Využití nové didaktické pomůcky stimulující rozvoj předmatematické gramotnosti v mateřské škole
Název práce v češtině: | Využití nové didaktické pomůcky stimulující rozvoj předmatematické gramotnosti v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using of the new didctic utility stimulating the development of pre-mathematics literacy at kindergarten |
Klíčová slova: | (před)matematická gramotnost; didaktická pomůcka; děti ve věku od 3 do 6 let; |
Klíčová slova anglicky: | (pre-)mathematics literacy; didactic utility; children aged from 3 to 6 years; |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michaela Kaslová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 31.08.2017 |
Datum zadání: | 31.08.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Veronika Tůmová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka vyjde z analýzy vlastní didaktické pomůcky (předložené ke zkoušce z předmětu Rozvoj matematické gramotnosti II)
a na základě toho prostuduje potřebnou literaturu vztahující se k výstupu z této ananlýzy. V praktické části zadá vlastní sérii aktivit stimulujících prostřednictvímn její autorské pomůcky prvky předmatematické gramotnosti a ve vybrané mateřské škole se zaměří na rozdíly a shody v reakcích dětí, které s danou pomůckou plní jednotlivé úkoly.Děti budou ve zkoumaném vzorku rozděleny do 3 věkových skupin nejméně po 5 dětech. Sledované jevy autorka zanalyzuje a případně upraví jednotlivé podněty pro práci s autorskou pomůckou. |
Seznam odborné literatury |
Rozvoj předmatematických představ dětí předškolníého věku. Eds. E. Fuchs, H. Lišková, E. Zelendová. JČMF: Praha, 2015.
Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE: Praha, 2015. Kuřina, F. 10 pohledů na geometrii. MU AV ČR: Praha, 1996. Kuřina, F. Elementární matematika a kultura. Gaudeamus: Hradec Králové, 2012. Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Portál: Praha, 2000. RVP PV (další literatura je na iniciativě autorky vzhledem k zadání práce) |
Předběžná náplň práce |
1) teoretická část
bude zaměřená na analýzu didaktické pomůcky a témata související s danou analýzou z pohledu vývojové a kognitivní psychologie a matematiky a RVP PV; 2) praktická část vychází z teorie prezentuje scénář aktivit v rámci didaktických situací s využitím nové didaktické pomůcky se dále zaměří na sledování didaktických situací v praxi na 3 různých úrovních zrání dítěte. 3) v závěru autorka shrne výsledky analýzy sledovaných jevů v praktické části. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1) Theoretical part
starting point: analysis of the new didactical utility themes relating with this analysis (different points of view as a cognitive and evolutional psychology; mathematics; state curricula) 2) Practical part is based on the theoretical part; the autor have to prepare the scenario of different didactical situation in which she will used this new didactical utility; the observation of the child´s reactions will be focused on choosen phenomena; obtein data will be analysed. Children have to work in 3 groupes (different level of the intelectual development). 3) conclusions taking the analysis of data obteind in practical part |