Projektové vyučování ve výuce lidských práv ve výchově k občanství
Název práce v češtině: | Projektové vyučování ve výuce lidských práv ve výchově k občanství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Project Teaching in Teaching of Human Rights in Civics |
Klíčová slova: | projektová výuka, lidská práva, Listina základních práv a svobod ČR, Slovenská Ústava, výuka na 2. stupni základní školy, výuka lidských práv, rámcový vzdělávací program, Člověk, stát a právo |
Klíčová slova anglicky: | project teaching, human rights, Charter of Fundamental Rights and Freedoms of the Czech Republic, Slovak Constitution, teaching on second level of primary school, human rights education, FEP, human being, state and law |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 19.05.2017 |
Datum zadání: | 19.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 08.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207C, 207C, KOVF, místnost pro obhajoby |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.12.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.01.2018 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se v teoretické části nejprve zaměří na porovnání Listiny základních práv a svobod ČR a Slovenské ústavy s deklarací lidských práv ve smyslu historického přijetí v obou porovnávaných státech. Dále se bude věnovat projektovému vyučování, a to zvláště ve vztahu k využití projektového vyučování ve výuce lidských práv na druhém stupni základní školy. Proto se též bude zabývat místem Lidských práv v RVP pro základní vzdělávání a též jejich místem v konkrétních ŠVP vybraných škol. Diplomová práce předloží návrh didaktického projektu ve zmíněné oblasti a navrhne a blíže popíše dílčí didaktické postupy uplatnitelné při realizaci navrhovaného projektu. V rámci realizace diplomové práce se počítá s uskutečněním projektu a s jeho evaluací. |
Seznam odborné literatury |
DÖMISCHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a
německy mluvících zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 212 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2915-1. DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 158 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-1620-9. EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 127 stran. Monografie. ISBN 978- 80-244-4620-2. HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 155 s. ISBN 978-80-7368-919-3. JEZBEROVÁ, Romana et al. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím: příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. 128 s. ISBN 978-80-86856-77-3. JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0. KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995. KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9. |
Předběžná náplň práce |
Předběná osnova práce
1) Teoretická část - Právní okruh: Diplomová práce (dále DP) se bude věnovat právní úpravě lidských práv (dále LP) v ČR, a to v porovnání právní úpravy se SR a v porovnání s Deklarací lidských práv. DP představí stručné shrnutí vývoje lidských práv. - Didaktický okruh: Představení projektové výuky, představení vybraných efektivních metod projektového vyučování 2) Praktická část - Analýza zakotvení výuky LP v RVP pro ZŠ s ohledem na projektové vyučování - Analýza vybraných realizovaných projektů s tematikou lidských práv - Návrh projektu na lidská práva realizovatelný v 7. a 8. třídě, ZŠ (Celkové představení projektu a jeho zdůvodnění, bližší rozpracování vybraných dílčích didaktických postupů uplatněných v připravovaném projektu (například příprava pracovních listů), realizace a evaluace projektu, obecná doporučení pro realizaci projektů srovnatelného typu. Anotace: Diplomová práce se nejprve zabývá v teoretické části porovnáním Listiny základních práv a svobod ČR a Slovenské ústavy s deklarací lidských práv ve smyslu historického přijetí v obou porovnávaných státech. Dále se věnuje projektovému vyučování, a to zvláště ve vztahu k využití projektového vyučování ve výuce lidských práv na druhém stupni základní školy. Proto se též zabývá místem Lidských práv v RVP pro základní vzdělávání a též jejich místem v konkrétních ŠVP vybraných škol. Diplomová práce předloží návrh didaktického projektu ve zmíněné oblasti a navrhne a blíže popíše dílčí didaktické postupy uplatnitelné při realizaci navrhovaného projektu. V rámci realizace diplomové práce se počítá s uskutečněním projektu a s jeho evaluací. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis deals in the theoretical part with comparing the Charter of Fundamental Rights and Freedoms of the Czech Republic and the Slovak Constitution with the Declaration of Human Rights in the sense of historical acceptance in the two countries under consideration. It includes a proposal for a educational project in this area (e.g. the creation of supporting worksheets). It deals with the topic of Human Rights in FEP for Elementary Education and specific SEPs of selected schools. The diploma thesis focuses on the preparation of a new Human Rights education project using selected effective methods. The proposal of this project will be based on the comparison of already existing educational projects.
|