Tělo jako živý obraz
Název práce v češtině: | Tělo jako živý obraz |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Body as a moving picture |
Klíčová slova: | gesto, výraz, póza, patos, performance, akční umění |
Klíčová slova anglicky: | gesture, expression, pose, patos, performance art, actionism |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Viktor Čech |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 15.10.2017 |
Datum zadání: | 26.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. ak. mal. Jiří Kornatovský |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce na téma „ Tělo jako živý obraz“ se ve své teoretické části zaměřuje na fenomén gesta, výrazu, pózy, řeči těla a patosu, tak jak jej můžeme najít v dílech klasických autorů až po současnost. Práce popisuje proměny zmíněných fenoménů z hlediska historického, od klasického až po současné umění.
Praktická část si klade za cíl zkoumat různé způsoby akční tvorby a vyzkoušet prakticky pedagogickou aplikovatelnost využití těla a gest. Didaktická část práce: galerijní edukace, práce s vybranými díly, výtvarné úkoly pro žáky. |
Seznam odborné literatury |
BABYRÁDOVÁ, H. Rituál, umění a výchova. Brno: MU. 2002. 351 s. ISBN 80-210-3029-1.
FULKOVÁ, M. HAJDUŠKOVÁ L. SEHNALÍKOVÁ V. Galerijní a muzejní edukace. Vlastní cestou k umění. Praha: PedF UK. UPM. 2012. 320 s. ISBN 978-80-7101-111-8. FULKOVÁ, M. HAJDUŠKOVÁ, L. KITZBERGEROVÁ, L. SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace II. Umění a kultura ve školním kontextu. Učení z umění. Praha: PedF UK. UPM. 2013. 352 s. ISBN 978-80-7290-700-7. GOLDBERG, R. Performance Art. From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson. 2011. 256 s. ISBN 978-0500-204-047. HANUŠ, R. CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. Praha: Grada. 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2. HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: MU. 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7. JONES, A. Body Art/Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1998. 368 s. ISBN 978-08-166-2773-8. MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl. 2009. 280 s. ISBN 978-80-904149-1-4. O´REILLY, S. The Body in Contemporary Art (World of Art). London: Thames & Hudson. 2009. 224 s. ISBN 978-05-002-0400-9. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění I. Teorie a praxe artefiletiky. Praha: PedF UK. 2001. 82 s. ISBN 80-7290-066-8. BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V Praha:Vydavatelství a nakladatelství Práce s. r. o.1997,ISNB 80 -208 - 0432-3 FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN -978-80-904487-2-8. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na fenomén gesta, výrazu, pózy, patosu, řeči těla, popisuje jejich proměny v čase v kontextu současného umění. Výtvarné úkoly jsou zaměřeny na práci s vybranými díly a hledáním jejich uměleckých obsahů.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theoretical portion of this dissertation entitled “Body as a moving picture” focuses on the phenomenon of gesture, expression, pose, body language and patos as we can find in the works produced by authors from the classical to the contemporary era. The thesis describes the transformations of the afformentioned phenomenons from the histrorical standpoint, from classical to contemporary art. The practical portion aims to analyze different types of actionism and test the practically-pedagogical applicability of the use of body and gestures.
Didactic portion: gallery education, working witch chosen art pieces, practical assignments for students. The dissertation focuses on the phenomenon of gesture, pose, patos and body language. It describes their transformations through the time in the context of contemporary art. The practical work focuses on searching for artistic meaning in chosen art pieces. |