Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Znalost žáků druhého stupně vybrané základní školy o týrání dětí
Název práce v češtině: Znalost žáků druhého stupně vybrané základní školy o týrání dětí
Název v anglickém jazyce: Second Grade Elementary School Students´Knowledge about Children Abuse
Klíčová slova: syndrom CAN, děti, týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání
Klíčová slova anglicky: CAN syndrome, children, abuse, sexual abuse, neglecting
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.02.2017
Datum zadání: 16.02.2017
Datum a čas obhajoby: 21.05.2018 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2018
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zdůvodnění výběru tématu:
Prvním důvodem, proč jsem si dané téma vybrala, je můj zájem o danou problematiku. Touto prací bych si ráda prohloubila své dosavadní znalosti a získala hlubší potřebný přehled o dané tématice. Téma jsem si vybrala také z toho důvodu, že se jedná bohužel o problematiku, která je nyní aktuální, tyto problémy se však objevovaly i v minulosti a budou se zřejmě objevovat i v budoucnosti. Násilí na dětech se nejčastěji dopouštějí rodiče nebo jiní blízcí příbuzní dítěte, proto mnohdy trvá delší dobu, než je násilí odhaleno. Někdy není odhaleno vůbec. Proto si myslím, že je velmi důležité se touto problematikou zabývat. Nabyté poznatky bych mohla poté využít i ve své následné pedagogické praxi. Týraných dětí přibývá, a proto je důležité, aby měl každý pedagog určité povědomí o syndromu CAN, dokázal například poznat určité signály a příznaky, které by mohly na týrání dítěte poukazovat, a také vědět, koho požádat o pomoc, na jaké orgány/organizace se obrátit.

Formulace problému, který bude v práci řešen:
Ve své práci bych se ráda zabývala nejprve historií pojmu syndrom CAN, jeho vymezení různými autory, možnými charakteristikami týraného dítěte a charakteristikou rodinných příslušníků. Věnovala bych se také vytvoření uceleného přehledu druhů a forem týrání, zneužívání a zanedbávání dětí. Dále bych ráda uvedla základní charakteristiky organizací a center, která se zaměřují na pomoc obětem týrání a násilí.

Cíl práce:
Pomocí odborné literatury poskytnout ucelený a srozumitelný přehled dané problematiky. Cílem praktické části bude zjistit, jaké znalosti o týrání dětí mají žáci druhého stupně vybrané základní školy.

Charakteristika metod:
V praktické části práce jsem si zvolila metodu dotazníkového šetření určenou pro žáky druhého stupně základní školy.

Struktura práce:
Práce bude rozdělena na dvě hlavní části, část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce bych se věnovala vymezení syndromu CAN, popsala bych příznaky a signály, které upozorňují, že s dítětem není něco v pořádku, příčiny týrání, formy týrání a vyhledávání pomoci. V praktické části práce budu zjišťovat pomocí dotazníkového šetření, jaké znalosti mají o týrání žáci druhého stupně základní školy. Výstupem práce bude návrh doporučení pro praxi ve formě didaktického doporučení.

Seznam odborné literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH, Zdeněk MATĚJČEK a kolektiv. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995. 248 s. ISBN 80-7169-192-5 .

HANUŠOVÁ, Jaroslava. 2006a. Násilí na dětech – syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-78-4.

HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ, Eva MALÁ a kolektiv. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 496 s. ISBN 80-7178-472-9.

ŠEVČÍK, Drahomír, Naděžda ŠPATENKOVÁ a kolektiv. Domácí násilí. Kontext, dynamika a intervence. Vyd.1. Praha: Portál, 2011. 192 s. ISBN 978-80-7367-690-2.

VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Praha: Grada, 2004. 116 s. ISBN 80-247-0814-0.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce s názvem Znalost žáků druhého stupně vybrané základní školy o týrání dětí je členěná do dvou částí. Teoretická část práce pojednává v jedné hlavní kapitole o jednotlivých formách syndromu CAN, jejich podobách a důsledcích. U každé formy je zmíněno také chování dětí, které jsou obětí dané formy násilí. Práce dále shrnuje vývoj pojmu syndrom CAN a možné příčiny, které vedou k týrání. Jsou zde obsaženy informace týkající se dokumentů práv dítěte a prevence týrání. Závěr teoretické části práce je věnován orgánům sociálně-právní ochrany dětí. Praktická část práce je zpracována formou výzkumného šetření, které je zaměřeno kvantitativně. Cílem empirické části bylo zjistit, jaké znalosti mají žáci druhého stupně vybrané základní školy o fyzickém a psychickém týrání. Pomocí dotazníkového šetření a následné komparace dat bylo zjištěno, že žáci mají vyrovnané znalosti z oblasti fyzického a psychického týrání. Dále bylo prokázáno, že žáci mají i osobní zkušenosti s fyzickým a psychickým týráním, a také s trestáním. Žáci jsou trestáni především za drzé chování a odmlouvání, kdy nejčastějším vykonavatelem trestů je matka. Nejhojněji jsou žáci trestáni zákazem používání počítače a mobilu. V závěru praktické části byla provedena analýza ŠVP a následně navržena ukázka vyučovací hodiny věnována tématice syndromu CAN.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis called Second Grade Elementary School Students‘ Knowledge about Children Abuse is divided into two parts. The theoretical part, which consists of one main chapter, deals with the forms of Child Abuse and Neglect (CAN) syndrome, its manifestations and consequences. Each of the forms listed is supplemented by a typical behaviour of the children who have been victims of CAN. The thesis also summarizes the development of CAN syndrome term and possible causes of abuse. The thesis includes information on basic children rights and abuse prevention. The final part of the thesis emphasizes authorities responsible for safeguarding children. The practical part of the thesis contains research results. The objective of this part was to find out the depth of the lower secondary pupils’ knowledge on physical and psychological abuse. The research suggests that the pupils were equally aware of physical and psychological abuse. The method used for the research was a questionnaire followed by data comparison. Furthermore, the research has observed that the pupils have personal experience with physical and psychological abuse and punishment. Pupils are punished primarily by their mothers for insolence and back talking. The most frequent kind of punishment is that the children are forbidden the use a PC or their mobile phones. The end of the practical part of the thesis contains analysis of the education plan of the chosen school followed by a lesson plan on CAN syndrome.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK