Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The environment Biland in teaching mathematics in primary school |
Klíčová slova: | prostředí Biland, gradované úlohy, číslo jako veličina, poziční soustava, dvojková soustava, řešitelské strategie |
Klíčová slova anglicky: | the environment Biland, graduated problems, number as a magnitude, place-value system, binary system, solving strategies |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.10.2017 |
Datum zadání: | 12.10.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2018 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Podrobné seznámení se s prostředím Biland v učebnicích M. Hejného a kol. a hledání podobných úloh v jiných řadách učebnic pro žáky 1. stupně ZŠ, sledování gradace úloh a tvorba gradovaných úloh, hledání podobností s ostatními prostředími, popsání intelektového potenciálu úloh – v čem se žáci během řešení úloh v prostředí Biland rozvíjí, analýza žákovských řešení úloh v tomto prostředí, dotazníkové šetření učitelů (zda Biland zavadí a proč ano/ne a jakým způsobem) a následná analýza jejich odpovědí, případně návrhy na intervenci. |
Seznam odborné literatury |
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ - Hejný a kol. a jiné řady učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ
BĚLÍK, M. (1999): Poziční číselné soustavy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1999. 60 s. ISBN 80-7044-260-3. BINTEROVÁ, H., FUCHS, E., TLUSTÝ, P. (2009): Matematika 8, Aritmetika: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2009. 127 s. ISBN 978-80-7238-684-0. BOGOMOLNY, A. (1999): Place value, self-descriptive sentences [online]. In- teractive Mathematics Miscellany and Puzzles, 1999. [cit. 2010-10-18]. URL: <http://www.cut-the-knot.org/ctk/SelfDescriptive.shtml> Hejný, M. (2014) Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. (2001): Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. (1999): Číselné představy dětí: kapitoly z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, 1999. 123 s. ISBN 80-86039-98-6. HEJNÝ, M., VANTUCH, J. (1990): Základné myšlienky. In Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, druhé vydání, 1990. 1, s. 19–55. ISBN 80-08- 01344-3. HEJNÝ, M. et al. (1990): Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, 1990. 560 s. druhé vydání. ISBN 80-08-01344-3. JELÍNEK, M. (1974): Numerační soustavy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1974. 128 s. |
Předběžná náplň práce |
1. Analýza současného zpracování didaktického matematického prostředí Biland (zamýšlení se nad gradací úloh)
2. Tvorba gradovaných úloh – především těch, které v nynějších učebnicích chybí 3. Příprava experimentu, ve kterém budou nově vytvořené gradované úlohy pro žáky, realizace experimentu, jeho zpracování včetně analýzy žákovských řešení 4. Dotazníkové šetření vztahu učitelů a žáků k prostředí Biland a jeho vyhodnocení 5. Reflexe splnění cílů práce |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1. Analysis of didactic mathematical environment Biland in contemporary textbooks of mathematics in primary school (Hejný a kol.)
2. Creating graduated problems - especially adding these problems that miss 3. Preparation of experiment with new graduated problems for pupils, realization of experiment, its elaborating including analysis of pupils´solution 4. Questionnaire focused on relationship of teachers and pupils to tne environment Biland and its evaluation 5. Reflection of accomplishment of aims of diploma thesis |