Analýza fanouškovského obsahu - modování ve videohrách a jeho komunita
Název práce v češtině: | Analýza fanouškovského obsahu - modování ve videohrách a jeho komunita |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fan content analysis - modding in videogames and its community |
Klíčová slova: | videohry, modding, fanouškovský obsah, participace, nová média |
Klíčová slova anglicky: | videogames, modding, fan-content, participation, new media |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Fousek Krobová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.02.2017 |
Datum zadání: | 27.02.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2018 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2018 |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
NEWMAN, James. Playing with videogames. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-38523-7.
Kniha se zabývá různými sociálními strukturami, které obklopují videohry a videoherní průmysl. Autor v knize detailně popisuje pestré a produktivní aktivity hráčů, které kolem hry probíhají, stejně tak subkultury, které se kolem některých aktivit vytvořily. POSTIGO, Hector. 2007. Of Mods and Modders: Chasing Down the Value of Fan-Based Digital Game Modifications. Games and Culture. 2(4), 300-313. Tento text zkoumá, jakou rolí se podílejí modeři na úspěchu herního průmyslu. Součástí článku je také dotazník, který se snaží odpovědět na otázky: Jaká je hodnota modifikací ve vztahu vynaložené práce? Co motivuje fanoušky k tvorbě modifikací? KÜCKLICH, Julian. 2005. Precarious Playbour: Modders and the Digital Games Industry. The Fibreculture Journal. Dostupné z: http://five.fibreculturejournal.org/fcj-025-precarious-playbour-modders-and-the-digital-games-industry/. Předmětem tohoto článku je analyzovat vztahy mezi moderskou komunitou a herním průmyslem z hlediska politické ekonomie. Dále se autor snaží prozkoumat měnící se vztah mezi prací a hrou v kreativním průmyslu. BURGER-HELMCHEN, Thierry a Patrick COHENDET. 2011. User Communities and Social Software in the Video Game Industry. Long Range Planning. (44), 317-343. Dostupné z: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024630111000446. Tento text se zabývá videoherním průmyslem, hráčskými komunitami a jejich vzájemným blízkým vztahem. Autoři v článku nabízejí typologii uživatelů ve videoherním průmyslu, založenou na jejich teoretických východiscích a empirickém materiálu. SCACCHI, Walt. 2010. Computer game mods, modders, modding, and the mod scene. First Monday. (5). Dostupné z: http://firstmonday.org/article/view/2965/2526. Autor článku se zabývá tím, jak různé socio-technické možnosti ovlivňují tvorbu lidí, kteří vytvářejí herní modifikace. Na základě toho se text snaží prozkoumat, jaké modifikace se vytvářejí, jak se mění modovací praxe a jak spolupracuje moderská komunita s herním průmyslem. RAESSENS, Joost, ed. a GOLDSTEIN, Jeffrey Haskell, ed. Handbook of computer game studies. Cambridge, Mass.: MIT Press, ©2005. xvii, 451 s. ISBN 0-262-18240-8. Tato kniha nabízí velice široký náhled do problematiky herních studií. Texty různých renomovaných autorů se zabývají všemi důležitými oblastmi game studies od historie, přes design a estetiku, až po hru jako sociální a kulturní fenomén. |
Předběžná náplň práce |
Náplní mojí práce bude prozkoumat modifikace a jejich komunitu ve videohrách Cities: Skylines a The Elder Scrolls V: Skyrim. Obě tyto hry jsou v těchto ohledech velice bohaté, což poskytuje velký prostor k prozkoumání. K zodpovězení jsem si proto stanovil tyto výzkumné otázky:
1) Jak vypadají, případně jak a proč vznikají modifikace u zkoumaných her a jaký mají vliv na hratelnost? 2) Jak jsou tyto modifikace přijímány komunitou, má komunita hry vůči nim nějaké výhrady? 3) Jsou nějaké velké rozdíly mezi modifikacemi a komunitami zkoumaných her? 4) Co je možnou příčinou velkého úspěchu modů a vzniku velké komunity u některých her? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of my thesis is to explore modifications and its community in videogames Cities: Skylines and The Elder Scrolls V: Skyrim. Both of these games have rich foundations of said contents, which allows for complex research. Regarding that, I have defined four research questions:
1) What is the form of modifications and how are they influencing gameplay of both games, eventually how and why are they made? 2) How are these modificatinos recived by community, has community some concerns regarding these mods? 3) Are there diferences between modifications and communities of selected videogames? 4) What is possible cause of big success of mods and emergence of big communities around some games? |