Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fenomén fanfikce v historicko-sociologické perspektivě
Název práce v češtině: Fenomén fanfikce v historicko-sociologické perspektivě
Název v anglickém jazyce: Fanfiction phenomenon in perspective of historical sociology
Klíčová slova: fanfikce, autorství, internet, globalizace, literatura, fandom
Klíčová slova anglicky: fanfiction, authorship, internet, globalization, literature, fandom
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Program Historická sociologie (24-HS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Bohuslav Šalanda, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.10.2017
Datum zadání: 29.10.2017
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (YMH201)
Oponenti: Mgr. Marek Německý, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
• Alan, Josef a Petrusek, Miloslav. Sociologie, literatura a politika: literatura jako sociologické sdělení. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 206 s
• Bennett, Lucy Kathryn, ed. a Booth, Paul, ed. Seeing fans: representations of fandom in media and popular culture. First published. New York: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Inc, 2016. xv, 308 stran.
• Gelder, Ken, ed. Subcultures: critical concepts in media and cultural studies. Volume 1, Subcultural histories. 1st pub. London: Routledge, 2007. xx, 351 s
• Gray, Jonathan, ed., Sandvoss, Cornel, ed. a Harrington, C. Lee, ed. Fandom: identities and communities in a mediated world. New York: New York University Press, ©2007. ix, 406 s.
• Harrigan, Pat, ed. a Wardrip-Fruin, Noah, ed. Third person: authoring and exploring vast narratives. Cambridge, Mass.: MIT Press, ©2009. xi, 477 s.
Předběžná náplň práce
Práce bude zkoumat fenomén fanfikce z historicko-sociologické perspektivy. Pokusí se vymezit pojem fanfikce vůči pojmům ze stejné literární rodiny, jakými jsou např. pastiche, travestie či parodie. Práce se tak bude pohybovat na pomezí sociologie literatury a sociologie subkultur. Vycházím s předpokladu, že fenomén je možné vymezit specificky ve vztahu k proměnám pojetí autora a autorství a zároveň exponovat jeho souvislost s proměnami kultury v globalizovaném světě, s nahrazením konceptu světové literatury literaturou globální, s vyprazdňováním tradičního moderního pojmu vzdělání a hiearchizace kultury (výšší, nižší, masová).

Cíl práce a jeho zdůvodnění (výzkumná/é otázky):
Popsat fanfikci jako nový fenomén globální kultury a ukázat, jak tato forma kulturní komunikace souvisí s rozvojem internetu a sociálních sítí?
Proměny pojmu autorství a kdo jsou autoři fanficton, jaké publikum oslovují?
Komunita autorů, čtenářů a fanoušků jako subkultura?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK