Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální vztahy dětí v dětských domovech
Název práce v češtině: Sociální vztahy dětí v dětských domovech
Název v anglickém jazyce: Social relations of foster home’s children
Klíčová slova: Dětský domov, etnicita, multikulturalismus, sociální vztahy, ústavní výchova, vychovatel
Klíčová slova anglicky: Children's home, Ethnicity, Multiculturalism, Social Relations, Institutional Care, Tutor
Akademický rok vypsání: 2016/2017
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.02.2017
Datum zadání: 13.02.2017
Datum a čas obhajoby: 31.05.2018 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R231, 231, posluchárna chemie, 2. patro, vlevo, na konci chodby za mříží
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2018
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2018
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část - leterární rešerše problematiky
Praktická část
metody:
kvalitativní šetření,pozorování a analýza sociálního chování dětí.


Seznam odborné literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80- 7066-605-6

LECHTA, Viktor a spol. Inkuzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5

MATĚJČEK, Zdeněk, LANGMEIER, Josef. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5

MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. ISBN 80–85850-76–1

PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. 2. vydání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2
CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace myšlení: úvod do informační vědy. Vyd. 2. Praha : Karolinum, 2008. 233 s. ISBN 978-80-246-1037-5.

JANOUŠEK, Jaromír. Sociální komunikace. In Sociální psychologie. Jozef Výrost; Ivan Slaměník ed. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha : Grada, 2008. (217-232 s.). ISBN 978-80-247-1428-8.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Vyd.1. Praha : Svoboda, 1988. 235 s. il. (Členská knižnice)

MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd.1. Praha : Grada, 2003. 361 s. ISBN 80-247-0650-4
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce pojednává o problematice sociálních vztahů dětí z dětského domova. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou přiblíženy hlavní pojmy a témata, k nimž patří charakteristika dětských domovů, detailní popis života v dětském domově, včetně uvedení specifik dětí z dětského domova, se zřetelem k jejich emocionalitě a sociabilitě, a pozornost je věnována také zastoupení multikulturalismu v dětském domově. V praktické části je popsán výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou v dětských domovech rozvíjeny sociální vztahy mezi dětmi, jak děti tyto vztahy hodnotí a jakým způsobem je v dětském domově přistupováno k rozvoji etnické identity u dětí z odlišných kultur, než je kultura majoritní.
Výzkum byl koncipován jako smíšený, proveden byl ve vybraném dětském domově ve Středočeském kraji. Výzkumu se zúčastnilo 50 dětí z tohoto zařízení, kterým byl administrován dotazník vlastní konstrukce, a též 8 vychovatelů ze zařízení, s nimiž byly vedeny polostrukturované rozhovory. Data získaná dotazníkovým šetřením byla analyzována pomocí základních statistických metod, k analýze dat z rozhovorů bylo užito otevřené kódování zakotvené teorie.
V závislosti na cíl práce byly formulovány tři výzkumné otázky a tři výzkumné předpoklady, které ovšem nebyly potvrzeny. Výzkumem bylo zjištěno, že vychovatelé využívají mnoho možností, jak rozvíjet sociální vztahy dětí v dětském domově – jedná se např. o besedy, výlety, hry, dramatizaci. Samy děti se považují za jedince mající hodně kamarádů, vztahy v dětském domově hodnotí kladně, ale navazují vztahy i s dětmi mimo dětský domov. Vychovatelé se snaží děti edukovat v oblasti multikulturalismu, děti však o tuto problematiku nejeví větší zájem. Mezi dětmi nevznikají konflikty kvůli odlišné etnicitě, v dětském domově však byla řešena šikana dětí odlišného etnika, než je etnikum majoritní, přičemž dítě bylo šikanováno ve škole.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis refers to the issue of social relations in children's homes. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is focused on the main concepts and topics, which include characteristics of children's homes, detailed description of life in a children's home and specifics of children from the children's home with attention to their emotionality, sociability and also to the representation of multiculturalism in children's homes. The practical part describes a research that aimed at the determination of how social relations are developed in children's homes, how children evaluate these relationships and what approach is used for developing ethnical identity of children from different cultures than the major culture.
The research was conceived as a mixture of several methods and performed in a selected children's home in the Central Bohemia Region. The research involved 50 children who filled-in a customized questionnaire as well as 8 tutors who were interviewed with using semi-structured interview methods. The data obtained from the questionnaire were analyzed using basic statistic methods whereas the theory of open coding was used to analyze the interview data.
According to the purpose of the thesis, three research questions and three research assumptions were formulated which were not confirmed though. The research showed that educators use many options for developing children's social relationships in children's homes – such as discussions, trips, games or theatre performances. The children consider themselves as the ones who have a lot of friends, relationships inside the community are very important for them, but they also build relationships with other children outside the home. Tutors try to do their best to educate children in multiculturalism, although children are not much interested in this matter. There are no ethnical conflicts among children in the children's home. However, there has been a case of bullying of children from different ethnic background than the major ethnicity while the children were at school.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK