sciences. 2015;7(Suppl 2):S433-S437. doi:10.4103/0975-7406.163491. J. Djordjevic, A.M. Toma, A.I. Zhurov, S. RichmondThree-dimensional quantification of facial symmetry in adolescents using laser surface scanning. Eur J Orthod, 36 (2014), pp. 125-132 H.O. Taylor, C.S. Morrison, O. Linden, B. Phillips, J. Chang, M.E. Byrne, et al.Quantitative facial asymmetry: using three-dimensional photogrammetry to measure baseline facial surface symmetry. J Craniofac Surg, 25 (2014), pp. 124-128 G. Thiesen, B.F. Gribel, P.M. Freitas. Facial asymmetry: a current review. Dental Press J. Orthod. 20 (2015), pp. 110-125. T. Verhoeven, T. Xi, R. Schreurs, S. Bergé, T. MaalQuantification of facial asymmetry: a comparative study of landmark-based and surface-based registrations. J Craniomaxillofac Surg, 44 (2016), pp. 1131-1136 |