Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické tyranii (okupační moci) za druhé světové války ve filmu
Název práce v češtině: | Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické tyranii (okupační moci) za druhé světové války ve filmu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contribution to the Study of Military Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Tyranny (Occupied Power) during the WWII in the Big Screen |
Klíčová slova: | Druhá světová válka, vojenské neorganizované protinacistické/protifašistické hnutí odporu, hraný film, interpretace a kritika |
Klíčová slova anglicky: | The Second World War, Military Non-organized Resistance Movement, Feature Film, Interpretation, Reviews |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav světových dějin (21-USD) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Martin Kovář, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.03.2017 |
Datum zadání: | 21.03.2017 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2018 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2018 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jaromír Soukup, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce bude analýza toho, jakým způsobem filmoví tvůrci reflektovali a reflektují téma antifašistického odboje, prostřednictvím historického hraného filmu, v jeho různých formách a podobách, a to od konce druhé světové války po současnost. Vzniklé historické filmy jsou regionálně rozděleny do čtyř okruhů: Asie, Jihovýchodní a východní Evropa, Střední Evropa, Západní Evropa a USA. Důraz bude kladen na historické motivy a podmínky, za jakých zkoumané dílo vznikalo, výsledný produkt a recepci (divácký ohlas, odtabuizování témat). Autor práce si bude klást v první řadě otázku, jaké náměty stály v centru zájmu zkoumaného tématu, proč tomu tak bylo, jak tyto náměty byly umělecky interpretovány ve filmovém zobrazení, jakou měly dané filmy kvalitu a jaký měly v době vzniku i později ohlas. |
Seznam odborné literatury |
Výběrová bibliografie • BILÍK, Petr a Luboš PTÁČEK. Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-85839-54-7. • BORDWELL, David. On the history of film style. 2nd. print. Cambridge: Harvard University Press, 1999. ISBN 0-674-63429-2. • ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti, aneb, Jak vzpomínáme. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014. České dějiny. ISBN 978-80-7422-291-7. • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9. • ERLL, Astrid. Film und kulturelle Erinnerung: plurimediale Konstellationen. Berlin [u.a.]: de Gruyter, 2008. Media and cultural memory. DOI: 978-3-11-020443-8. • FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny 3. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0. • FERRO, Marc. Cinema and History. Wayne State University Press, 1988. ISBN 081431905X. • KOPAL, Petr. Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-667-2. • KOPAL, Petr. Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2. • KOPAL, Petr. Film a dějiny 4. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6. • KOPAL, Petr. Film a dějiny. 5, Perestrojka - přestavba. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. ISBN 978-80-87292-33-4. • KRACAUER, Siegfried. From Caligari to Hitler: a psychological history of the German film. Rev. and expanded ed. Princeton: Princeton University Press, 2004. ISBN 0-691-11519-2. • LUKEŠ, Jan. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945-2012). V Praze: Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-712-8. • MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6. • PŁAŻEWSKI, Jerzy a Karel TABERY. Dějiny filmu: 1895-2005. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8. • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ, Jiří CIESLAR a Jan DVOŘÁK. Démanty všednosti: český a slovenský film 60. let: kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002. ISBN 80-86102-17-3. • ROSENSTONE, Robert A. History on film/film on history. 2nd ed. New York: Pearson, 2012. History: concepts, theories and practice. ISBN 978-1-4082-8255-7. • TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0. • THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7. • TÖTEBERG, Michael. Lexikon světového filmu: (upravené české vydání s dodatkem 59 hesel a 40 ilustrativních fotografií). Praha: ORPHEUS, 2005. ISBN 80-903310-7-6. • SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Hermann, 2004. • ŠTROVBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-73-0. |