Proměny užívání sociální sítě Facebook v průběhu let 2009 -2017
Název práce v češtině: | Proměny užívání sociální sítě Facebook v průběhu let 2009 -2017 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Transformation of the usage of social network Facebook during the period of 200*9 - 2017 |
Klíčová slova: | Online média, Digitální média, Sociální média, Sociální sítě, Facebook, Uživatelský obsah, Uživatelské chování |
Klíčová slova anglicky: | Online media, Digital media, Social media, Social network, Facebook, User content, User behavior |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.02.2017 |
Datum zadání: | 27.02.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 27.06.2018 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.06.2018 |
Oponenti: | Mgr. Jan Miessler |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
Ad Age. (1993). Generation Y. Ad Age, 16.
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. V J. Richardson, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press. ISBN 9780313235290 Boyd, D. (1. February 2008). Facebook's Privacy Trainwreck. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, stránky 13-20.DOI 10.1177/1354856507084416 Brake, D. R. (2014). Sharing our Lives Online: Risks and Exposure in Social Media. Palgrave Macmillan.ISBN 9781137312716 Consumer Barometr by Google. (12. November 2017). Consumer Barometr. Načteno z https://www.consumerbarometer.com/en/trending/?countryCode=CZ&category=TRN-NOFILTER-ALL Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Sage Publications.DOI 10.1177/1524839915580941 Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. New York City: Oxford University Press.ISBN 978-0-19-929114-4 Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.ISBN 978-80-246-0139-7 Dvořáková, I. (2010). Obsahová analýza / formální obsahová analýza / kvantitativní obsahová analýza. Antropo Webzin, 95-100. Ellison, N. B., Gray, R., Lampe, C., & Fiore, A. T. (2014). Social capital and resource requests on Facebook. New Media & Society, 1-18.DOI 10.1177/1461444814543998 Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2011). Connection Strategies: Social Capital Implications of Facebook Enabled. New Media & Society, 873-892.DOI 10.1177/1461444810385389 Gil, P. (6. April 2018). Life Wire. Načteno z What is a Meme?: https://www.lifewire.com/what-is-a-meme-2483702 Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Garden City. ISBN 978-0385094023 Guattari, F. (2007). Molecular Revolution in Brazil. Cambridge: The MIT Press. ISBN 9781584350514 Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9 Horovitz, B. (5. April 2012). After Gen X, Millennials, what should next generation be? USA TODAY. United States of America. Načteno z http://usatoday30.usatoday.com/money/advertising/story/2012-05-03/naming-the-next-generation/54737518/1 Illouz, E. (2007). Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism. Cambridge: Polity Press. ISBN 9780745639048 Kirkpatrick, D. (2011). The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That Is Connecting the World. Simon & Schuster. ISBN 978-1439102121 Lambert, A. (2013). Intimacy and Friendship on Facebook. London: Palgrave Macmillan. ISBN 978-1-137-28713-7 Langlois, G. (2014). Meaning in the Age of Social Media. New York: Palgrave Macmillan US. ISBN 978-1-137-35660-4 Lenhart, A., & Madden, M. (2007). Social Networking Websites and Teens. Pew Internet. Načteno z http://www.pewinternet.org/2007/01/07/social-networking-websites-and-teens/ Lin, N. (2001). Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. London: Cambridge University Press. ISBN 978-0521521673 Luckmann, T., & Berger, P. L. (1999). Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 80-85959-46-1 Mayer-Schönberger, V. (2009). Delete: The virtue of forgetting in the digital age . Princeton, NJ: Princeton University Press. ISBN 9780691150369 McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5 Median. (2017). MML-TGI CZ H2 2017. Median. Median. (2017). Radioprojekt H2 2017. Median. Moghavvemi, S., & Paramanathan, R. (2016). The impact of perceived enjoyment, perceived reciprocal benefits and knowledge power on students´ knowledge sharing through Facebook. The International Journal of Management Education, 1-12. Neuendorf, K. A. (2001). The Content Analysis Guidebook. Los Angeles: SAGE Publications. ISBN 9781412979474 Nielsen Admosphere. (2017). Měření sledovanosti TV v ČR. Nielsen Admosphere. Objevit.cz. (1. December 2014). OBRAZEM: 20 skvělých meme o smartphonech. Načteno z Objevit.cz: http://objevit.cz/20-skvelych-meme-o-smartphonech-t110353 O'Reilly, T. (10. December 2006). Web 2.0 Compact Definition: Trying Again. Sebastopol, CA, California, United States of America. Načteno z http://radar.oreilly.com/2006/12/web-20-compact-definition-tryi.html Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 227 - 238. Pinterest. (2017). Vacation Meme. Načteno z Pinterest: https://www.pinterest.co.uk/explore/vacation-meme/ Putnam, R. (2000). Bowling Alone. New York: Simon & Schuster. ISBN 978-0743203043 Rainie, L., & Wellman, B. (2014). Networked: The New Social Operating System. Cambridge: The MIT Press. ISBN 978-0262526166 Schoon, E., & Cain, C. L. (2011). Facebook's boundaries. Contexts, 70-71. DOI 10.1177/1536504211408925 Statista. (13. October 2017). Social Media & User-Generated Content . Načteno z Statista: https://www.statista.com/markets/424/topic/540/social-media-user-generated-content/ Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. ISBN 80-85834-60-X Šindler, P. (2003). Event Marketing: Jak využít emoce v marketingové komunikaci. Grada . ISBN 8024706466 Tesileanu, A. (2011). A constructivist approach to new media: An opportunity to improve social studies didactics. ScienceDirect, 185-189. Van Dijck, J., & Nieborg, D. (2009). Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos. New Media & Society, 855 - 874. DOI 10.1177/1461444809105356 Zuckerberg, M. (1. November 2017). Menlo Park, United States of America. Načteno z https://www.facebook.com/zuck/posts/10104146268321841 |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je ukázat proměnu užívání sociální sítě Facebook v čase a případné příčiny této proměny. V otázce příčin změny užívání se chci ve svém výzkumu zaměřit na otázku soukromí a otázku přeměny sociálních sítí jako sítí soukromé sféry na sociální sítě veřejné, případně komerční sféry.
Hlavní výzkumné otázky budou: - Jaké fenomény komunikace (chat, příspěvky na zeď, šťouchání, sdílení fotografií, sdílení videí) na sociální síti Facebook můžeme pozorovat v jednotlivých letech? - Proč uživatelé tyto fenomény využívali/využívají? - Je zde viditelná jasná změna uživatelského chování v průběhu let? - Proč uživatelé měnili své chování? - Má tato změna nějakou návaznost na změnu podmínek soukromí na Facebooku? - Můžeme mluvit o "trendovosti" určitých fenoménů v určitém časovém období? - S kým uživatelé komunikovali/komunikují a proč? - Vnímají uživatelé reklamu na Facebooku? - Jak reklamu na Facebooku uživatelé vnímají? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to show the transformation of Facebook social network usage in time and possible causes of this change. I want to focus my research on the issue of privacy and the issue of transforming social networks as a private sector into social networks of the public sector or possibly of the commercial sphere.
The main research questions will be: - What communication (chatting, sharing photos, sharing videos) on the Facebook social network can be observed in individual years? - Why do users use this communication? - Is there a clear change in user behavior over the years? - Why did users change their behavior? - Do Facebook privacy settings have any effect on change in user behavior? - Can we talk about "trends" of communication in a certain period of time? - With whom users communicate and why? - Are users perceiving Facebook advertising? - How do people perceive Facebook advertising? |