Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informační bubliny v prostředí sociální sítě Facebook
Název práce v češtině: Informační bubliny v prostředí sociální sítě Facebook
Název v anglickém jazyce: Filter bubbles on Facebook social network
Klíčová slova: Informační bubliny, médium, Facebook, Facebook algoritmus, mediální výchova
Klíčová slova anglicky: Filter bubble, medium, Facebook, Facebook algorithm, media education
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Petra Audy Martínek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.08.2017
Datum zadání: 14.08.2017
Datum a čas obhajoby: 26.06.2019 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2019
Oponenti: Mgr. Jan Miessler
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BERG, Matthias & DÜVEL, Caroline. Qualitative media diaries: An instrument for doing research from a mobile media ethnographic perspective. Interactions: Studies in Communication & Culture. 3, 2012. 71-89.s 10.1386/iscc.3.1.71_1.

BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita. 2005. 103 s. ISBN 80-7040-844-8

BRYMAN, Alan. Social Research Methods. 4th edition. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978–0–19–958805–3.

COSENZA, Vincenzo (2018): World map of social networks. Vincos Blog. Přístupné z http://vincos. it/world-map-of-social-networks

Daily time spent on social networking by internet users worldwide from 2012 to 2017 (in minutes). Statista [online]. 2017 [cit. 2019-04-13]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/433871/daily-social-media-usage-worldwide

DLOUHÁ, Marie. „Becoming a Facebok User“: Záhada (ne)opouštění facebooku. Praha, 2013. 103 s. Rigorózní práce (PhDr.) Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie.

DOČEKAL, Daniel. Facebook jako zdroj informací? Masivně ovlivňuje, jaké zprávy čtete[online]. 11. 6. 2015 [cit. 2018-11-08]. Dostupné z: https://www.lupa.cz/clanky/facebook-jako-zdroj-informaci-masivne-ovlivnuje-jake-zpravy-ctete

ESLAMI, Motahhare. "I always assumed that I wasn't really that close to [her]": Reasoning about Invisible Algorithms in News Feeds. CHI '15 Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems [online]. ACM New York, 2015, s. 153-162 [cit. 2018-11-19]. ISBN 978-1-4503-3145-6. Dostupné z: http://social.cs. uiuc.edu/papers/pdfs/Eslami_Algorithms_CHI15.pdf
Facebook.com [online]. [cit. 2018-11-29]. Your Home Page. Dostupné z: https://www.facebook.com/help/753701661398957

GAO, George. 15 striking findings from 2015. Pew Research Center [online]. 2015 [cit. 2019-04-24]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/12/22/15-striking-findings-from-2015/

Generation Z USA: Media: Identifying the media behaviors and attitudes of US 7-15 year olds [online]. Foresight factory, 2017 [cit. 2019-05-04]. Dostupné z: https://www.foresightfactory.co/wp-content/uploads/2017/07/Gen_Z_Media_USA_Sample_Report_FINAL.pdf

GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P. a ZVOL SI INFO. Nejlepší kniha o fake news!!!. Brno: CPress, 2018. 142 s. ISBN 978-80-264-1805-4

HALADA, J., OSVALDOVÁ, B., Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5

HARDIMAN, Alex. More Local News on Facebook, Globally [online]. Newsroom, c2018 [cit. 2018-10-10]. Dostupné z: https://newsroom.fb.com/news/2018/03/news-feed-fyi-more-local-news-on-facebook-globally

HAVLICKÁ, Kateřina. Pytláka nosorožců zabil slon a sežrali lvi. Zbyly z něj jen kalhoty a lebka [online]. 8.4.2019 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://www.idnes. cz/zpravy/zahranicni/jizni-afrika-narodni-park-pytlak-smrt-lev-nosorozec.A190408_074751_zahranicni_lesa?

HUŠKOVÁ, Lucie. Facebook v ČR hlásí přes 5,2 milionů uživatelů [online]. 2018 [cit. 2018-11-27]. Dostupné z: https://newsfeed.cz/facebook-v-cr-hlasi-pres-52-milionu-uzivatelu

JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a diamorfóza. Zlín: VeRBum, 2013. 334 s. ISBN 978-80-87500-38-5
JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Carolinum, 1992. ISBN 80-7066-662-5

JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 413 s. ISBN 80-7367-466-1.

KALOGEROPOULOS, A., FLETCHER, R., a NIELSON, R.K. News brand attribution in distributed environments: Do people know where they get their news? [online]. University of Oxford: SAGE Publications, 2018 [cit. 2019-01-04]. Dostupné z: https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/1461444818801313

KAUN, A. Open-Ended Online Diaries: Capturing Life as it is Narrated. International Journal of Qualitative Methods, 2010. 133–148. [cit. 2019-04-20]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/160940691000900202

KLEPPE, M., OTTE, M. Analysing and understanding news consumption patterns by tracking online user behaviour with a multimodal research design [online]. Digital Scholarship in the Humanities, Volume 32, Issue suppl_2, 2017 [cit. 2019-04-13]. Dostupné z: https://academic.oup.com/dsh/article/32/suppl_2/ii158/3897539

MACEK, Jakub. Úvod do nových médií [online]. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011 [cit. 2018-09-30]. ISBN 978-80-7464-025-4. Dostupné z: https://is. muni.cz/el/1421/podzim2012/IMK001/um/uvod_do_novych_medii_-_Jakub_Macek_-_OSU_2011.pdf

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4. vydání. Praha: Portál, 2009. 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5

Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k mediím [online]. Median, 2018, 113 s. [cit. 2019-02-28]. Dostupné z: https://www.jsns. cz/nove/pdf/medialni_gramotnost_zaku_2018.pdf

MediaGuru. Děti a nová mé dia: Chytrý mobil má téměř 60 % dětí [online]. 16. května 2017 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2017/05/deti-a-nova-media-chytry-mobil-ma-temer-60-deti

Millennials. Pew Research Center [online]. [cit. 2019-02-24]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/topics/millennials

MITCHEL, Amy, Jeffrey GOTTFRIED a Katerina Eva MATSA. Millennials and Political News [online]. 01. 06. 2015 [cit. 2018-11-15]. Dostupné z: http://www.journalism.org/2015/06/01/millennials-political-news

MOSSERI, Adam. News Feed:Getting you content to the right people. In: Facebook for developers [online]. 12.04.2018 [cit. 2018-10-25]. Dostupné z: https://developers. facebook.com/videos/f8-2016/news-feed-getting-your-content-to-the-right-people

NEUMAJER, O. Jak vykouknou z informační bubliny. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2017, roč. 14, č. 6, s. 47-50. ISSN 1214-8679

NEWMAN, N., FLETCHER, R., KALOGEROPOULOS, A., LEVY, D.A.L, NIELSON, R.K. Digital News Report 2018. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018. [cit. 2019-01-04]. Dostupné z: http://www.digitalnewsreport.org

PARISER, Eli. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. New York: Penguin Press, 2011. 294 s. ISBN 978-0-241-95452-2.

PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. 182 s. ISBN 978-80-245–1742-1.

PETRANOVÁ, D., VRABEC, N. Mediálna výchova pre učiteľov stredných škôl. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnava. 2011, 221 s. ISBN 978-80-8105-248-4.

POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Unverzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. 138 s. ISBN 978-80-246-3306-0

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon [online]. 2001, roč. 9, č. 5 [cit. 2019–02–23]. ISSN: 1074–8121. Dostupné z: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Irena Reifová a kolektiv. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 327 s, ISBN 8071789267

RETTIE, Ruth. Net Generation Culture. In: Journal of Electronic Commerce Research [online] 3(4), January 2002, s. 255 [cit. 2019–02–23]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/38173931_Net_Generation_culture

RIVA, Alexandra. Informačná bublina a jej dôsledky. Praha, 2016. 77 s. Bakalárska práca. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví.

SEP 2010/13/EU. (2010) SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2010/13/EU z 10. 3. 2010. Dostupné z: http://www.rrtv.cz/cz/static/cim-seridime/stavajici-pravni-predpisy/eu/smernice-2010-13-EU.pdf

SHEBLE, L., WILDEMUTH, B. (2009). Research diaries. In B. Wildemuth (Ed.). Applications of social research methods to questions in information and library science (pp. 211-221) Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited.

Socialbakers. com [online]. 2018, [cit. 2018-11-26]. Facebook Statistics Directory. Dostupné z: https://www.socialbakers. com/statistics/facebook

SOCHŮRKOVÁ, Martina Frascona. Facebook zavádí novou funkci “Proč se mi zobrazuje tento příspěvek” [online]. News Feed, 4. 4. 2019 [cit. 2019-04-13]. Dostupné z: https://newsfeed.cz/facebook-zavadi-novou-funkci-proc-se-mi-zobrazuje-tento-prispevek/
SPITZER, Manfred. Digitální demence. Brno: Host, 2014, 344 s. ISBN 978-80-7294-872-7

ŠMÍD, Milan. Co změnil internet. In: JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální Gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007, s. 118-122. ISBN 978-80-86212-58-6.

Statista. Distribution of Facebook users worldwide as of April 2019, by age and gender [online]. 2019 [cit. 2019-05-04]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/376128/facebook-global-user-age-distribution/

TCS. Pytlák šel na nosorožce, napadl ho slon a sežrali lvi [online]. 8.4.2019 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/koktejl/501964-pytlak-sel-na-nosorozce-napadl-ho-slon-a-sezrali-lvi.html

VAŇUROVÁ, Tereza. Digitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu [online]. Praha, 2016, s. 50. Dostupné z: https://is. cuni.cz/webapps/zzp/detail/153944/. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta Humanitních studií.

VOJTÍŠEK, Petr. Výzkumné metody: Metody a techniky výzkumu a jejich aplikace v absolventských pracích vyšších odborných škol [online]. Praha: Vyšší odborná škola sociálně právní, 2012 [cit. 2019-04-20]. ISBN ISBN 978-80-905109–3-7. Dostupné z: http://skoly.praha.eu/files/=84121/Skripta+++Výzkumné_metody.pdf

VOLEK, Jaromír, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. 2006. „Mediální studia: Východiska a výzvy.“ in Mediální studia, 1/2006, s. 8-19.

VRÁNKOVÁ, Eva. Mediální gramotnost. In: Revue pro média, č. 8 [online]. 2005, [cit. 2018-12-08]. Dostupné z: http://rpm.fss. muni.cz/Revue/Heslar/medialni_vychova.htm

Výuka mediální výchovy na středních školách [online]. Median, 2017, 32 s. [cit. 2019-02-18]. Dostupné z: https://www.jsns. cz/nove/pdf/6517001_medialni_vychova_zprava_final.pdf

WOLÁK, Radim. Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému. Praha, 2017. 132 s. Rigorózní práce (PhDr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Dostupné z: https://is. cuni.cz/webapps/zzp/detail/188076/
Předběžná náplň práce
Média hrají v životě člověka nespornou roli. V dnešním světě se tedy s komunikací mediální setkáváme každodenně. Velkou roli při této komunikaci hrají v posledním desetiletí online sociální sítě. Takovým fenoménem je i sociální sít Facebook, která co do rozsahu nemá na našem území konkurenci. Od svého vzniku se stala velice rychle komunikačním médiem, na kterém denně miliony lidí po celém světě konzumuje nejrůznější obsahy. Tato platforma v posledních letech aplikuje a neustále upravuje svůj algoritmus, na základě kterého předkládá uživatelům personalizovaný obsah dle toho, co sám uzná za vhodné, že bys se mohlo líbit či lidi zajímat. Z hlediska toho tato diplomová práce s názvem Informační bubliny v prostředí sociální sítě Facebook zkoumá, zdali je možné, že se lidé díky tomuto mechanismu uzavírají do tzv. informačních bublin, tedy do takové izolace, ve které nemají šanci získat informace pomáhající se dostat k názorové diverzifikace, a tím k novému pohledu na určitý jev. Prostřednictvím kombinované kvalitativní metody deníčků a následných rozhovorů zjišťuje, jakým způsobem mladí lidé na této sociální sítí konzumují zpravodajské obsahy, a především jaké je jejich povědomí o tomto algoritmu a o fenoménu informačních bublin.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The media play an indisputable role in human life. Thus, we come across media communication daily in today's world. Online social networks have had a significant role in such communication over the past decade. The Facebook social network presents an example of such a phenomenon, which does not have a rival in terms of its size in the Czech Republic. It has rapidly become a communication media through which millions of people around the world consume various content. In recent years, this platform has been applying and continually adjusting its algorithm to provide users with personalized content. The personalized content is provided on the basis of the algorithm which evaluates what might be appropriate or interesting for people. From this point of view, this thesis called Filter bubbles on Facebook social network is examining the existence of a so-called filter bubble phenomenon. The information bubbles present information isolation in which people lack a diversity of information which would help people to get into an opinion diversification, and therefore to have an opportunity to have a new point of view about a certain phenomenon. Through the combined qualitative method of diaries and subsequent interviews, it explores how young people consume news content on this social network and, above all, what is their awareness of the algorithm and the phenomenon of information bubbles.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK