Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nedogmatický marxismus 50. a 60. let v Československu (Karel Kosík a Milan Machovec)
Název práce v češtině: Nedogmatický marxismus 50. a 60. let v Československu (Karel Kosík a Milan Machovec)
Název v anglickém jazyce: Non-Dogmatic Marxism of 1950s and 1960s in the Czechoslovakia (Karel Kosík a Milan Machovec)
Klíčová slova: Karel Kosík, Milan Machovec, Marxismus, strukturalismus, kritická teorie, fenomenologie
Klíčová slova anglicky: Karel Kosík, Milan Machovec, Marxism, structuralisms, Critical Theory, phenomenology
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 04.12.2018
Datum zadání: 04.12.2018
Datum a čas obhajoby: 07.01.2019 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2018
Datum proběhlé obhajoby: 07.01.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V práci se bude rozvíjet tato struktura:
1. kapitola Machovec a Kosík v padesátých letech
1.1. kulturně-historické pozadí
1.2. Machovec
1.3. Kosík
1.4. porovnání autorů
2. kapitola Machovec a Kosík v šedesátých letech
2.1. kulturně-historické pozadí
2.2. Machovec
2.3. Kosík
2.4. porovnání autorů
Seznam odborné literatury
Machovec
◦ Husovo učení a význam v dějinách českého národa, 1953;
◦ Utopie blouznivců a sektářů (s Markétou Machovcovou), 1960;
◦ František Palacký a česká filosofie, 1961;
◦ Novotomismus. O teologii a filosofii současného katolicismu, 1962, Budapešt 1965;
◦ O tzv. „dialektické“ teologii současného protestantismu, 1962, Bratislava 1964 ◦ Bude katolická církev rehabilitovat Jana Husa? 1963, 2. vyd. 1965;
◦ Josef Dobrovský, 1964;
◦ Smysl lidského života, 1965, Lublaň 1967, Freiburg in B. 1971;
◦ Svatý Augustin, 1967;
◦ Tomáš G. Masaryk, 1968, 2. rozšíř. vyd. 1968, Štýrský Hradec 1969;
◦ Ježíš pro moderního člověka, Stuttgart 1972, Praha 1990;
Sborníky:
◦ Filosofický význam díla Josefa Dobrovského, Josef Dobrovský 1753–1953, 1953;
◦ Dekret kutnohorský a spor nominalismu s realismem, Sb. o Dekretu kutnohorském, 1959;
◦ Atheisten und Christen – Brüder? Gegner? Protestantische Texte 1965, hol. 1966, it. 1967;
◦ Hoffnungen und Befürchtungen der Annäherung, Club Voltaire III, München 1967;
◦ Schöpfertum und Freiheit, Dokumente der Paulus-Gesellschaft, München 1967;
◦ Richard Wagner als Humanist, Festspielprogramme, Bayreuth 1969;
◦ Wie wird in der heutigen Welt nach Gott gefragt, Gottesfrage heute, Stuttgart 1969;
◦ Leibniz und die Idee des Universalismus, Akta kongresu 1966;
◦ Sexualita a křesťanství, Odvěké tabu, 1971;
◦ Abraham (a přes 200 dalších religionistických hesel), Malá moderní encyklopedie, 1972;
◦ Atheisten lesen die Bibel, Sie werden lachen, Stuttgart 1975;
◦ Masarykův odkaz do druhého půlstoletí, Dokumenty Charty 77 k padesátému výročí smrti T. G. Masaryka, SI 1987;
◦ Dank eines Atheisten an den Barthschen Theologen, H. Gollwitzer: Junge Kirche, Hannover 1988;
◦ Ist Marx ein toter Hund? Kunst und Kirche, Linz 1991;
◦ O myšlenkách Matěje z Janova (s J. Nechutovou), Sb. k šestisetletému jubileu smrti Matěje z Janova, 1993;
◦ Ke sporu mezi Masarykovou a Pekařovou filosofií českých dějin, Pekařovské studie, SI 1987, 1995.
Časopisecké příspěvky:
◦ Tacitův poměr k mučedníkům svobody, Slovesná věda 1948;
◦ Otázky zpracování dějin české filosofie, FČ 1953;
◦ Montesquieu a Čechy XVIII. století, FČ 1955;
◦ O kultu osobnosti, FČ 1957;
◦ O metodách ateistické výchovy, FČ 1959;
◦ O velikosti a bídě jedné tradice (rozuměj antické), FČ 1960;
◦ Problém slovenského přínosu k českému národnímu probuzení, Sb. KU, 1962;
◦ K indologickému číslu FČ, FČ 1968;
◦ Panzersozialismus, Neues Forum (Wien) 1968 (s následným překladem do řady svět. jazyků);
◦ Rozpory marxismu-leninismu, Rozhled 1990, č. 13–21;
◦ J. L. Hromádka očima zvenčí, KřR 1991;
◦ Dobře ukryté tajemství (rozuměj teologické v marxismu), KřR 1991;
◦ Místo Egona Bondyho v dějinách metafysiky, FČ 1994;
◦ Fenomén „X“ v díle Ericha Fromma, Tvar 1995;
◦ Ke korespondenci Zdenky Šemberové s T. G. Masarykem, Čas 1996.
Kosík
◦ Česká radikální demokracie. Příspěvek k dějinám názorových sporů v české společnosti 19. století, 1958;
◦ Dialektika konkrétního. Studie o problematice člověka a světa, 1963, 2. vyd. 1965, Tokio 1969, Barcelona 1970, Paříž 1970, 1978, Milano 1972, Frankfurt a. M. 1973, 1976, Dordrecht 1976, Lisabon 1977;
◦ Moral und Gesellschaft, Frankfurt a. M. 1968, 2. vyd. 1970;
◦ La nostra crisi attuale, Řím 1968, Barcelona 1971;
◦ Kritik der technischen Vernunft, Frankfurt a. M. 1973;
◦ Století Markéty Samsové, 1993, 2. vyd. 1995;
◦ Jinoch a smrt, 1995;
◦ Předpotopní úvahy, 1997.
Sborníky:
◦ J. V. Frič a demokratické proudy v české politice a kultuře, 1956;
◦ Filosofie v dějinách českého národa, 1958;
◦ Místo a význam radikálních demokratů, Čeští radikální demokraté, 1958;
◦ Třetí Mnichov? Masarykova idea československé státnosti ve světle kritiky dějin, 1993;
◦ Úsměv a ústa, Po cestách naléhavosti myšlení, 1993;
◦ Rok 1968 a „konec dějin“, Konec dějin či zánik kultury, 1994.
Časopisecké příspěvky:
◦ O sociálních kořenech a filosofické podstatě masarykismu, FČ 1953;
◦ Třídy a reálná struktura společnosti, FČ 1958;
◦ Kafka a Hašek neboli groteskní svět, Kdo je člověk, Plamen 1963;
◦ Člověk a filosofie, LtN 1963;
◦ Antinomie morálky, Plamen 1964;
◦ Individuum a dějiny, Plamen 1966;
◦ Krize moderního člověka a socialismu, Plamen 1968;
◦ Rozum a svědomí, Literární listy 1968, č. 1;
◦ Naše nynější krize, Literární listy 1968;
◦ Iluze realismu, Literární listy 1969, č. 1;
◦ Machiavelli a machiavellismus (s L. Sochorem, P. Pithartem, J. Mackem, F. Šamalíkem), Plamen 1969;
◦ Co je střední Evropa, Obrana Karlova mostu, LtN 1992, č. 51–52;
◦ Třetí Mnichov? Listy 1992;
◦ Vítězství metody nad architektonikou, Prostor 1992;
◦ Demokracie a mýtus o jeskyni, Vlast Máchova, Listy 1993;
◦ Intelektuál v praktické politice (s M. Uhdem, P. Pithartem, J. Rupnikem ad.), LtN 1993, č. 2;
◦ Faust – stavitel, Tvar 1995, č. 9;
◦ Přítomnost 1993, č. 1;
◦ Salon, literární příloha Práva, červenec – prosinec 1997;
◦ Nová mysl, Micromega, Lettre, Die neue Gesellschaft.



Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je představit nedogmatické koncepce marxismu (tzv. otevřený marxismus) v 50. a 60. letech 20. století v tehdejším Československu. Práce bude založena na rozboru děl Milana Machovce a Karla Kosíka. Po analýze kulturněhistorické situace padesátých let bude autor sledovat dialog těchto předních českých marxistů s ideologií komunistické strany. Autor představí zejména metodologický odstup Karla Kosíka od ideologického narativu jeho starších kolegů (Z. Nejedlý, L. Štoll, J. Macek). Vedle toho bude sledovat postupnou kritiku dogmatického tábora v práci Milana Machovce, kterého v té době ovlivnilo studium historicko-filozofických téma včetně díla T. G. Masaryka. Následující část práce bude věnována politickému uvolnění, ke kterému došlo v průběhu 60. let. Autor bude sledovat diskuzi marxistů se strukturalismem, kritickou teorií a fenomenologií. V případě Milana Machovce se bude věnovat jeho dialogu s teology a jeho ekologickým návrhům. Diplomová práce bude zakončena porovnáním obou nedogmatických koncepcí marxismu
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The Diploma Thesis is to deal with the issue of non-dogmatic concepts of Marxism (Open Marxism) in 1950s and 1960s in former Czechoslovakia. The thesis is to be based on works of Milan Machovec and Karel Kosík. The introductory analysis of 1950s is to be followed by study of a dialog of the prominent Marxists with the ideology of Communist party. The author is going to introduce the methodological distance of Karel Kosík from ideological narrative of his elder colleagues (Z. Nejedlý, L. Štoll, J. Macek). Apart from that, author is going to study gradual criticism of dogmatic camp occurring in works of Milan Machovec. Machovec was at that time heavily influenced by research on Czech tradition, especially by work of Tomáš G. Masaryk. The later part of the thesis is to be dedicated to period of detente in 1960s. The author is going to introduce the discussion among the Marxist and structuralism, Critical Theory and phenomenology. In the case of Milan Machovec the dialog with theology and ecological issues are going to be studied. The final part of the Diploma Thesis is to be focused on contrast and comparison of both Marxist authors.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK