Význam a vliv rolnického hnutí Tonghak a jeho interpretace v korejských výukových materiálech
Název práce v češtině: | Význam a vliv rolnického hnutí Tonghak a jeho interpretace v korejských výukových materiálech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Significance and influence of Tonghak peasant movement and its interpretations in Korean educational materials |
Klíčová slova: | Korejská republika|Korejská lidově demokratická republika|moderní dějiny|tonghak|rolnické hnutí tonghak|středoškolské učebnice|interpretace dějin |
Klíčová slova anglicky: | Republic of Korea|Democratic People’s Republic of Korea|modern history|Tonghak|Tonghak Peasant Movement|high school textbooks|interpretation of history |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miriam Löwensteinová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.03.2017 |
Datum zadání: | 21.03.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.03.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Tomáš Horák, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vladislava Mazaná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka se ve své práci bude věnovat trendům interpretace hnutí Tonghak v korejských učebnicích, zejména druhé poloviny 20. století, v návaznosti na politické prostředí a ideologické korektivy konkrétních období a vlád. Při zpracování bude postupovat následujícím způsobem: a) Vymezí metodu a rozsah tématu; b) stručně objasní vývoj výuky korejské historie od koloniální éry do současnosti v kontextu politické a společenské situace se zaměřením na výklad moderní historie na středních školách; c) v klíčové části práce se bude věnovat rozboru tématu východního učení Tonghak a jeho spojitosti s rolnickým povstáním roku 1894, resp. vlivem událostí na dobové politické a společenské dění. Při tomto rozboru se zaměří na celkový akcent, rozsah a rozdílné interpretace událostí. Tuto analýzu provede na reprezentativním výběru jihokorejských učebnic historie pro střední školy a podle možnosti i dostupných severokorejských materiálů. |
Seznam odborné literatury |
Prameny: Výběr z jihokorejských učebnic dějepisu pro střední školy mezi roky 1957-2014, zejména: Jŏksagjojukkuhö. Kodŭngguksa. Sŏul: Kjousa, 1957 I Wan-sun. Inmunkje kodŭng hakkjo kuksa. Sŏul: Kjohaksa, 1971 Kuksapchjŏnčchanüwŏnhö. Kodŭng hakkjo kuksa. Sŏul: Tähangjogwasŏdžusikhösa, 1979 Kuksapchjŏnčchanüwŏnhö. Kodŭng hakkjo kuksa(ha). Sŏul: Tähangjogwasŏdžusikhösa, 1999 Han Čchŏl-ho et al. Kodŭng hakkjo hanguksa. Sŏul: (džu)Miräen, 2014 Severokorejské prameny: Čosŏn čŏnsa. Pchjŏngjang 1984 – 6. Čosŏnrjŏksa. 7. vydání. KLDR: Kim Il-sŏng čonghaptähakčchulpchansa, 2003 Literatura: Jŏksagjojugjŏnguso. Uri jŏksagjojugŭi jŏksa (Historie výuky našich dějin). Sŏul: Hjumŏnisŭtchŭ čchulpchangŭrup, 2015. ISBN 9788958627937 YI, Kil-sang, et al. The history of education in Korea: A sourcebook, Republic of Korea: The Academy of Korean Studies Press, 2015. ISBN 9791158660581 YOUNG, Carl F. Eastern Learning and the Heavenly Way. USA: University of Hawai’i Press, 2014. ISBN 9780824838881 EM, Henry. Great Enterprise: Sovereignty and Historiography in Modern Korea. USA: Duke University Press, 2013. ISBN 9780822353577. ECKERT, Carter J. ET AL. Dějiny Koreje. 2. vydání. Praha: NLN, 2009. ISBN 978-80-7106-580-7. |