Katedrála sv. Víta v Praze: Liturgie, symbolika a architektonická imitace ve středověkých Čechách
Název práce v češtině:
Katedrála sv. Víta v Praze: Liturgie, symbolika a architektonická imitace ve středověkých Čechách
Název v anglickém jazyce:
St Vitus’ Cathedral in Prague: Liturgy, Symbolism and Architectural Imitation in Medieval Bohemia
Klíčová slova:
Čechy, Praha, středověk, architektura, symbolismus, architektonická imitace, pašijové relikvie, litrugie, Karel IV., Pražský hrad, katedrála sv. Víta, Nové Město pražské, Vyšehrad, Karlštejn
Klíčová slova anglicky:
Bohemia, Prague, the Middle Ages, architecture, symbolism, architectural imitation, Passion relics, liturgy, Charles IV, Prague Castle, cathedral of St Vitus, New Town of Prague, Vyšehrad Castle, Karlstein Castle
V této disertační práci se soustřeďuji na Svatováclavskou kapli ve Svatovítské katedrále, jejíž neobvyklá forma má patrně dvojí význam: na jedné straně byla zřejmě navržena jako „znovuzrození“ starší rotundy založené sv. Václavem a na straně druhé mohlo být záměrem kapli a celou katedrálu připodobnit k chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě, kde kaple Kalvárie má stejné umístění jako Svatováclavská kaple. Důvodem proto mohlo být umístění císařských insignií, obsahujících cenné pašijové relikvie, které Karel získal v roce 1350, do blízkosti této kaple. Ze stejného důvodu zřejmě nechal císař kapli dekorovat polodrahokamovým obkladem, protože obsahovaly rudé skvrny, spojované s Kristovou krví a Pašijemi. Svatováclavská kaple společně se dvěma kaplemi zasvěcenými pašijím na hradě Karlštejně tak dala za vznik „pašijové“ architektuře lucemburské doby. K ní je možné řadit také kostel sv. Markéty v cisterciáckém klášteře v Zlaté Koruně a kapli Vzkříšení při kostele sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, postavenou Václavem Králíkem z Buřenic zřejmě jako imitaci Rotundy chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě. Samotný kostel sv. Petra a Pavla byl přitom patrně zamýšlen jako architektonická imitace baziliky sv. Petra v Římě, kde byl Karel IV. korunován v roce 1355 císařem. Kult Božího hrobu byl rovněž silně podporován v cisterciáckém klášteře v Sedlci a již od 13. století také v klášteře božehrobců na Zderaze v Praze. Tento klášter se při založení Nového Města pražského v roce 1348 stal součástí monumentální sakrální topografie Prahy, kterou ochraňoval symbolický kříž složený z pětice kostelů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In this thesis, the focus is put on the Wenceslas Chapel in St Vitus’ Cathedral, the unusual design of which seems to have two levels of meanings: On the one hand, it was probably designed as a recreation of an earlier rotunda that had been founded by St Wenceslas. On the other hand, it seems that the intention was made the chapel and the cathedral would resemble the Church of the Holy Sepulchre in Jerusalem, where the Calvary Chapel occupied the same position as the Wenceslas Chapel. This was most likely inspired by presence of the Imperial insignia containing the valuable Passion relics that Charles had acquired in 1350 and placed in the basilica, probably near the Wenceslas Chapel. Perhaps from that reason Charles had the new Gothic chapel decorated with semi-precious stones, because its red spots were associated with the blood of Christ and the Passion. The Wenceslas Chapel together with two Passion chapels at Karlstein Castle, containing Charles IV’s private Passion treasure, gave rise to the “Passion” architecture of the Luxembourg period. It included the church of St Margaret in the Cistercian monastery in Zlatá Koruna and the Resurrection Chapel attached to the church of SS Peter and Paul at Vyšehrad Castle, built by Václav Králík of Buřenice, probably as an imitation of the Rotunda of the Church of the Holy Sepulchre. On the other hand, the church of SS Peter and Paul was perhaps intended as an architectural imitation of the Basilica of St Peter in Rome, where Charles IV was crowned emperor in 1355. The cult of the Holy Sepulchre was also promoted in the Cistercian monastery in Sedlec and since the 13th century also in the Monastery of the Canons Regular of the Holy Sepulchre in Zderaz in Prague. When the New Town of Prague was founded in 1348, this monastery became part of the monumental sacral topography of Prague, which was dominated and protected by a symbolic cross, formed by five churches.