Securitization of education in contemporary Europe
Název práce v češtině: | Sekuritizace vzdělávání v současné Evropě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Securitization of education in contemporary Europe |
Klíčová slova: | bezpečnost, vzdělávání, Evropa, sekuritizace, radikalizace, extremizmus, protiteroristická politika |
Klíčová slova anglicky: | Security, Education, Europe, Securitization, Radicalization, Extremism, Counter-terrorism |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra mezinárodních vztahů (23-KMV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ondřej Ditrych, M.Phil., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.06.2017 |
Datum zadání: | 29.06.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 17.01.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3093, Jinonice - místn. č. 3093 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.01.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.01.2019 |
Oponenti: | prof. PhDr. RNDr. Nikola Hynek, Ph.D., M.A. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Zásady pro vypracování |
K určení úlohy vzdělávání v dnešní Evropě bude nezbytné nejprve charakterizovat základní pojmy jako je bezpečnost, radikalizace, extremismus a terorismus. Nejdůležitějším konceptem této analýzy bude však koncept sekuritizace, který je definován kritickými bezpečnostními studiemi Kodaňské školy mezinárodních vztahů. Tato koncepce je nutná a užitečná při hodnocení sekuritizace vzdělávání v současné Evropě. Zadruhé bude analýza založena na dvou případových studiích Francie a Spojeného království, které byly postiženy teroristickými útoky v nedávné minulosti, konkrétně v letech 2015-2017. Práce rozebere současnou politiku v oblasti vzdělávání ve Francii a Spojeném království, berouc v úvahu narůstající protiteroristická opatření v rámci národní politiky těchto dvou států, jakož i vhledem k celkové strategii Evropské Unie při boji proti terorismu. V neposlední řadě je nutné zmínit, že se tato práce zaměří na vysokoškolské instituce, tedy univerzity, i střední vzdělávací instituce. Na jedné straně obě instituce mají obrovský vliv na mladou generaci a rozvoj jejich kritického myšlení. Na straně druhé se rovněž předpokládá, že studenti vysokých a středních vzdělávacích institucí se mohou stát lehkými cíli extremismu a radikalizace. |
Seznam odborné literatury |
Balzacq, T. (2010): Constructivism and securitization studies. In Dunn Cavelty, Myriam and Victor Mauer (eds.), The Routledge Handbook of Security Studies. London and New York: Routledge, pp. 56-72.
Balzacq, T. et al. (2010): Security Practices. International Studies Encyclopaedia. Oxford: Blackwell. Davies, L. (2016): Security, Extremism and Education: Safeguarding or Surveillance? British Journal of Educational Studies, Vol. 64, No. 1, pp. 1-19. Durodie, B. (2016): Securitising Education to Present Terrorism or Losing Direction? British Journal of Educational Studies, Vol. 64, No. 1, pp. 21-35. O’Donnell, A. (2016): Securitisation, Counterterrorism and the Silencing of Dissent: The Educational Implications of Prevent. British Journal of Educational Studies, Vol. 64, No. 1, pp. 53-76. Qureshi, A. (2015): PREVENT: creating “radicals” to strengthen anti-Muslim narratives, Critical Studies on Terrorism, Vol. 8, No. 1, pp. 181-191. Saeed, T. and D. Johnson (2016): Intelligence, Global Terrorism and Higher Education: Neutralising Threats or Alienating Allies? British Journal of Educational Studies, Vol. 64, No. 1, pp. 37-51. Thomas, P. (2016): Youth, terrorism and education: Britain’s Prevent programme. International Journal of Lifelong Education, Vol. 35, No. 2, pp. 171-187. Wæver, O. (2011): Politics, security, theory. Security Dialogue, Vol. 42, No. 4-5, pp. 465-480. Williams, M. C. (2003): Words, images, enemies: Securitization and international politics. International Studies Quarterly, Vol. 47, No. 4, pp. 511-531. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce bude analyzovat současný stav vzdělávacího systému v Evropě a konkrétněji poukázat na to, jak bezpečnostní diskurs v Evropě v posledních letech ovlivnil osnovy evropských vzdělávacích institucí a následně i to, jaký vliv měl tento diskurs na vztah mezi bezpečností a vzděláváním. V minulosti se různé státy v Evropě musely zabývat rozdílnými formami násilí způsobenými separatistickými hnutími nebo radikálními skupinami atd. Bohužel, navzdory všem snahám problém příležitostného propuknutí násilí ještě nebyl zcela vyřešen. Proto mnozí vnímají vzdělávací instituce jako důležité aktéry při jeho řešení. Jsou považovány za hlavní instituce schopné podpořit sociální soudržnost a kritické myšlení studentů v éře globalizace a modernizace internetových technologií. Z tohoto hlediska jsou odpovědné za ochranu a prevenci proti tomu, aby se evropští studenti stali součástí jakékoliv formy extremismu. Proto se tato práce bude snažit definovat úlohu vzdělávání a vzdělávacích institucí v souvislosti s protiteroristickými strategiemi přijatými v Evropě. Takto se také snaží odpovědět na otázku: "Do jaké míry můžeme mluvit o sekuritizaci vzdělávání v dnešní Evropě, která se vyznačuje rostoucí radikalizací a extremismem? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis will be to analyse current state of educational system in Europe, and specifically to point out how the security discourse in Europe has throughout recent years influenced the curricula of European educational institutions. Consequently it will emphasise how this has affected the relationship between security and education. In the past, variety of states within Europe had to deal with diverse forms of violence caused either by separatist movements or radical groups and so on. Unfortunately, despite all efforts the issue of occasional outburst of violence has not been resolved yet. Accordingly, educational institutions are perceived to play a significant role in solving this problem. They are regarded as main institutions capable to promote social inclusion and encourage critical thinking of students in the era of globalization and modernization of internet technologies. In this regard they are responsible to safeguard and prevent European students from being drawn into any form of extremism. That is why the thesis will try to define the role that the education and educational institutions play in relation to counter-terrorist strategies adopted in Europe. Therefore, it will also seek to answer the question: “To what extent can we talk about securitization of education in today’s´ Europe characterized by growing radicalization and extremism? |