Lingvistická analýza českých textů na sociální síti Twitter
Název práce v češtině: | Lingvistická analýza českých textů na sociální síti Twitter |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Linguistic Analysis of Czech Texts on Social Network Twitter |
Klíčová slova: | komunikace|sociální síť|krátkost zprávy|abreviace|expresivita|neverbální znaky|funkce textů |
Klíčová slova anglicky: | communication|social network|short messaging|abbreviation|expressivity|non-verbal signs|functions of texts |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.04.2017 |
Datum zadání: | 02.05.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.05.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Prostudovat odbornou literaturu věnovanou otázkám komunikace na internetu (zvláště v oblasti sociálních sítí). Důraz by měl být kladen na popisy specifiky jazyka i dalších užívaných prostředků. Je třeba se seznámit s dosavadním českým zpracováním problematiky a výběrově s relevantními pracemi zahraničními. Na tomto základě formulovat výchozí teze a hypotézy týkající se zacházení s jazykem (a rovněž se speciálními znaky) v textech šířených na sociální síti Twitter.
2) Sestavit dostatečně rozsáhlý a diferencovaný korpus českých textů umístěných na síti Twitter („tweetů“). 3) Analyzovat a klasifikovat prostředky užívané ve shromážděných textech. Mimo jiné půjde o tyto otázky: Vliv nezbytné krátkosti textů na jejich jazykovou podobu (nestandardní zkratky, elipsy apod.); používání příznakových jazykových prostředků (nespisovnost, expresivita, neologizace apod.); výskyt nepísmenných grafémů a neverbálních znaků (emotikony atd.). 4) Charakterizovat texty z hlediska funkcí uplatňovaných v komunikaci a prostředků, které jim odpovídají (funkce sdělovací, kontaktová, persvazivní, expresivní – sebeprezentace autorů). 5) Popsat případnou diferenciaci textů podloženou příslušností autorů k různým sociálním skupinám (politici, novináři atd.) a konstrukcí různých předpokládaných adresátů. 6) Na tomto základě formulovat závěry týkající se struktury textů, jejich sémantiky a funkcí. |
Seznam odborné literatury |
Crystal, David: Internet Linguistics: A Student Guide. London – New York: Routledge 2011.
Čeština doma a ve světě, 14, 2006, č. 1–4. Čmejrková, Světla: Čeština v síti: Psanost či mluvenost? Naše řeč, 80, 1997, č. 5, s. 225–247. Čmejrková, Světla – Hoffmannová, Jana (eds.): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia 2011. Denby, Lewis: The Language of Twitter. Linguistic Innovation and Character Limitation in Short Messaging. Leeds: University of Leeds s. a. [2010]. [Online.] Dickinson, Paul: “B/w U & me”: The Functions of Formulaic Language in Interactional Discourse on Twitter. The Linguistics Journal, 7, 2013, č. 1, s. 7–38 [Též online.] Hoffmannová, Jana et al.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016. Jandová, Eva: Konverzace na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita 2006. Jandová, Eva et al.: Čeština na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita 2006. Komrsková, Zuzana (2015): The Use of Emoticons in Polite Phrases of Greetings and Thanks. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, č. 9, 2015, s. 1285–1288. [Též online.] Komrsková, Zuzana (2016): Komunikace prostřednictvím emotikonů. In: Martin Veselka et al. (eds.): Vícejazyčnost. Sborník z konference InterFaces 2015 Praha: Filozofická fakulta UK, s. 17–29. [Též online.] Svobodová, Diana: Specifické prvky jazykové ekonomie v současné elektronické komunikaci. In: Čeština – jazyk slovanský 4. Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě 2010. [Online.] Zappavigna, Michele: Discourse of Twitter and Social Media. How We Use Language to Create Affiliation on the Web. London – New York: Continuum 2012. |