Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žák s poruchou autistického spektra v běžné škole - případová studie žáka základní školy a víceletého gymnázia
Název práce v češtině: Žák s poruchou autistického spektra v běžné škole - případová studie žáka základní školy a víceletého gymnázia
Název v anglickém jazyce: Student with Autism Spectrum Disorder in Mainstream School - case study of the students in elementary school and 8 year grammar school
Klíčová slova: poruchy autistického spektra; autismus; integrace; inkluze; strukturované učení; asistent pedagoga; podpůrná opatření; poradenský systém
Klíčová slova anglicky: Autism Spectrum Disorder; Autism; Integration; Inclusion; Structured learning; Teaching assistant; Educational support; Counseling system
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 13.02.2017
Datum zadání: 13.02.2017
Datum a čas obhajoby: 22.05.2019 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Jedná se o empirickou práci založenou na případových studiích žáků v běžné základní škole a víceletém gymnáziu. V rámci zpracovávání práce bude zohledněn etický způsob výzkumné práce s ohledem na přímou práci se žáky. Výzkumná část bude probíhat na školách v Českých Budějovicích. V teoretické části bude vytyčeno teoretické pozadí práce a zohledněny nejnovější změny v legislativním systému České republiky.
Seznam odborné literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
ČADILOVÁ, Věra a kol. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
ČADILOVÁ, Věra a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
GILLBERG, Christopher a PEETERS, Theo. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Překlad Miroslava Jelínková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-498-4.
HRDLIČKA, Michal, ed. a KOMÁREK, Vladimír, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert Jay a LANSING, Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Překlad Miroslava Jelínková a Věra Pokorná. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika. ISBN 80-7178-199-1.
SCHOPLER, Eric a MESIBOV, Gary B. Autistické chování. Překlad Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika. ISBN 80-7178-133-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1600-3.
VOCILKA, Miroslav. Autismus: [metodická příručka]. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-3-X.
VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe. 1. vyd. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2.
Předběžná náplň práce
Obsah
1. Úvod 8
2. Teoretická část 10
2. 1. Poruchy autistického spektra 10
2. 1. 1. Klasifikace poruch autistického spektra 10
2. 1. 2. Charakteristické projevy poruch autistického spektra 12
2. 1. 3. Příčiny vzniku poruch autistického spektra 18
2. 1. 4. Diagnostika poruch autistického spektra 19
2. 1. 5. Vymezení jednotlivých poruch v rámci spektra 20
2. 1. 6. Triáda postižení a její vliv na kvalitu života jedince s PAS 25
2. 2. Vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra 30
2. 2. 1. Legislativní normy 30
2. 2. 2. Školská zařízení pro žáky s PAS 32
2. 2. 3. Integrace ve vzdělávacím procesu 35
2. 2. 4. Inkluze ve vzdělávacím procesu 37
2. 2. 5. Zařazení žáka s PAS do běžné školy 38
2. 2. 6. Specifické přístupy ve vzdělávání žáků s PAS 41
2. 3. Poradenský systém 44
2. 3. 1. Školní poradenská pracoviště 44
2. 3. 2. Školská poradenská zařízení 47
2. 3. 3. Další organizace poskytující podporu pro žáky s PAS 50
3. Praktická část 53
3. 1. Uvedení do tématu, cíl práce a výzkumné otázky 53
3. 2. Žák na základní škole 53
3. 2. 1. Diagnostika 53
3. 2. 2. Rodina s dítětem s PAS 56
3. 2. 3. Individuální vzdělávací plán pro žáka s PAS 60
3. 2. 4. Zjištěné poznatky během výzkumu a jejich zhodnocení 61
3. 3. Žák na víceletém gymnáziu 64
3. 3. 1. Diagnostika 64
3. 3. 2. Rodina s dítětem s PAS 69
3. 3. 3. Individuální vzdělávací plán pro žáka s PAS 72
3. 4. Zjištěné poznatky během výzkumu a jejich zhodnocení 73
3. 5. Interpretace dat 75
3. 6. Diskuse 78
4. Závěr 80
5. Seznam použitých informačních zdrojů 82
6. Přílohy 88
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK