Mantegnův okulus a jeho reflexe v Lombardské oblasti 16. století
Název práce v češtině: | Mantegnův okulus a jeho reflexe v Lombardské oblasti 16. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mantegna's oculus and its reflection in Lombardy region in sixteenth century |
Klíčová slova: | Andrea Mantegna, Lombardie, 16. století, Cremona, Mantova, Okulus, Camera Degli Sposi, Lorenzo Leonbruno, Giulio Romano, Sala de Giganti, Palazzo Te, Giulio Campi, San Sigismondo, Stanza Griselda, Castello Sforzesco, Sala Delle Asse, Alessandro Pampurino, Della Colomba, Casa Maffia, Palazzo Fodri, Sant‘ Abbondio, Appartemento Landriani, Della Barba |
Klíčová slova anglicky: | Andrea Mantegna, Lombardy, 16. century, Cremona, Mantova, Oculus, Camera Degli Sposi, Lorenzo Leonbruno, Giulio Romano, Sala de Giganti, Palazzo Te, Giulio Campi, San Sigismondo, Stanza Griselda, Castello Sforzesco, Sala Delle Asse, Alessandro Pampurino, Della Colomba, Casa Maffia, Palazzo Fodri, Sant‘ Abbondio, Appartemento Landriani, Della Barba |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.04.2017 |
Datum zadání: | 20.04.2017 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.04.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2017 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.04.2017 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 26.04.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2017 |
Oponenti: | PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
Dosavadní literatura, stav a možnosti poznání Přehled života a díla Andrea Mantegni Předchůdci Andrea Mantegni v rámci freskové nástropní malby Technická stránka a proměna okulu Mantegnovi následovníci Závěr |
Seznam odborné literatury |
BOCCAZZI 1969 ― Franca Zava BOCCAZZI: Mantegna. Londýn 1969
ERBEN 1940 ― Adolf ERBEN: Klenby. Praha 1940 GYMPEL 2013 ― Jan GYMPEL: Dějiny architektury od Antiky po současnost. Praha 2013 HARTT 1994 ― Frederick HARTT: History of Italian renaissance art: painting, sculpture, architecture. New York 1994 HEYDENREICH 1974 ― Ludwig Heinrich HEYDENREICH: Architecture in Italy. New Haven 1974 HOVING 1968 ― Thomas HOVING: The great age of fresco: Giotto to Pontormo. Florencie 1968 GOMBRICH 1989 ― Ernst Hans GOMBRICH: Giulio Romano. Milano 1989 KARMON 2011 ― David KARMON: The ruin of the Eternal City: antiquity and preservation in Renaissance. New York 2011 KUTAL 1958 ― Albert KUTAL: Andrea Mantegna. Praha 1958 LIGHTBOWN 1986 ― Ronald William LIGHTBOWN: Mantegna: Drawings and Prints. Berkeley 1986 LIPANSKÁ 1998 ― Eduarda LIPANSKÁ: Historické klenby. Praha 1998 LOSOS 1994 ― Ludvík LOSOS: Techniky malby: Praha 1994 MANCA 2006 ― Joseph MANCA: Andrea Mantegna and the Italian Renaissance. New York 2006 PETR 1926 ― František PETR: Malířské techniky. Praha 1926 RAEBURN ― Michael RAEBURN: Dějiny architektury. Praha 1980 STEVENSON 2003 ― Neil STEVENSON: Architektura: fascinující příběh nejvýznamnějších staveb světa. Praha 2003 ŠEFCŮ/ŠTUMPA 2011 ― Ondřej ŠEFCŮ/ Bohumil ŠTUMPA: 100 osvědčených stavebních detailů: Zednictví. Praha 2011 TOMAN 2000 ― Rolf TOMAN: Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. Praha 2000 VASARI 1928 ― Giorgio VASARI: Antonello da Messina; Andrea Mantegna; Pietro Perugino; Donato (Donatello); Alesso Baldovinetti. Praha 1928 Wehlte 1975 ― Kurt Wehlte: The materials & techniques of painting with a supplement on color theory. New York 1975 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce je zaměřená na raně renesančního umělce Andrea Mantegnu a jeho odkaz pro další generace. Konkrétně se chci zabývat jeho inovativním přístupem při použití iluzionistické nástropní fresky. Chtěla bych poukázat a přiblížit, v čem se Mantegnův styl použití lišil od jeho předchůdců a kde čerpal inspiraci. Následně bych se zaměřila na přímé následovníky Andrea Mantegni, jakým způsobem převzali dílo tohoto umělce a do jaké míry se jim podařilo toto umění napodobit či přetvořit. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work is focused on the early Renaissance artist Andrea Mantegna and his legacy for future generations. Specifically, I want to deal with his innovative approach in using illusionist ceiling frescoes. I would like to point out and bring near how Mantegna's style was differed from his predecessors and where he drew inspiration. Subsequently, I want to focus on direct followers of Andrea Mantegna, how they took over the work of this artist and to what extent they were able to imitate or remodel this art. |