Specifika motivace a očekávání dospělých uchazečů o studium na vysoké škole
Název práce v češtině: | Specifika motivace a očekávání dospělých uchazečů o studium na vysoké škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of Motivation and Expectation of Adult Applicants for University Studies |
Klíčová slova: | vzdělávání dospělých|motivace k formálnímu vzdělávání|změna kariéry|uplatnění absolventů vysokých škol |
Klíčová slova anglicky: | adult education|motivation for formal education|career chase|graduates integration into the labor market |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2017 |
Datum zadání: | 14.07.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.08.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2018 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Zásady pro vypracování: Bakalářská práce se bude zabývat motivací vybrané skupiny dospělých uchazečů (vymezeno níže) o studium na vysoké škole. Cílem práce je zjistit motivaci dospělých uchazečů o studium na vysoké škole a prozkoumat, jakým způsobem chtějí studium na vysoké škole v budoucnu využít. Empirické šetření má za cíl porovnat tyto názory dospělých uchazečů o studium na vysoké škole s názory mladších uchazečů ve věku 18-20 let.Dospělí uchazeči jsou pro potřeby této práce definováni jako osoby znovu se vracející do formálního vzdělávání po určité odmlce ve vzdělanostní dráze(do sledovanéskupinybudouzařazeni pouze uchazeči o studium na vysoké škole starší třiceti let). Mladší uchazeči o studium na vysoké škole jsou studenti středních škol, kteří se ke studiu na vysoké škole hlásí bezprostředně po maturitě, tedy jedinci ve věku osmnáct až dvacet let. Pro svou práci využiji data společnostiwww.scio.cz, s.r.o. (dále jen Scio). Se společností mám podepsanou dohodu o sepsání bakalářské práce. Společnost Scio realizuje Národní srovnávací zkoušky, které slouží jako kritérium pro přijetí na padesát českých fakult. Před každou zkouškou vyplňují účastníci dotazník, v němž vyjadřují své názory týkající se vzdělávání, politiky nebo volného času. Právě tato data budu zpracovávat a zkoumat, bude se tedy jednat o kvantitativní výzkum. Struktura práce: 1 Dospělý jedinec ve formálním vzdělávání 1.1 Specifika vzdělávání dospělých 1.2 Formální vzdělávání dospělých 2 Motivace uchazečů o studium na VŠ 2.1 Motivace studentů středních škol ke studiu na VŠ 2.2 Motivace dospělých ke studiu na VŠ 2.3Uplatnění absolventů vysoké školy a jejich kariérová očekávání 3 Empirické šetření: Názory dospělých uchazečů o studium na vysoké škole v porovnání s názory uchazečů přicházejícími přímo ze střední školy |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2580-2. CZESANÁ, Věra, Olga KOFROŇOVÁ a Jiří VYMAZAL. Vybrané faktory rozdílů v účasti na dalším vzdělávání: výsledky dotazníkového šetření. Praha: Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NOZV-NVF, 2006. ISBN 80-86728-35-8. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2011. Praha: Český statistický úřad, 2013. ISBN 978-80-250-2354-9. DOPITA, Miroslav. Zájem žáků středních škol o fyziku, chemii a matematiku. In: Možnosti motivace mládeže je studiu přírodních věd. Sborník recenzovaných příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, s. 20-29. ISBN 80-244-2206-0. EACEA. Formální vzdělávání dospělých: Koncepce a praxe v Evropě [online]. EACEA, 2011 [vid. 2017-03-20]. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/128CS.pdf EDUCATION, AUDIOVISUAL AND CULTURE EXECUTIVE AGENCY. Adults in Formal Education: Policies and Practice in Europe [online]. Brussels: Eurydice, 2011 [vid. 2017-03-20]. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/128EN.pdf JAMIESON, Annie. Higher education study in later life: what is the point. In: Ageing and Society. Cambridge: Cambridge University, 2007, 28(03), s. 363-384. ISSN 0144-686X. JARVIS, Peter. The Routledge international handbook of lifelong learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-203-87054-9. KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6. KOUCKÝ, Jan, Radim RYŠKA a Martin ZELENKA. Reflexe vzdělávání a uplatnění absolventů vysokých škol. Výsledky šetření REFLEX 2013 [online]. Praha: Středisko vzdělávací politiky, 2014 [vid. 2017-06-15]. Dostupné z: http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/download/Reflexe%20vzdelani%20a%20uplatneni%20absolventu.%20Vysledky%20setreni%20REFLEX%202013.pdf MAY, Emma, L. The Nontraditional Student: a Neglected Resource? [online]. Arkadelphia: Henderson state university, 1999 [vid. 2017-06-15]. Dostupné z: http://www.hsu.edu/academicforum/1998-1999/1998-9AFThe%20Nontraditional%20Student.pdf MENCLOVÁ, Lenka a Jarmila BAŠTOVÁ. Vysokoškolský student v České republice roku 2005. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2005. ISBN 80-86302-35-0. OECD. Education at a Glance [online]. OECD, 2016 [vid. 2017-03-20]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/publikace-education-at-a-glance-1 PRUDKÝ, Libor. Studenti v procesech univerzalizace terciárního vzdělávání. In: PRUDKÝ, Libor, Petr PABIAN a Karel ŠIMA. České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada, 2009, s. 27-59. ISBN 978-80-247-3009-7. RABUŠICOVÁ Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 80-210-4779-8. Klíčová slova v češtině: vzdělávání dospělých, motivace k formálnímu vzdělávání, změna kariéry, uplatnění absolventů vysokých škol Klíčová slova v angličtině: adult education, motivation for formal education, career chase, graduates integration into the labor market |