Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Asistent pedagoga a jeho uplatnění v předškolním zařízení
Název práce v češtině: Asistent pedagoga a jeho uplatnění v předškolním zařízení
Název v anglickém jazyce: Teaching assistant and his application in preschool
Klíčová slova: asistent pedagoga, dítě se speciálně vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, kvalitativní metoda, kvantitativní metoda
Klíčová slova anglicky: teaching assistant, child with special educational needs, inclusive education, qualitative method, quantitative method
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 18.04.2017
Datum zadání: 18.04.2017
Datum a čas obhajoby: 28.05.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:18.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 28.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
2. Stanovení cíle a úkolů práce.
3. Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a speciální pedagogiky.
4. Příprava metodiky empirické části.
5. Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů a kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
6. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
7. Shrnutí výsledků a doporučení pro praxi.
Seznam odborné literatury
1. BAŘINKOVÁ, Z., et al., Spolupráce s asistentem pedagoga: metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. s. 81, ISBN 978-80-87652-65-7.
2. ČADOVÁ, E., MICHALÍK, J., Význam, cíle, pojetí asistenta asistence a pedagogické asistence, legislativní opora a formy vzdělávání asistentů pedagoga. In ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V., Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. s. 5–13. ISBN 978-80-244-3377-6.
3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 216 s. Pedagogika. ISBN 978-802-4730-707.

4. HORÁČKOVÁ, I., Metodika práce asistenta pedagoga – spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, s. 69, ISBN: 978-80-244-4656-1.

5. KLUŠTRUNKOVÁ, J., SOUDNÁ, K., MORÁVKOVÁ, M., NĚMEC, Z., Osobnost a kompetence asistenta pedagoga. In MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., et al. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. s. 49–70. ISBN 978–80-244–4722-3.

6. KORANDOVÁ, V., TLAPÁKOVÁ, I. Systémové aspekty pozice asistenta pedagoga. In MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., et al. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. s. 21–47. ISBN 978–80-244–4722-3.

7. NĚMEC, Z., MICHALÍK J., Systémové vymezení pozice asistenta pedagoga v českém školství. In MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., et al. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. s. 11–20. ISBN 978- 80-244- 4722-3.

8. NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V., Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014b. s. 80. ISBN 978-80-7290-712-0.

9. NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V., Co změnit na práci asistentů pedagoga? Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2014a, roč. 64, č. 2, s. 200–211




Předběžná náplň práce
Diplomová práce „Asistent pedagoga a jeho uplatnění v předškolním zařízení“ pojednává o profesi asistenta pedagoga, jeho působení při edukaci nejen dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, ale i dětí bez speciálně vzdělávacích potřeb a spolupráci asistenta pedagoga s ostatními pedagogy. Zabývá se tím, co vše by měl asistent dělat a souhrnem názorů a praktických zkušeností asistentů pedagoga.
Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol a výzkumná z jedné. První kapitola definuje pojem asistent pedagoga, druhá kapitola poukazuje na rozdíly mezi osobním asistentem, asistentem pro sociálně znevýhodněné a asistentem pro zdravotně postižené. Třetí kapitola je věnována významu asistenta pedagoga při inkluzivním vzdělávání a čtvrtá kapitola pojednává o spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga.
Empirická část obsahuje výzkumné šetření provedené kombinací kvalitativní metody, která má podobu polostrukturovaných rozhovorů a kvantitativní metody prostřednictvím standardizovaného dotazníku. Kvalitativní metoda byla provedena s vybranými pedagogy a asistenty pedagoga, kvantitativní metody se zúčastnili i rodiče. Při zpracování rozhovorů byla využita metoda otevřeného kódování.
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jakou mají úlohu a postavení při inkluzivním vzdělávání asistenti pedagoga a jak se staví k činnostem asistenta pedagoga rodiče dětí se zdravotním postižením a rodiče dětí bez zdravotního postižení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis “Teaching assistant and his application in preschool” discusses the profession of a teaching assistant, his work in educating not only children with special educational needs, but also children without special educational needs and his collaboration with other educators. It deals with everything that an assistant should do and it also provides a summary of opinions and practical experiences of teaching assistants.
The thesis is divided into theoretical part and empirical part. Theoretical part consists of four chapters and research part consists of one chapter. The first chapter defines the concept of a teaching assistant, the second chapter points out the differences between personal assistant, assistant for socially disadvantaged and assistant for the disabled. The third chapter is dedicated to the importance of a teaching assistant in inclusive education and the fourth chapter deals with cooperation between teachers and teaching assistants.
The empirical part contains of the research carried out from a combination of qualitative method, which has the form of a semi-structured interviews, and quantitative method, which was done through a standardized questionnaire. A qualitative method was carried out with selected teachers and teaching assistants, whereas parents attended quantitative method too. A method of open coding was used during processing of the interviews.
The main aim of the diploma thesis was to find out about the role and position of teaching assistants in the inclusive education and about the attitude of parents of children with disabilities and parents of children without disabilities towards the activities of a teaching assistant.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK