Znalosti žáků o prevenci úrazů na vybrané odborné škole
Název práce v češtině: | Znalosti žáků o prevenci úrazů na vybrané odborné škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Students' knowledge of injury prevention for a given vocational school |
Klíčová slova: | Prevence úrazů, předlékařská první pomoc, odborný výcvik, žák |
Klíčová slova anglicky: | Injury prevention, premedical first-aid, training, student |
Akademický rok vypsání: | 2016/2017 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.02.2017 |
Datum zadání: | 23.02.2017 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.04.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2018 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu:
Toto téma jsem si vybrala na základě mého předešlého studia na střední odborné škole hotelnictví a gastronomie. Zajímá mě, jaké jsou znalosti současných žáků odborné školy. Jak dobře tito žáci znají své povinnosti, co se týče ochraně zdraví při práci na odborné praxi. A jestli vědí a umějí základy první pomoci a ošetření nejčastějších úrazů spjatými s jejich oborem. Formulace problému, který bude v práci řešen: V práci se budu zabývat vyhodnocováním poznatků o znalostech žáků na vybrané odborné škole v oblasti možných úrazů a nástrah na jejich pracovišti odborné praxe a jejich následném řešení v podobě první pomoci a ošetření. Cíl práce: Zjistit znalosti žáků o prevenci úrazů na vybrané odborné škole. Charakteristika metod: Dotazníkové šetření pro žáky vybrané odborné školy. Struktura práce: V teoretické části práce se budu zabývat popisem systému vzdělávání. Více se budu zabývat odborným vzděláváním a popíši odborné vzdělávání daného oboru. Podrobněji se budu zabývat prevenci úrazů. Uvedu povinnosti školy a žáků v prevenci úrazů a při uskutečnění zranění. V práci stručně zmíním i předlékařskou první pomoc a nejčastější úrazy a zranění. V praktické části vyhotovím dotazník pro žáky dané odborné školy. Na základě zjištění vytvořím doporučení, která vyplynou z výsledků dotazníkového šetření pro oslovenou školu. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÁ, L. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve školách a školských zařízeních. Rožnov pod Radhoštěm: Česko, 2003. ISBN 80-85022-29-X
DANDOVÁ, E. Úrazy studentů a učňů při praxi. Publikováno v Speciál pro střední školy: příloha časopisu Řízení školy 1214-8679 roč. 2012, č. 1. , s 13-16 HANUŠOVÁ, J. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: PedF UK. 2014. ISBN 978-80-7290-647-5 KOLEKTIV AUTORŮ Standardy poskytování první pomoci. Úřad ČČK, 2017. ISBN 978-80-87729-17-5 MORAVEC, R. Bezpečnost práce a ochrana zdraví žáků na školách. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. NOVÁKOVÁ, Z. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků na školách – školní a pracovní úrazy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1806-3 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), v platném a účinném znění. |
Předběžná náplň práce |
Znalosti žáků o prevenci úrazů na vybrané odborné škole je práce, která mapuje znalosti žáků gastronomického oboru kuchař-číšník v oblasti předcházení úrazů na pracovišti odborného výcviku ve výrobě i odbytu a dále znalosti žáků oboru kuchař-číšník o předlékařské první pomoci.
Teoretická část je zaměřena na popis a charakteristiku systému vzdělávání, odborného vzdělávání a učebního oboru kuchař-číšník. Jsou zde uvedeny předpisy a zásady, bez kterých nelze odborný výcvik v gastronomii vykonávat. Dále uvádím povinnosti školy a žáků v prevenci úrazů a při uskutečnění zranění a zmiňuji bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Zaměřuji se na nejčastější úrazy či možné náhlé onemocnění při uskutečňování odborného výcviku daného oboru a jejich řešení v předlékařské první pomoci. V praktické části se zaměřuji v dotazníkovém šetření na znalosti žáků oboru kuchař-číšník o prevenci úrazů a jejich případném řešení ve znalostech v předlékařské první pomoci. V této části porovnávám rozdíly ve znalostech 1. – 3. ročníku oboru kuchař-číšník na vybrané škole. Porovnávání se týká znalostí v problematice prevence úrazů a v problematice poskytnutí první předlékařské pomoci. Zpracováním tohoto tématu chci poukázat na důležitost pravidelného vedení žáků učiteli k ochraně zdraví svého, svých spolupracovníků a spolužáků. Dalo by se předpokládat, že žáci vyšších ročníků budou mít větší znalosti než žáci nižších ročníků, a že znalosti s růstem ročníku budou mít stoupající tendenci. Žáci 1. ročníku měli znalosti lepší než žáci 2. a 3. ročníku jak v prevenci úrazů, tak v předlékařské první pomoci. Na základě zjištěných poznatků a závěrů uvádím doporučení pro zlepšení znalostí žáků vybraného oboru v závěru praktické části. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis "Students’ knowledge of injury prevention for a given vocational school" is surveying knowledge of injury prevention in production and sales areas as well as premedical first-aid of students of cook/waiter programme.
The theoretical part focuses on description and characterisation of education system, vocational school system, and cook/waiter programme. It lists regulations and principles used in gastronomy training. Furthermore, it lists duties of school and students in injury prevention and mentions health and safety in the workplace. It focuses on mos frequent injuries as well as possibility of falling suddenly ill during training in the programme and following premedical first-aid treatment. The practical part is based on a questionnaire and focuses on knowledge of students of cook/waiter programme in prevention of injuries and their possible treatment using premedical first-aid. This part compares differences in knowledge levels of students in first to third grade of cook/waiter programme of selected school. Specifically, it compares knowledge of injury prevention and premedical first-aid. This thesis intends to emphasize the importance of regular tutoring of students by teachers about protection of their health, and health of their coworkers and classmates. One would expect that students in later grades will have greater knowledge than students in earlier grades and that the knowledge level is increasing with grade. First grade students had better knowledge than second and third grade students in both injury prevention and premedical first-aid. Based on those findings, recommendations on how to improve knowledge of students of selected programme are presented in the conclusion of the practical part. |