Role ergoterapeuta u dětí s mentálním postižením ve věku od pěti do osmnácti let. Podtitul: S využitím rekondičních pobytů
Název práce v češtině: | Role ergoterapeuta u dětí s mentálním postižením ve věku od pěti do osmnácti let. Podtitul: S využitím rekondičních pobytů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of the occupational therapist for children with mental disability aged from five to eighteen. Subtitle: Using reconditioning stay |
Klíčová slova: | ergoterapie, mentální postižení, ergoterapeutické metody, rekondiční pobyty, volný čas |
Klíčová slova anglicky: | occupational therapy, mental health, ergotherapeutic methods, reconditioning stay, free time |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640) |
Vedoucí / školitel: | Bc. Tereza Svobodová |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 05.04.2017 |
Datum zadání: | 16.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2018 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.07.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (B01225) |
Oponenti: | Mgr. Olga Marková |
Seznam odborné literatury |
AOTA. Uniform terminology for occupational therapy - 3rd edition. American Journal of Occupational Therapy, 1994, roč. 48, č. 11, s. 1047 -1054. BARNEY, Karen Frank a Margaret A. PERKINSON. Occupational therapy with aging adults: promoting quality of life through collaborative practice. St. Louis, Missouri: Elsevier, [2016]. ISBN 9780323067768. Biuro SANO Pobyty Zdrowotne:Informacja o turnusach rehabilitacyjnych [online]. Toruń [cit. 2018-07-12]. Dostupné z:https://www.turnusy.rehabilitacyjne.pl BRYANT, Wendy, Jon FIELDHOUSE, Katrina BANNIGAN, Jennifer CREEK a Lesley LOUGHER. Creek's occupational therapy and mental health. 5th edition. FREEMAN, M. Definice forem zooterapie. In VELEMÍNSKÝ, M. a kol. autorů. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice : Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6. Caritas Diecezji Tarnowskiej: Program turnusów[online]. Jadowniki Mokre [cit. 2018-07-12]. Dostupné z:http://www.jadowniki.caritas.pl/turnusy/program-turnusow CROUCH, Rosemary B. a Vivyan M. ALERS. Occupational therapy in psychiatry and mental health. Fifth edition. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-1-118-62422-7. CURTIN, Michael, Matthew. MOLINEUX a Jo-anne. SUPYK-MELLSON. Occupational therapy and physical dysfunction: enabling occupation. 6th ed. New York: Churchill Livingstone/Elsevier, 2010. ISBN 9780080450841. Česká Asociace Ergoterapeutů. Object moved [online]. Copyright © 2008 Michal Rod [cit. 04.07.2018]. Dostupné z: http://www.ergoterapie.cz/Page.aspx?PageHierarchyID=47&PageIndex=1&PageID=1&node=39&ParentPageID=37 DOČKAL, Vladimír Ergoterapie. In MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, s. 252-278. ISBN 80-244-1075-3 Fachklinik Prinzregent Luitpold: Ergotherapie [online]. Scheidegg/Allgäu: NETZWERK [cit. 2018-07-12]. Dostupné z:https://www.klinikprinzregentluitpold.de FREEMAN, M. Polohování. Pomoc od psích přátel, 2008, roč. 2008, 07. FREEMAN, M. Definice typů zooterapie dle metody. In VELEMÍNSKÝ, M. a kol. autorů. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice : Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6. GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. [2] GIGGINS, Oonagh M.; PERSSON, U. M.; CAULFIELD, Brian. Biofeedback in rehabilitation. J Neuroeng Rehabil, 2013, 10.1: 60. HAGEDORN, R. Kognitivní rámce vztahů. In KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1. HÖSCHL, 1996, cit. podle MAHROVÁ, G., M. VENGLÁŘOVÁ et al., 2008. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2138-5. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice. [online]. Ostrava: Projekty osu, 2013. [cit. 2014-03-17]. Dostupné z:http://projekty.osu.cz/svp/opory/PdF_Janku_Terapie-1.pdf JANSA, Jakub. Česká abilympiáda pro děti a mládež. Vozíčkář, časopis nejen pro sedící [online]. 6. 4. 2010. [cit. 09.07.2018]. Dostupné z: http://www.vozickar.com/ceska-abilympiada-pro-deti-a-mladez/ KLIMKOVÁ, M. Jaro, léto, podzim, zima – s touto knížkou rok je prima. 2. vyd. Krmelín: Powerfield, 2013. 120 s. ISBN 978-80-260-4058-3 KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-657-1. KONVALINOVÁ, Kateřina. Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je pořád prima. Ilustroval Edita PLICKOVÁ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0620-0. KYSUČAN, J. Psychopedie. Teorie výchovy mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1990. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1075-3. NÁDVORNÍKOVÁ a Eva SVOBODOVÁ. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-802-1062-214 Pattison, H. A. The trend of occupational therapy for the tuberculous: Archives of occupational therapy, 1992, roč. 1, č. 1, s. 19 - 24. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5. PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. 208 s. ISBN 978-80-262-0454-1. PROBST, Michael a Liv Helvik SKJÆRVEN, ed. Physiotherapy in mental health and psychiatry: a scientific and clinical based approach. Edinburgh: Elsevier, [2018]. ISBN 978-0-7020-7268-0. REGEC, Vojtech a Kateřina STEJSKALOVÁ. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 204 s. ISBN 978-80-244-3203-8 RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7. SEKOT, Aleš. Sociologie v kostce. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-077-8. SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8. STIBRALOVÁ, Jana a Jan KUTÝ. Bezpečně s dětmi a mládeží: metodická příručka Mladých ochránců přírody. 2. upravené vydání. Praha: Mladí ochránci přírody, 2017. ISBN 978-80-87221-24-2. Super noty: Když jsem já sloužil [online]. Praha: BIZ DATA a.s. 2016 [cit. 2018-07-12]. Dostupné z:https://supernoty.cz/skladby/lidova/kdyz-jsem-ja-slouzil/59?listtype=Grid ŠVESTKOVÁ, Olga, Kateřina SVĚCENÁ, et al. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha. 2013, ISBN 978-80-260-4100-9. ŠVESTKOVÁ, Olga, Yvona ANGEROVÁ, Rastislav DRUGA, Jan PFEIFFER a Jiří VOTAVA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2. TULLET, Hervé. Barvy. Přeložil Martin BEDŘICH. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209058. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2. VÉLE, František. Vyšetření hybných funkcí z pohledu neurofyziologie: příručka pro terapeuty pracující v neurorehabilitaci. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, 222 s. ISBN 978- 80-7387-608-1. VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 176 s. ISBN 978-80-247-44698-4 Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier, 2014. ISBN 9780702045899. WEINGÄRTNER, Christian. Schwer geistig behindert und selbstbestimmt: eine Orientierung für die Praxis. 3., überarb. Aufl. Freiburg: Lambertus-Verl, 2013. ISBN 9783784121109. WFOT. Definition of Occupational Therapy [online] 2012, [cit. 3. 4. 2018]. Dostupné z:http://www.wfot.org/AboutUs/AboutOccupationalTherapy/DefinitionofOccupationalTher apy.aspx WHO: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: Grada, 2001. 2778 s.1. WINFRIED LOTZ... (HRSG.). Wege zur seelischen Gesundheit für Menschen mit geistiger Behinderung: Psychotherapie und Persönlichkeitsentwicklung. Bern [etc.]: H. Huber, 1996. ISBN 9783456827278. ZAHRADNÍ TERAPIE - MARLI zahrada bez bariér: MARLI zahrada bez bariér [online]. Vrbno pod Pradědem [cit. 2018-07-12]. Dostupné z: http://www.marli.cz/zahradn%C3%AD%20terapie.html Zákon č. 167/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). [cit. 2018-07-12]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-167. Z nevýhody výhoda: příručka pro skautské vedoucí o tom, jak v oddíle pracovat s dětmi s různými specifickými potřebami. Vyd. 5., rozš., (V TDC 1.). Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum, 2013, 106 s. ISBN 978-80-86825- 89-2. |
Předběžná náplň práce |
Název této bakalářské práce je Role ergoterapeuta u dětí s mentálním postižením ve věku od pěti do osmnácti let s využitím rekondičních pobytů. V teoretické části je popsána definice ergoterapie a pojem mentální postižení, jeho definice a etiologie. Následně je v této části podrobně popsána ergoterapie u dětí s mentálním postižením. V závěru jsou vysvětleny volnočasové aktivity a především rekondiční pobyt. V praktické části je hlavním cílem vytvořit základní ergoterapeutický program rekondičního pobytu pro děti s mentálním postižením. Data jsou získaná pomocí semistrukturovaných a nestrukturovaných rozhovorů a pozorováním dvou rekondičních pobytů. U dvou absolvovaných pobytů jsou porovnány komponenty: povědomí personálu o ergoterapii, organizace dnů, množství prováděných terapeutických jednotek a zapojení ergoterapeuta do chodu. Na podkladě absolvovaných a následně porovnaných pobytů je vytvořen ergoterapeutický program. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The title of this bachelor thesis is The role of the occupational therapist for children with mental disability aged from five to eighteen using reconditioning stay. In theoretical part is described definition of occupational therapy and the term mental disability, its definition and etiology. Then there is described occupational therapy for children with mental disability in detail in this part. At the conclusion are explained leisure activities and especially reconditioning stay. In practical part is the main goal to create a basic ergotherapeutic rehabilitation program for children with mental disabilities. . The data are obtained through semi-structured and unstructured interviews and observation of two reconditioning stays. . For the two stays completed, the components are compared: staff awareness of occupational therapy, organization of days, the number of therapeutic units performed and the involvement of the therapist. On the basis of completed and subsequently compared stays an ergotherapy program is created. |