Český kubismus a jeho edukační možnosti v galerijním a školním prostředí
| Název práce v češtině: | Český kubismus a jeho edukační možnosti v galerijním a školním prostředí |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Czech Cubism: Its Educational Potentialities for Gallery and School |
| Klíčová slova: | Český kubismus, architektura, užité umění, Dům U Černé Matky Boží, edukace, vzdělávací program |
| Klíčová slova anglicky: | Czech Cubism, architecture, applied arts, House at the Black Madonna, education, education programme |
| Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 09.05.2017 |
| Datum zadání: | 09.05.2017 |
| Datum a čas obhajoby: | 14.01.2019 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2018 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 14.01.2019 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | doc. ak. mal. Ivan Špirk |
| Zásady pro vypracování |
| Práce bude orientovaná na fenomén českého kubismu v návaznosti na expozici kubismu Uměleckoprůmyslového muzea v domě U Černé Matky Boží. Její cílem je zprostředkovat jedinečnost tohoto období žákům a studentům základních i středních škol a zjistit modality edukačních přístupů pro různé věkové skupiny. Navrhněte a ověřte edukační program, který bude sloužit jako prostředek pro představení expozice a následně i kubistické architektury, a zároveň bude i výzkumným nástrojem reflexivní praxe.
Práce je zaměřená na představení kvalit naší kulturní tradice a výtvarné originality, která nemá ve světovém měřítku obdoby a na mapování možností didaktických znalostí obsahu ve VV. |
| Seznam odborné literatury |
| FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1. Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2011. ISBN 978-80-7290-535-5.
HAZUKOVÁ, Helena a ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7 JURSOVÁ, Tereza. Diskursivní prostor mezi galerií a školou. Diplomová práce PedF UK, Praha 2011. LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. 4. přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0. LUKEŠ, Zdeněk. [10 století architektury. 6], Architektura 20. století. Praha: Správa Pražského hradu, 2001. ISBN 80-86161-40-4. PECHAR, Josef a URLICH, Petr. Programy české architektury. Praha: Odeon, 1981. PELÁNOVÁ, Anita. Výtvarné avantgardy 20. století: 1900–1945. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1783-1. SLAVÍK, Jan. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-7066-268-9. VEVERKA, Přemysl et al. Slavné pražské vily. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Foibos, 2007. ISBN 978-80-87073-01-8. VLČEK, Tomáš, Jiří ŠVESTKA a Pavel LIŠKA. Český kubismus 1909-1925: malířství, sochařství, architektura, design. Praha: i3 CZ & Modernista, 2006. ISBN 80-239-6658-8. VLČKOVÁ, Lucie. Český kubismus: průvodce expozicí Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2015, ISBN 978-80-7101-149-1. |
| Předběžná náplň práce |
| Rešerše literatury, mapování kulturního fenoménu český kubismus v kontextech, výzkumný návrh pro galerii a školu (rozdílné přístupy). Sběr základních materiálů z terénního výzkumu: dětské slovní komentáře, komunikace, učitelské komentáře, srovnávací soubory dětských reakcí na artefakty a prostředí, a následných výtvarných prací. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Literature review, mapping cultural phenomenon of Czech Cubism in contexts, research desing for gallery and school (different dispositifs), collecting primary materials of field research: children´s verbatims, teachers´comments, comparative sets of children´s responses and art works. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem