Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žurnalistické postupy v politicko-satirických pořadech v USA
Název práce v češtině: Žurnalistické postupy v politicko-satirických pořadech v USA
Název v anglickém jazyce: Journalistic approaches in political-satirical TV shows in the USA
Klíčová slova: satira, politická satira, žurnalistika, humor, The Daily Show, Last Week Tonight, The Late Show, televizní pořad, politika
Klíčová slova anglicky: satire, political satire, journalism, humour, The Daily Show, Last Week Tonight, The Late Show, TV show, politics
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.07.2017
Datum zadání: 20.07.2017
Datum a čas obhajoby: 19.06.2018 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2018
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2018
Oponenti: Mgr. Jorik Jakubisko
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BUTLER, Jeremy G. Television: critical methods and applications. 4th ed. New York: Routledge, 2012. Routledge communication series. ISBN 978-0-415-88328-3.
Tato učebnice televizní žurnalistiky slouží jako jedna z nejvýznamnějších učebnic americké televizní žurnalistiky. Autor působící na univerzitě v Alabamě v této učebnici popisuje mnoho aspektů televizní novinařiny – pojímá ji z hlediska marketingu, psychologie, sociologie, či sémiotiky.

GAINES, Elliot. Media literacy and semiotics: critical methods and applications. New York: Palgrave Macmillan, 2010. Routledge communication series. ISBN 978-0-230-10828-8.
Pedagog z ohijské Wright State University napsal dílo, které pomáhá čtenáři kriticky myslet během konzumace mediálního obsahu. K tomu používá autor sémiotického modelu. Gaines systematicky analyzuje skrytý význam mediálních sdělení a odkrývá struktury jednotlivých pořadů – od The Daily Show až po dokumenty či infotainment.

TRUMP, Donald. Great again: how to fix our crippled America. ISBN 978-1-5011-3800-3.
Slavná kniha současného amerického prezidenta, která nese v názvu kus sloganu „Make America Great Again“, který Trump používal během své kampaně. Kniha slouží de facto jako nástroj propagandy, Trump v ní vyjmenovává, co všechno by po svém nástupu do Washigtonu změnil. Kromě boje proti imigrantům věnuje současný americký prezident jednu kapitolu také médiím, které nazývá v uvozovkách „nezaujatými“.

BAUMGARTNER, Jody; MORRIS, Jonathan S. (2006) The Daily Show Effect: Candidate Evaluations, Eficcacy, and American Youth. American Politics Research, Volume 34, Number 3, May 2006. Sage Publications, dostupné: http://www.npr.org/documents/2006/jul/dailyshow.pdf .
Autoři textu, který vyšel v odborném časopise American Politics Research zkoumají mediální obsah The Daily Show s Jonem Stewartem. Zkoumají také celkovou roli Daily Show na americkou politiku – přináší zjištění, že lidé před obrazovkami hodnotí kritičtěji ty, které si ve studiu bere J. Stewart na mušku. Podle autorů textu ovšem Daily Show zvedá v očích diváků povědomí o politické situaci.

GRAY, Jonathan Alan, Jeffrey P. JONES. Satire TV: politics and comedy in the postnetwork era. [Online-Ausg.]. New York: New York University Press, 2009, 204 s. ISBN 08-147-3199-6.
Kniha esejů profesora z univerzity ve Wisconsinu zkoumá politickou satiru ve vybraných amerických, kanadských a britských televizních komediálních pořadech. Dílo popisuje to, co se stane, když se komedie stane politickou a politika vtipnou. Autor tvrdí, že se satira stala důležitou cestou ke zpracovávání politiky vtipnými, ale poučnými způsoby, tudíž je z politické satiry „životaschopný televizní žánr.“

JONES, Jeffrey P. Entertaining politics: new political television and civic culture. Lanham, MD: Rowman, 2005. ISBN 978-074-2530-881.
Kniha popisuje humorné, satirické pořady vysílané v USA, např. The Daily Show či D Ali G Show. Dílo zpochybňuje tvrzení, že tyto pořady činí politiku hloupou a způsobují menší zapojení obyvatelstva do společenského dění. Autor tvrdí, že tito političtí komentátoři oživili politický humor jako dostupný a pádný způsob politické kritiky v době postmoderní krize.

LICHTER, S. Robert., Jody C. BAUMGARTNER a Jonathan S. MORRIS. Politics is a joke!: how TV comedians are remaking political life. ISBN 978-0-8133-4717-2.
Publikace zasazuje žánr amerických komediálních televizních pořadů do širšího historického kontextu politického humoru. Dále si pokládá otázku, zdali jsou političtí komentátoři pouze baviči, nebo mají možnost hýbat veřejným míněním. Pomocí exkluzivních dat amerického Centra pro média a veřejné záležitosti zkoumají autoři výroky moderátorů až do roku 1992, aby zachytili hlavní cíle a témata „late-night“ politických pořadů.
Předběžná náplň práce
Současná politická i společenská situace ve Spojených státech amerických potřebuje zpětnou vazbu. Pomyslné zrcadlo kromě klasických novinářů nastavují také novináři-komici, kteří ve svých pořadech umně míchají žurnalistiku a humor. Právě tyto pořady představuje tato bakalářská práce. Práce je rozdělena do dvou částí – v té první, teoretické, zasazuje politicko-satirické pořady do amerického mediálního prostředí a popisuje žurnalistické postupy, pomocí kterých tyto relace informují o určité události. V následné druhé, praktické části analyzuje tři vybrané politicko-satirické pořady v USA (The Daily Show, Last Week Tonight a The Late Show) a na konkrétních příkladech dokládá tvrzení z teoretické části. Cílem práce by pak mělo být vytvoření uceleného pohledu na americké politicko-satirické pořady, jejich roli v americkém mediálním světě. Práce by měla na konkrétních případech přiblížit, jakými postupy tyto relace kombinují žurnalistiku a humor za účelem pobavit, ale i vzdělat diváky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The current political and social situation in the United States of America needs a feedback. The imaginary mirror of reflection are setting, apart from the "classic journalists", also journalists-comedians, who skillfully mix journalism and humour in their TV shows. This thesis describes exactly these political-satirical shows. The work is divided into two parts - in the first theoretical part it places the political-satirical shows into American media environment and describes the journalistic approaches, with which these shows inform about a certain event. In the next practical part the work analyses three selected political-satirical shows in the United States (The Daily Show, Last Week Tonight and The Late Show) and documents its claims from the theoretical part on a concrete examples. The aim of this thesis is to create a comprehensive view on American political-satirical shows and their role in American media environment. The work should prove on concrete examples, which approaches these shows use when combining journalism and humour in order to entertain and educate the audience.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK