Vztahy mediálních organizací a digitálních zprostředkovatelů
Název práce v češtině: | Vztahy mediálních organizací a digitálních zprostředkovatelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relations between media organizations and digital intermediaries |
Klíčová slova: | digitální platformy, digitální zprostředkovatelé, mediální organizace, média, vydavatelé, autorské právo |
Klíčová slova anglicky: | digital platforms, digital intermediaries, media organizations, media, publishers, copyright law |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Štěpán Soukeník, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.08.2017 |
Datum zadání: | 10.08.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 26.06.2019 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.06.2019 |
Oponenti: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
ANDERSON, Chris, 2009. Free: the future of a radical price. New York: Hyperion. ISBN ISBN978-1401322908.
BEŠŤÁK, Václav, 2016. Budování značek Google a Seznam.cz na českém trhu: komparativní studie. Praha. 80 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové komunikace a PR. Vedoucí bakalářské práce Mgr. David Klimeš, Ph.D. BLEYEN, Valérie-Anne a Leo VAN HOVE, 2010. To Bundle or Not to Bundle? How Western European Newspapers Package Their Online Content. Journal of Media Economics [online]. 23(3), 117-142 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1080/08997764.2010.502511. ISSN 0899-7764. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08997764.2010.502511 CALZADA, Joan a Ricard GIL, 2018. What Do News Aggregators Do? Evidence from Google News in Spain and Germany. SSRN Electronic Journal [online]. [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.2139/ssrn.2837553. ISSN 1556-5068. Dostupné z: https://www.ssrn.com/abstract=2837553 CLARKE, Roger, 2000. "Information Wants to be Free ...". In: Roger Clarke [online]. [cit. 2019-04-01]. Dostupné z: http://www.rogerclarke.com/II/IWtbF.html DIJCK, José van, Thomas POELL a Martijn de WAAL, 2018. The platform society. New York: Oxford University Press. ISBN 978-019-0889-777. DUNAWAY, Gavin, 2016. Is Google AMP the Mobile Web's Savior?. Media Industry Newsletter [online]. [cit. 2019-04-01]. ISSN 00249793. FLETCHER, Richard a Rasmus Kleis NIELSEN, 2017. Are people incidentally exposed to news on social media? A comparative analysis: Folk Theories of Distributed Discovery. Journal of Communication [online]. 20(7), 2450-2468 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444817724170. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444817724170 FOSTER, Robin, 2012. News Plurality in a Digital World [online]. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. [cit. 2019-02-01]. Dostupné z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/news-plurality-digital-world GABIELKOV, Maksym, Arthi RAMACHANDRAN, Augustin CHAINTREAU a Arnaud LEGOUT, 2016. Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter? [online]. [cit. 2019-04-01]. ACM SIGMETRICS / IFIP Performance 2016, Antibes Juan-les-Pins, France. Dostupné z: https://hal.inria.fr/hal-01281190 GILLESPIE, Tarleton. The politics of ‘platforms’, 2010. New Media & Society [online]. 12(3), 347-364 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444809342738. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444809342738 GOLDING, Peter a Graham MURDOCK, 2005. Culture, Communications and Political Economy. In: CURRAN, James a Michael GUREVITCH. Mass media and society. 4. vyd. New York: Oxford University Press, 60-83. ISBN 9780340884997. HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ, 2009. Masová média. Praha: Portál. ISBN 978-807-3674-663. JOHNSON, Brett Gregory, 2017. Speech, Harm, and the Duties of Digital Intermediaries: Conceptualizing Platform Ethics. Journal of Media Ethics [online]. 32(1), 16-27 [cit. 2019-03-02]. DOI: 10.1080/23736992.2016.1258991. ISSN 2373-6992. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23736992.2016.1258991 LESSIG, Lawrence, 2004. Free culture: how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity. New York: Penguin Press. ISBN 978-1-59420-006-9. MANSELL, Robin, 2015. The public’s interest in intermediaries. Info [online]. 17(6), 8-18 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1108/info-05-2015-0035. ISSN 1463-6697. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/info-05-2015-0035 MCCHESNEY, Robert Waterman, 2008. The political economy of media: enduring issues, emerging dilemmas. New York: Monthly Review Press. ISBN 978-158-3671-610. MCQUAIL, Denis, 2009. Úvod do teorie masové komunikace. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5. MOSCO, Vincent, 2008. Current Trends in the Political Economy of Communication. Global Media Journal [online]. 1(1), 45-63 [cit. 2019-04-01]. ISSN 1918-5901. Dostupné z: http://gmj-canadianedition.ca//wp-content/uploads/2018/12/inaugural_mosco.pdf NEWMAN, Nic, Richard FLETCHER, Antonis KALOGEROPOULOS, David A. L. LEVY a Rasmus Kleis NIELSEN, 2018. Reuters Institute Digital News Report 2018. Reuters Institute for the Study of Journalism [online]. [cit. 2019-04-01]. Dostupné z: http://media.digitalnewsreport.org/wp-content/uploads/2018/06/digital-news-report-2018.pdf?x89475 NIEBORG, David B a Thomas POELL, 2018. The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society [online]. 20(11), 4275-4292 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444818769694. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444818769694 NIELSEN, Jakob, 1993. Response Times: The 3 Important Limits. In: Nielsen Norman Group [online]. [cit. 2019-02-01]. Dostupné z: https://www.nngroup.com/articles/response-times-3-important-limits/ NIELSEN, Rasmus Kleis a Benjamin TOFF, 2018. "I Just Google It": Folk Theories of Distributed Discovery. Journal of Communication [online]. 68(3), 636-657 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1093/joc/jqy009. ISSN 0021-9916. Dostupné z: https://academic.oup.com/joc/article/68/3/636/4972617 NIELSEN, Rasmus Kleis a Sarah Anne GANTER, 2017. Dealing with digital intermediaries: A case study of the relations between publishers and platforms. New Media & Society [online]. 20(4), 1600-1617 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444817701318. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444817701318 O'REILLY, Tim, 2005. Web 2.0: Compact Definition?. O'Reilly Radar [online]. [cit. 2019-02-01]. Dostupné z: http://radar.oreilly.com/2005/10/web-20-compact-definition.html PARISER, Eli, 2011. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. New York: Penguin Press. ISBN 978-1594203008. PICARD, Robert G, 2014. New Approaches to Paid Digital Content. In: Reuters Institute for the Study of Journalism: University of Oxford [online]. [cit. 2019-02-01]. Dostupné z: http://www.digitalnewsreport.org/essays/2014/new-approaches-to-paid-digital-content/ PLANTIN, Jean-Christophe, Carl LAGOZE, Paul N EDWARDS a Christian SANDVIG, 2016. Infrastructure studies meet platform studies in the age of Google and Facebook. New Media & Society [online]. 20(1), 293-310 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444816661553. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444816661553 SALMINEN, Joni, 2014. Startup Dilemmas - Strategic Problems of Early-Stage Platforms on the Internet [online]. [cit. 2019-02-01]. Turku School of Economics. Dostupné z: http://jonisalminen.com/wp-content/uploads/2018/08/startup-dilemmas_dissertation.pdf SALMINEN, Joni, Dmitry MASLENNIKOV, Bernard J. JANSEN a Rami OLKKONEN, 2018. With or Without Super Platforms? Analyzing Online Publishers' Strategies in the Game of Traffic. Social Informatics: 10th International Conference [online]. Cham : Springer International Publishing, 251-260 [cit. 2019-04-01]. DOI: 10.1007/978-3-030-01159-8_24. Dostupné z: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-01159-8_24 SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE, 1996. Mediating the message: theories of influences on mass media content. 2. vyd. Longman. ISBN 08-013-1251-5. SILES, Ignacio a Pablo J. BOCZKOWSKI, 2012. Making sense of the newspaper crisis: A critical assessment of existing research and an agenda for future work. New Media & Society [online]. 14(8), 1375-1394 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1177/1461444812455148. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444812455148 SRNICEK, Nick, 2016. Platform capitalism. Malden: Cambridge and Malden: Polity Press. ISBN 978-150-9504-879. TAMBINI, Damian, 2016. Digital intermediaries in the UK: implications for news plurality. Info [online]. 18(4), 33-58 [cit. 2019-02-01]. DOI: 10.1108/info-12-2015-0056. ISSN 1463-6697. Dostupné z: http://www.emeraldinsight.com/doi/10.1108/info-12-2015-0056 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce zkoumá vztahy mezi digitálními zprostředkovateli a mediálními organizacemi na českém trhu. Jejím cílem je popsat nové, stále ještě formující se prostředí, které bylo poznamenané prudkým nárůstem vlivu digitálních platforem a změnou obchodních modelů vydavatelů. Práce zasazuje tento fenomén do kontextu mediálních studií a kritické politické ekonomie a definuje pojmy „digitální platformy“ a „digitální zprostředkovatelé“. Podrobněji se také zabývá současnými výzvami, které souvisí s konzumací obsahu v digitálním prostředí – zahrnuje například diskuzi o autorském právu, proměně uživatelského chování nebo monetizaci obsahu. Výzkumná část vychází z deseti individuálních hloubkových rozhovorů se zástupci digitálních zprostředkovatelů, mediálních organizací a třetích stran. Interpretace probíhá v obecné, eticko-normativní rovině a snaží se pochopit, jak spolu jednotlivé strany komunikují a spolupracují, jak vnímají dané prostředí, jak vidí jeho proměny i budoucí vývoj. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis focuses on the relations between digital intermediaries and media organizations on the Czech market. Its goal is to describe a new, ever-evolving environment, which has been affected by the swift rise of digital platforms and by the change in business models of publishers. The thesis puts this phenomenon in the context of media studies and critical political economy and defines the terms “digital platforms” and “digital intermediaries”. It also looks more closely at the current challenges related with the content consumption in the digital environment – which includes a discussion of copyright, changes in user behavior and content monetization. The research part is based on individual in-depth interviews with members of digital intermediaries, media organizations and third parties. The analysis takes place in a general, ethical/normative point of view and aims for understanding how the parties interact and work together, how they perceive this environment, how they see its changes and future development. |